אורן עזר, מנכ"ל ומייסד שותף בחברת אלקטריאון<br>קרדיט: ניר סלקמן
אורן עזר, מנכ"ל ומייסד שותף בחברת אלקטריאון קרדיט: ניר סלקמן

חברת אלקטריאון דיווחה היום (א’) על הסכם מחייב שחתמה עם חוצה ישראל לביצוע פרויקט טעינה אלחוטית במטרונית. על פי ההסכם, אלקטריאון תתכנן, תפרוס ותתחזק כביש המאפשר טעינה אלחוטית (תוך כדי נסיעה) וסטטית (בעת עצירה) על תוואי המטרונית בחיפה.

אלקטריאון תשמש כספק יחיד עבור חוצה ישראל לתקופה של 36 חודשים, במסגרתה תתקיים תקופת הפעלה אשר תיערך כ-12 חודשים. לחוצה ישראל תהיה הזכות להארכת תקופת ההסכם בתקופה או תקופות נוספות המסתכמות בעד 24 חודשים נוספים. החברה תהיה אחראית על תפעול ותחזוקת הפרויקט, בתמורה לסך של כ-15.8 מיליון שקל.

כמו כן, במסגרת הפרויקט, אשר אושר וממומן על ידי משרד התחבורה, טכנולוגית החברה תותקן על חמישה אוטובוסים מסוג Dragon Golden, עבור חברת סופרבוס הסעים ותיור בע"מ, אשר מפעילה את קו מטרונית זה. פריסת הטכנולוגיה של החברה בתוואי המטרונית תאפשר לאוטובוסים הנכללים בפרויקט להיטען לאורך שעות פעילותם ובכך להאריך את טווחי הנסיעה ושעות פעילותם ביחס לפעילתם הנוכחית בה שעות הפעילות וטווחי הנסיעה קצרים עקב מגבלות הספקי הסוללה של אוטובוסים אלו. בנוסף, טעינה תוך כדי פעילות האוטובוסים תאפשר בהמשך צמצום של גודל סוללת האוטובוסים, באופן אשר יכול להוז יל באופן משמעותי את עלויות המעבר לצי אוטובוסים חשמליים אשר יקרים משמעותית מרכבי דיזל.

במסגרת הפרויקט תיבדק תרומת מערכת הטעינה האלחוטית של החברה לייעול צי ה-BRT, מערך תחבורה ציבורית מהירה של המטרונית, בין היתר, בהיבטים הלוגיסטיים, האנרגטיים והתפעוליים, וזאת כהכנה לפריסה נרחבת יותר ולקראת מעבר מלא של הצי לאוטובוסים חשמליים.

המטרונית היא מערכת אוטובוסים מהירה ונעשה בה שימוש בעשרות אוטובוסים חשמליים מפרקיים, הנעים לאורך רוב דרכם על מסלולים ייעודיים לתחבורה ציבורית. לפרויקט המטרונית 5 קווים, שאורכם המצטבר הוא כ-104 קילומטרים, והיא משרתת את הקריות, מפרץ חיפה, העיר התחתית, הדר, מערב חיפה, נשר ויגור, ובימים אלה מבוצעות עבודות להארכה של המטרונית גם לדרום מערב חיפה ולטירת הכרמל. במסגרת תקופת ההפעלה יותקנו עד 16 מקטעים של תשתיות טעינה אלחוטית בני 100 מטרים כל אחד, בהתאם לעדיפות תפעולית אשר תמקסם את הטעינה המתרחשת בעת נסיעה, זאת מתוך מאגר של 2.120 ק"מ אשר סומנו כמיקומי התקנה פוטנציאליים. לפיכך, לאורך מסלולי הקווים תפעל בסופו של דבר סה"כ 1.6 ק"מ של תשתית טעינה דינמית. בנוסף, יכללו בפרויקט 4 חניות של טעינה סטטית.

אלקטריאון היא החברה היחידה בישראל בעלת טכנולוגיה אלחוטית המסוגלת לתמוך בפרויקט, הדורש טעינה אלחוטית דינאמית וסטטית גם יחד. מדובר בפרויקט השני של החברה בתחום ה-BRT, אשר מצטרף לפרויקט של החברה בנורבגיה בשיתוף חברת התחבורה הציבורית AtB, כפי שדווח במרץ האחרון.

אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון, ציין כי: "טכנולוגית הטעינה האלחוטית הדינמית מתאימה כ"כפפה ליד" עבור קווי תחבורה ציבורית כדוגמת המטרונית ובאפשרותה להאריך את טווח הנסיעה יחד עם צמצום גודל הסוללה והקטנת חיבורי חשמל בחניונים, ובכך פותרת את מרבית החסמים במעבר לתחבורה חשמלית. פרויקט זה מצטרף לפרויקט זהה בנורווגיה ויחד מציג פתרון מקצה לקצה עבור פלח שוק ה BRT שצובר תאוצה בארץ ובעולם".

דן שנבך, מנכ"ל חוצה ישראל, ציין כי: "כמובילה טכנולוגית בתשתיות תחבורה, חברת כביש חוצה ישראל החליטה להטמיע לראשונה מערכת טעינה אלחוטית דינמית וסטטית בקו ותפעול של מערכות ה-BRT הוותיק בישראל. הכוונה היא לשלב את מערכת אלקטריאון בתוך תשתית המטרונית על מנת להאריך את זמן שירות קווי האוטובוסים החשמליים במטרה להרחיב משמעותית את צי האוטובוסים החשמליים הפועלים שם".

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש