תחום ה- NFT מתגלה כערוץ הכנסה יוצא דופן למותגי אופנה ויוקרה, תקראו לזה FOMO או שיגעון חולף, אבל חברות ענק כמו נייקי, אדידס, טיפאני, גוצ’י ודולצ’ה אנד גבנה מכניסות מיליוני דולרים ממכירת NFT.
מנתוני DuneAnalytics שפורסמו השבוע עולה כי המותגים המובילים בעולם הכניסו לא פחות מ 260 מיליון דולר בתקופה הקצרה בה הם קורצים לתחום ה– NFT והאומנות הדיגיטלית. לדברי שון ירושלמי, מנהל קשרי משקיעים בבית ההשקעות למובעות דיגיטליים פרוקסיביט, "מותגי האופנה החלו לפעול בתחום בשנתיים האחרונות ולהנפיק קולקציות NFT ומוצרי הלבשה דיגיטליים. זאת במטרה לחזק את הקשר של הצרכנים למותג תוך יצירת רווחים גבוהים".
בראש טבלת המרוויחות מעולם ה- NFT נמצאת נייקי עם לא פחות מ 185 מיליון דולרים בהכנסות ממכירות NFT מאז החלה החברה את הפעילות בתחום בשלהי 2021. לדברי ירושלמי, נראה שנייקי מצאה את התמהיל המושלם: שילוב חוויות וירטואליות עם זכויות המיתוג האייקוניות שלה. יתרה מזאת, החברה ביצעה השקעה ממשית בעולם הזה כאשר רכשה בדצמבר 2021 את חברת "האופנה הדיגיטלית" RTFKT שנוסדה רק שנה קודם לכן.
מותג האופנה Dolce & Gabbana (D&G) שני ברשימה עם הכנסות של יותר מ- 25 מיליון דולרים בטווח זמן של פחות מעט יותר משנה מאז נכנס המותג לעולם ה NFT והמטא-וורס.
גם בית האופנה האיטלקי Gucci עשה מספר צעדים בתוך עולמות הקריפטו והמטא-וורס, לאחרונה הונפקה קולקציית NFT של המותג ואפילו השיקה החברה פיילוט של תשלומי במטבעות דיגיטליים בחנויות נבחרות בארה"ב.
עוד חברה שבהחלט שווה לציינה היא מותג התכשיטים העולמי Tiffany & Co ששיתפה פעולה בחודשים האחרונים עם CryptoPunks - אחת מקולקציות ה-NFT המפורסמות ביותר. החברה הודיעה כי תמכור במהדורה מוגבלת 250 שרשראות של אותן דמויות מפוקסלות שהפכו לסמל סטטוס של ממש. הרכישה זמינה אך ורק לבעלי ה-NFT של הקולקציה, המחיר: 30 את’ר (כ 50,000$). התליון יכיל 30 יהלומים ואבני חן.
לדברי ירושלמי, תעשיית האופנה מצאה דרך נוחה גם לחזק את הקשר ללקוחותיה וגם להרוויח לא מעט כסף על הדרך. הטרנד, כך צופים, צפוי לגדול לאורך זמן. "המטא-וורס שבעבר היה מושג נישתי ועתידני המוכר לאוהבי הטכנולוגיה והמדע הבדיוני הופך כעת, לעיפרון המצייר את השלב הבא של האינטרנט" אומר ירושלמי. "המיתוג מחדש של פייסבוק - Meta הוא אחד מאבני הבניין של המטא-וורס היה חזק מספיק כדי לעורר תגובה מיידית של מותגי הקמעונאות והצרכנות הגדולים בעולם. בשבוע שלאחר מצגת Meta של צוקרברג, נייקי הגישה בקשות לפטנט על מספר הלוגואים והסיסמאות שלה, ובדצמבר 2021 רכשה את חברת הסניקרס הווירטואלית RTFKT. מותגי הקמעונאות מכינים את הקרקע להשקתם למטא-וורס שבו אופנה מתהדרת רק כסחורה פיזית אלא גם כנכס וירטואלי".
בבית ההשקעות פרוקסיביט אומרים כי חברות ייעוץ גלובליות כמו Deloitte כבר מפצירות בלקוחותיהן בתחום הקמעונאות והמותגים היוקרתיים לבחון את ההזדמנויות שנוצרו על ידי המטא-וורס ולשקול כיצד למנף אותו. כל פי הערכה של בנק ההשקעות האמריקאי מורגן סטנלי מדובר בתעשייה שעתידה לגלגל 50 מיליארד דולר עד 2030.
האם אופנה וירטואלית תמשיך לפרוח או שמא מדובר בטרנד חולף? כרגע זה נראה בכיוון טוב, אך דברים ייבחנו בשטח בשנים הקרובות, בינתיים נעזר בסבלנות.