שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב - בעלי השליטה במספנות ישראל<br>קרדיט: דניאל צרסקי
שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב - בעלי השליטה במספנות ישראל קרדיט: דניאל צרסקי

חברת תעשיות מספנות ישראל סיכמה את הרבעון השלישי כאשר מכירת שתי אוניות מטען, וירידה בהוצאות המימון, חיפו על הירידה בהכנסות ובקיפאון ברווח הגולמי.

ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו לכ-348.1 מיליון שקל, לעומת כ-301.8 שקל ברבעון הקודם, וכ-400.2 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2023. השינוי בהכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד נובע בעיקר בשל השפעות המלחמה על מגזר חומרי הבנייה, ירידה בהיקף ביצוע הובלות ימיות בשל מכירת כלי שיט וירידה בהיקפי הפרויקטים בביצוע במגזר המספנה.

במגזר חומרי הבניה, בניהולו של מנכ"ל סימנט, אייל הכט, ההכנסות הסתכמו ברבעון השלישי לכ-236.1 מיליון שקל, לעומת כ-185.2 מיליון שקל ברבעון השני, ובהשוואה לכ-256.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. רווחי המגזר עלו לכ-26 מיליון שקל (11% מההכנסות), לעומת כ-16.2 מיליון שקל (9% מההכנסות) ברבעון הקודם, ובהשוואה לכ-22.3 מיליון שקל (כ-9% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת משיפור ברווחיות פעילויות חדשות.

החברה מציינת כי מורגשת התמתנות בעוצמת השפעת המלחמה על ענף הבנייה, וברבעון השלישי של שנת 2024 ניכרה מגמה של התאוששות משמעותית בשוק אספקת חומרי הבניה ביחס לרבעון הראשון והשני של השנה, עקב חזרה הדרגתית לפעילות בחלק מאתרי הבניה בארץ. הכנסות הרבעון השלישי משקפות מגמת עלייה של כ-27% לעומת הרבעון הקודם (רבעון שני של 2024) במגזר חומרי בניה. מבחינת רווחיות ניתן לראות חזרה לרמות הרווחיות של הרבעון המקביל אשתקד (הרבעון שלפני המלחמה).

במגזר הנמל ההכנסות ברבעון השלישי עלו לכ-40.2 מיליון שקל, לעומת כ-35.4 מיליון שקל ברבעון הקודם, ובהשוואה לכ-38.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת מגידול בכמות המטענים שנפרקו. רווחי המגזר ברבעון עלו לכ-11.3 מיליון שקל (28% מההכנסות), לעומת כ-10 מיליון שקל (28% מההכנסות) ברבעון השני, ובהשוואה לכ-10.3 מיליון שקל (27% מההכנסות) ברבעון המקביל בשנת 2023. לפרט שהתוצאות משקפות את חזרת הפעילות של מגזר זה לרמות של לפני המלחמה ואף מעט מעבר.

במגזר המספנה, בניהולו של מנכ"ל המספנה איתן צוקר, ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו לכ-58.7 מיליון שקל, לעומת כ-64.4 מיליון שקל ברבעון השני, ובהשוואה לכ-82.1 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2023. רווחי המגזר הסתכמו לכ-4.4 מיליון שקל (8% מההכנסות), לעומת כ-5.9 מיליון שקל (כ-9% מההכנסות) ברבעון השני, ובהשוואה לכ-10.5 מיליון שקל (13% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. השינוי לעומת הרבעון המקביל אשתקד נובע מסיום פרויקטים ומסירת כלי שיט. הירידה נובעת כתוצאה מהשלמת פרויקטים ומסירת כלי שייט.

במגזר ההובלה הימית, בניהולו של מנכ"ל ההובלה הימית, תמיר בן ליש, ההכנסות הסתכמו ברבעון לכ-13.1 מיליון שקל, בדומה להכנסות ברבעון השני, ובהשוואה לכ-20.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה נובעת מירידה במחירי ההובלה הימית הממוצעים, וכן בשל ירידה במספר ימי פעילות הספינות, עקב מכירת ספינות בתקופה. הרווח המגזרי ברבעון הסתכם לכ-2 מיליון שקל (15% מההכנסות), לעומת כ-7 מיליון שקל (כ-53% מההכנסות) ברבעון השני, ובהשוואה לכ-15.7 מיליון שקל (76% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. עיקר השינוי לעומת הרבעון השני ולעומת הרבעון אשתקד נובע מהכרה ברווח הון ממכירת כלי שייט ברבעון השני וברבעון המקביל אשתקד.

החברה מעריכה כי ככל שלא תחול הסלמה נוספת ביחס למצב הקיים, מגמת השיפור בהכנסות הרבעון השלישי במגזר חומרי הבניה ומגזר הנמל עשויה להמשך גם ברבעון הרביעי של השנה. עם זאת, לאור אי הוודאות באשר למשך המלחמה, היקפה והשלכותיה, נכון למועד הדוח, אין ביכולתה של החברה לאמוד באופן מדויק את מלוא היקף הפגיעה של השפעת המלחמה על תוצאותיה.

הרווח הגולמי של החברה ברבעון השלישי הסתכם לכ-49.7 מיליון שקל, לעומת כ-40.6 מיליון שקל ברבעון השני לשנת 2024, ובהשוואה לכ-50 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה הקודמת. הרווח התפעולי של החברה ברבעון השלישי הסתכם לכ-22.5 מיליון שקל, לעומת כ-18.7 מיליון שקל ברבעון השני לשנת 2024, ובהשוואה לכ-36.2 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה הקודמת. עיקר השינוי לעומת אשתקד נובע מהכרה ברווח הון ממכירת כלי שייט בשנה ברבעון המקביל שנה שעברה.

ה-EBITDA ברבעון השלישי הסתכם לכ-44.7 מיליון שקל, לעומת כ-40 מיליון שקל ברבעון השני לשנת 2024, ובהשוואה לכ-59 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2023. החברה רשמה ברבעון השלישי לשנת 2024 רווח נקי המיוחס לבעלי המניות של כ-17.9 מיליון שקל, לעומת כ-18.7 מיליון שקל ברבעון השני, ובהשוואה לכ-24.3 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2023.

צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל: "תוצאות הרבעון השלישי משקפות את מגמת השיפור בהיקפי הפעילות שאנו חווים ביחס לרבעונים קודמים, בדגש על מגזר חומרי הבנייה והמגזר הנמלי. שני המגזרים הושפעו באופן ניכר בחודשים הראשונים של מלחמת ’חרבות ברזל’, וכעת מציגים התאוששות משמעותית בהכנסות וברווחים שחזרו לאזורי הרמות של טרום המלחמה. החברה, באמצעות חברות הקבוצה, ממשיכה ביישום אסטרטגיית החברה של המשך פיתוח וביסוס מנועי צמיחה מגוונים וחזקים שיתמכו במגמת צמיחה ארוכת טווח באמצעות פעילות סינרגטית בין מגזרי הפעילות, בין היתר בקידום פרויקטים במגזר המספנה ובניהול צי אוניות, המיועדות הן לטובת הפעילות הלוגיסטית של החברות בקבוצה והן לפעילות לוגיסטית ברחבי העולם. בהקשר זה, החברה פעולת להשלמת בניית ממגורה שעם השלמתה ניתן יהיה לשלב את האוניות הגדולות שבציי החברה להובלת תבואות עבור לקוחות הממגורות ובכך להרחיב את סל השירותים שאנו מספקים. נציין כי פרוייקט הממגורות ממשיך להתקדם בהתאם לתוכניות, חרף השפעות המלחמה וכך גם בניית מסילת הרכבת, שתחבר את מתחם החברה למסילה הארצית. נמשיך לפעול להאצת מגמת השיפור בתוצאות, ולביסוס מנועי צמיחה חזקים שיתמכו במגמת צמיחה ארוכת טווח".

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש