|
|
ניהול תיקים
|
מנהל תיקי השקעות הינו מומחה בניהול תיק ניירות ערך עבור לקוחות פרטיים וחברות. מנהל תיק יכול לייעץ בבחירת חלופות השקעה שונות מתוך הבנה של תנאי שוק ההון והמרכיבים המשפיעים עליו. יתרה מזאת, מנהל תיקים יכול לבנות תיק השקעות על פי צרכיו האישיים של הלקוח בהיבט של תשואה, סיכון, טווח זמן, מיסוי וכו'. חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות ובניהול תיקי השקעות (1995), מגדיר את ענף ניהול ההשקעות. כל מי שעוסק בניהול השקעות, חייב להיות בעל רשיון ולמלא אחר כל התנאים הנדרשים. החוק מחייב את בעל הרשיון: לפעול לטובת לקוחותיו באמונה ושקידה ("חובת האמון"), לגלות גילוי נאות על הייעוץ או עסקאות, להימנע מביצוע כל פעולה שיש בה ניגוד עניינים זולת אם הסכים הלקוח לכך מראש בכתב, לתת עדיפות לנכסים פיננסיים של לקוחותיו על פני אלה שלו (או של תאגיד בו הוא קשור, עובד או שותף) ולהתאים את שירותיו לצורכי הלקוח. החוק מבדיל גם בין "יועץ השקעות" ל"מנהל השקעות" וקובע את התנאים לקבלת הרשיון לכל אחד מהם.
|
|
|
|
איך נבחר חברה לניהול תיק השקעות?
|
בישראל פועלות כיום כ-150 חברות לניהול תיקי השקעות. חשוב להקפיד על כמה כללים שיסייעו בתהליך הבחירה. להלן כמה עצות שימושיות שיסייעו בבחירת החברה המתאימה לנהל את תיק ההשקעות שלכם: 1. בקרו בכמה חברות והתרשמו במישרין מן המומחים שלהן. 2. בדקו אם גישת מנהל התיקים מתאימה לאופי שלכם ולציפיותיכם. אם גישתכם להשקעות היא סולידית, בחרו במנהל כזה. 3. התרחקו ממנהלי תיקים המבטיחים לכם כבר בפגישה הראשונה "הרים וגבעות". אתם עלולים למצוא עצמכם ב"עמקים ובגאיות". היזהרו במיוחד ממנהל תיקי השקעות המבטיח לכם מראש תשואה מסוימת. הדבר אסור בתכלית האיסור על פי חוק. 4. בדקו ב"שוק" לא רק מה חושבים אחרים על היכולת המקצועית של החברה לניהול תיקי השקעות עמה אתם שוקלים להתקשר, אלא גם את המוניטין שלה בשוק מן הבחינה האתית. בדיקה זו של אמינות החברה היא הצעד הראשון לבניית מערכת יחסים בריאה. 5. בדקו את הניסיון של החברה לניהול תיקי השקעות. בררו כמה אנליסטים עובדים בחברה - זה עשוי להיות אחד הקריטריונים החשובים למידת רצינותה של החברה. חיסכון במחקר ובתשתית אנושית עלול להתבטא גם ב"חיסכון" בתשואת תיק ההשקעות שלכם. בנוסף, השתדלו לקבל מידע על שיטות העבודה של החברה, על תהליך קבלת ההחלטות ועל מידת היציבות של עובדיה. שיעור תחלופה גבוה מדי עלול להצביע על בעיות בניהולה. 6. בקשו במקרה הצורך שמות של ממליצים על החברה, אם מבין לקוחותיה ואם מתוך המערכת הבנקאית. 7. אל תבחרו במנהל התיקים על פי שיעור העמלה שהוא גובה. אל תתפתו לעמלות נמוכות. זה הקריטריון האחרון לבחירה. העמלה שהוא גובה היא שולית לעומת מה שאפשר להרוויח או להפסיד מהתקשרות עם מנהל תיקים מצליח או כושל. 8. פנו לחברה המנהלת קרנות נאמנות. אפשר לבחור את החברה לפי תשואות הקרנות שהיא מנהלת, למרות שחשוב לזכור, שתשואות טובות בקרנות לא בהכרח משקפות את היחס וההשקעה של מנהלי התיקים בתיקי לקוחות. הלקוח צריך לוודא שגם הוא, כלקוח פרטי, יקבל את התשואות הטובות האלה, שהחברות משקיעות בלקוח הפרטי את אותה אנרגיה שהן משקיעות בקרנות, שתוצאותיהן מפורסמות יום יום בעיתון ושמישהו בודק את התיק מדי יום ורואה שהכול בסדר. 9. להיפגש ולהתרשם. ההמלצה היא לקיים כמה פגישות בכמה בתי השקעות ופשוט להתרשם. כדאי לבקש ממנהל התיקים להביא לפגישה אינפורמציה על התשואות בתיקים שהוא מנהל לפי רמת הסיכון הרצויה, וחשוב מאוד לבקש את התשואות כמה שנים לאחור - למשל, בתיקים שניהל ב-2002, שהייתה שנה של ירידות בבורסה הישראלית. 10. איך המנהל מגן על התיק? חשוב לברר מה המנהל עושה כדי להגן על התיק במצב של ירידות שערים, אם בכלל. הרי זו המטרה העיקרית בניהול תיק: לא ליפול עם כולם אלא לנקוט בפעולות שיקטינו את הירידות. המנהל יכול להשתמש, למשל, באופציות הגנה על התיק או בתעודות סל בחסר שעולות כשהשוק יורד. 11. תשאלו, תשאלו. יש עוד שאלות שכדאי לשאול. למשל, מי מנהל את התיקים בפועל, מה הניסיון והוותק שלו, ולא להתבייש לבקש המלצות. לקוחות יכולים לספר לכם על התשואות, על היחס של המנהל, על זמינותו ורגישותו לצרכים שלכם. זו אינפורמציה חשובה ביותר. 12. תתייעצו עם היועץ בבנק. גם אותו אפשר לשאול האם שמע על מנהל ההשקעות, לברר לגבי תשואות וניסיונם של לקוחות אחרים. יועצי ההשקעות בבנקים יכולים להיות מקור די טוב למידע. 13. שימו לב לנורות אדומות. מנהל תיקים שמבטיח תשואות מעל ומעבר יכול לרמז על חוסר מקצועיות. לא כדאי לבחור את מנהל התיקים לפי גובה העמלה. תמורת עמלה קצת יותר יקרה כדאי להיות בידיים טובות. 14. סבלנות וסובלנות. אחרי שבחרתם מנהל השקעות, הוא אמור לפעול לפי מדיניות ההשקעה שקבעתם מראש. הלקוח יכול לעקוב אחרי הפעולות בתיק באמצעות האינטרנט וצריך להתאזר בסבלנות, כי יש השקעות טובות שלא רואים את התוצאות שלהן באופן מיידי אלא תוך כמה חודשים. אם הלקוח שמע על מניה מסוימת שהוא רוצה לקנות או למכור - עדיף שלא יתערב בניהול התיק. במצב כזה הלקוח לוקח על עצמו אחריות ועשוי להוריד את תחושת האחריות ממנהל התיקים. מאמינים במניה? קנו אותה מחשבון אחר, לא דרך מנהל התיקים. 15. תעקבו ותדרשו הסברים. לקוח שמרגיש לא שקט, חש שהתיק שלו מוזנח או שהתשואה לא מתכתבת עם המגמה בשוק, צריך ליצור קשר עם מנהל התיקים שלו ולקבל הסבר. שימו לב אם ההסבר הגיוני ומניח את הדעת, ואם התשובה אמיתית ולא מתחמקת. עם זאת, אין למהר ולשפוט מנהל תיקים בטווח שקצר משנה.
הכתבה נכתבה ע"י מנכ"ל ברומטר ניהול השקעות.
הדפס
|
|
|
|
|