קרדיט: יח"צ
קרדיט: יח"צ

תופעת הקטל בדרכים היא לא דבר ייחודי לישראל. על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO) בכל שנה מוצאים את מותם בכבישים כ-1.35 מיליון אנשים, כאשר בגילאים 5-29 מדובר בסיבת המוות הנפוצה ביותר. על פי נתוני נציבות האיחוד האירופי, מדובר על מעל ל-20,000 הרוגים בשנה על גבי אוכלוסייה של פחות מ-450 מיליון אנשים.

המצב העגום הוביל את האיחוד האירופי לעדכן את תקנות הבטיחות בתעבורה הידועות כ-GSR (או בשמה המלא, ה-General Safety Regulation) בדצמבר 2019. החקיקה כללה מערכות ניטור מהירות, מערכות שמירה על נתיב הנסיעה, ומערכות ניטור נהג. התכנון היה למנוע 25,000 הרוגים ו-140,000 פצועים בתוך 6 שנים.

בשוק הישראלי, חברת סיפיה וויז’ן בולטת כאחת החברות העשויות להרוויח מהרגולציה החדשה. סיפיה מתמחה בפיתוח מערכות מבוססות בינה מלאכותית לניטור נהגים, המסוגלות לזהות עייפות והסחות דעת. היכולת של החברה לספק פתרונות העומדים בדרישות הרגולציה החדשה, יחד עם ניסיונה הרב בעבודה מול יצרניות רכב גדולות, מציבה אותה בעמדה טובה להרוויח מהשינויים הצפויים בשוק.

לחברה פעילות ענפה ביבשת אירופה, ומערכת ה-Driver Sense שלה לניטור נהג כבר זכתה במכרזים לייצור של 67 דגמי רכב ברחבי העולם, עבור 11 יצרניות רכב שונות על פני מספר יבשות. בשנה האחרונה החברה דיווחה על כמות משמעותית של זכיות גוברות. רק בחודשיים האחרונים, סיפיה הודיעה על כמה התפתחויות משמעותיות וביניהם, זכייה במכרז להתקנת מערכת ה-Driver Sense עבור דגם רכב של יצרנית רכבי ספורט-יוקרה אירופית מהמובילות בעולם; וזכייה במכרז ל-5 דגמי משאיות של יצרנית אירופית מובילה, כאשר תחילת הייצור המסחרי צפויה במהלך שנת 2025. זכייה זאת הייתה הזכייה השלישית של סיפיה עם יצרניות רכב אירופיות ב-12 החודשים האחרונים נכון לדיווח.

טל קשיפוב, סמנכ"ל המוצר והאסטרטגיה של סיפיה , מסביר את התהליך: "החקיקה נכנסה לתוקף באופן מדורג. הדרישה לניטור עייפות נהגים נכנסה לתוקף ביולי 2022 עבור אישורי דגם חדשים לחלוטין, וביולי 2024 עבור רישוי של כל רכב חדש שעולה על הכביש. זאת כדי לאפשר ליצרניות זמן ליישם את הדרישות החדשות." קשיפוב מדגיש את חשיבות ניטור הסחת הדעת: "בעוד שניטור עייפות יכול להתבצע באופן עקיף, למשל דרך מעקב אחר תנועות ההגה או המיקום בנתיב, ניטור הסחת דעת מחייב מעקב ישיר אחר מבט הנהג. זה דורש זיהוי של הפניית המבט לאזורים שונים בתא הנוסעים. לכן, בטכנולוגיה הקיימת כיום, רק מערכת מבוססת מצלמה מסוגלת לספק מענה מקיף ומדויק לדרישה זו של החקיקה החדשה."

קשיפוב מסביר את לוח הזמנים של יישום החקיקה: "הדרישה לניטור הסחת דעת תיכנס לתוקף לגבי אישור דגמים חדשים ב-7 ביולי 2024, ולגבי רישוי כל הרכבים החדשים מקטגוריות M (רכבי נוסעים עם ארבעה גלגלים ומעלה) ו- N (רכבי מטען עם ארבעה גלגלים ומעלה) ב-7 ביולי 2026. משמעות הדבר היא שגם יצרנים המשתמשים בדגמים קיימים יידרשו להתקין מערכות כאלה בכל הרכבים החדשים עד יולי 2026".

קשיפוב מוסיף: "למעשה, זה אומר שכל הדגמים החדשים שיפותחו מעתה והלאה צפויים להיות מצוידים במערכות ניטור מתקדמות אלה. זה מסביר מדוע ב-2024 עדיין לא כל הרכבים מצוידים במצלמות ניטור, ובמקביל, למה הן צפויות להיות נפוצות בכל הרכבים החדשים החל מ-2026, בהתבסס על הטכנולוגיות הקיימות כיום".

על פי נתונים פומביים נכון לתחילת שנת 2024, נרשמים רכבים חדשים באירופה בקצב של קרוב ל-12 מיליון בשנה. התקנות החדשות של האיחוד האירופי מייצרות הזדמנות משמעותית עבור חברות המתמחות בטכנולוגיות ניטור נהג מתקדמות. סיפיה , היא אחת החברות המובילות בתחום שעשויות להרוויח מהשינוי הרגולטורי הזה. עם זאת, האתגר האמיתי נותר הצלת חיים וצמצום הקטל בכבישים - מטרה שהטכנולוגיה החדשנית מקווה לקדם באופן משמעותי בשנים הקרובות.

הכתבה נכתבה בשיתוף ״ הזירה״, שירות מסחרי לסיקור חברות, טכנולוגיות ושווקים בישראל. אין באמור לעיל המלצה לביצוע פעולה כלשהי בני״ע ויש לכותבים עניין מסחרי באמור. התוכן לעיל הינו לצורכי העשרה בלבד. התוכן לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הכותבים אינם אחראים לכל שגיאה, השמטה ו/או טעות.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש