בסקירת הנפט השבועית מסביר ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי כי מחירי הנפט ירדו במעט בשבוע האחרון, אך נותרו בסביבה גבוהה יחסית. מחיר הנפט מסוג BRENT ירד לכ-76.24 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-9/7/2021 ומחיר חבית מסוג WTI ירד לכ-74.56 דולרים.

 

ירידה זו במחיר התרחשה לאחר שהמחיר עלה בחדות בסוף השבוע הקודם, עם היעדר ההסכמות בין חברי OPEC+ בנוגע לשינוי הסכם שיתוף הפעולה שלהם בשל חילוקי דעות בין ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות. אי ההגעה להסכמות על שינוי ההסכם, מנע את עליית היצע הנפט בחודש אוגוסט והגדיל את החשש להגדלת הגירעון בשוק הנפט על רקע הביקושים החזקים.

 

המתיחות בין ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הביאה להפסקת השיחות ולאי הסכמה בין חברי OPEC+ לגבי תכנית הגמשת מכסות הייצור. מחד גיסא, חברי הקבוצה הסכימו לכך שיש להגדיל את יצור הנפט של הקבוצה ב-400,000 חביות ביום בכל אחד מהחודשים אוגוסט-דצמבר השנה. מאידך גיסא, ערב הסעודית רצתה שכחלק מההסכם החדש, מועד סיומו יוארך עד לסוף 2022 במקום מועדו הנוכחי אפריל 2022.

 

איחוד האמירויות התנגדה להארכת ההסכם, אלא אם יתנו לה הקלה פרטנית שתאפשר לה להגדיל את יצור הנפט שלה. זאת, מאחר וקיבולת יצור הנפט שלה עלתה מאוקטובר 2018, שהיא הנקודה המהווה את נקודת הייחוס של הקבוצה לקביעת מכסות הייצור הנקבעת בהתאם לקיבולת יצור הנפט של החברה בקבוצה. הממשל בארה"ב מנסה לדחוף את OPEC+ להגיע להסכם פשרה, אולם חשוב להדגיש שהוא לא צד בשיחות או בהסכם חדש במידה שיהיה.

 

כישלון השיחות בקבוצת OPEC+ צפוי להגדיל את הגירעון בשוק בשל הביקושים החזקים ביחס להיצע. ברקע הדברים, ערב הסעודית העלתה את הפרמיה על הנפט שהיא תספק ללקוחותיה באסיה בחודש אוגוסט וזו עליית הפרמיה הגדולה ביותר מחודש ינואר, מה שמצביע על כך שערב הסעודית לא מתכננת להעלות את היצע הנפט שלה בחודש אוגוסט על אף הביקושים הגבוהים שהביאו להידוק שוק הנפט.

 

על אף העלאת הפרמיה, מספר בתי זיקוק באסיה מתכננים לבקש מערב הסעודית לרכוש את כמות הנפט הרגילה. זאת, מאחר ואין להם מקורות אספקת נפט זולים יותר, היות ורכישת נפט מארה"ב ומהים הצפוני עדיין יקרה יותר עבורם.

 

הצוות של ארה"ב במשא ומתן עם איראן בנוגע לחזרה להסכם הגרעין, אשר יכלול בין השאר גם את הסרת הסנקציות על סקטור האנרגיה האיראני, מתחיל לקחת בחשבון את האפשרות שהם לא יצליחו להגיע להסכמות וכי השיחות יכשלו. זאת, לאחר שהשיחות במסגרת המשא ומתן בין המעצמות לבין איראן נכשלו וטרם ידוע מתי יחל סבב השיחות הבא.

 

האפשרות לכישלון השיחות עלתה מחדש, לאחר שבבחירות לנשיאות איראן נבחר אבראהים ראיסי שהוא בעל עמדות נוקשות יותר. כישלון השיחות צפוי להביא להמשך הסנקציות על הנפט האיראני וייתכן שאף יוטלו סנקציות נוספות או שתוגבר האכיפה על אספקת נפט איראני באופן לא חוקי, מה שימנע את הגדלת היצע הנפט בשוק מצד איראן ובמידה והאכיפה בשוק הנפט הלא חוקי תהיה אפקטיבית יותר הדבר יביא להקטנה מסוימת בהיצע הנפט הגלובלי.

 

מלאי הנפט בארה"ב ממשיך ויורד מאז שלהי חודש מרץ 2021. בשבוע המסתיים ב-2/7/2021 נרשמה ירידה במלאי המסחרי של הנפט, שבוע שישי ברציפות, בהיקף של כ-6.9 מיליון חביות. כתוצאה מכך, מלאי הנפט בארה"ב ירד ל-445.5 מיליון חביות, הרמה הנמוכה בכ-7% מהרמה הממוצעת בתקופה זו של השנה במהלך חמש השנים האחרונות.

 

ירידה זו התרחשה על אף העלייה בייבוא נטו, שנבעה מירידה גדולה יותר בייצוא לעומת בייבוא הנפט ברוטו, והיא משקפת את הביקושים החזקים בשוק שהביאו לכך ששיעור הניצולת של בתי הזיקוק נותר ברמה גבוהה של 92.2%. שיעור פעילות בסביבה גבוהה זו נשמר במהלך השבועות האחרונים והוא צפוי להמשיך להישמר בטווח הקרוב בשל הצפי לביקושים גבוהים בקיץ, בדגש על הביקושים לבנזין.

 

כסף רב נכנס לקרנות הנסחרות בבורסה בארה"ב המתמקדות במניות נפט וגז טבעי, מה שמצביע על חזרתה של התעניינות המשקיעים בענף פצלי השמן. מראשית השנה ועד כה, כ-17.7 מיליארד דולר הושקעו בתעודות סל של מניות האנרגיה בארה"ב. סכום זה הוא כמעט פי שלושה מהכספים שהושקעו בתעודות סל אלו במחצית הראשונה של שנת 2020 והוא גבוה יותר מהסכומים שהושקעו בתעודות סל אלו בכל אחת מהשנים בעשור האחרון. כאשר, מעל ל-60% מהשקעות אלו הושקעו בקרנות הממוקדות בחברות העוסקות בדלקים מאובנים.

 

צד הביקוש הגלובלי

 

הביקוש לדלק למכוניות בארה"ב ממשיך לעלות ובשבוע שהסתיים ב-2 ביולי, השבוע שקדם לחופשת יום העצמאות האמריקאי, הוא הגיע לשיא של מעל ל-10 מיליון חביות ביום. ביקושים אלו הם הגבוהים ביותר מאז 1990, מה שמצביע על המשך התאוששות הביקושים לדלק לתחבורה בארה"ב. הביקוש לדלק מטוסים ירד מעט, אך הוא נותר בסביבה גבוהה של מעל ל-1.37 מיליון חביות ביום.

 

הביקושים לטיסות באירופה החלו להתאושש ומספר הטיסות באירופה עלה ל-23,700 טיסות בשבוע האחרון. רמה זו היא הגבוהה ביותר מחודש מרץ 2020 והיא מהווה כ-62% מהרמה שהייתה טרום המשבר, עלייה של 26 נקודות האחוז מתחילת מאי. אולם, השפעת התאוששות הביקושים טרם חלחלה לבתי הזיקוק המייצרים דלק מטוסים

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש

  • 1
    אמריקנים שורפים פי 7 דלק מכוניות מ|128|

    סוף סוף כתבה שלא רק מדברת על הביקושים אלא שמה מספרים. צריכת מכוניות יומית של 10 מיליון חביות ליום - כ1.55 מיליארד ליטר ליום. ואילו צריכת המטוסים שביעית. גם אם נניח שאחרי יציאה מלאה מהמשבר זה יהיה חמישית - עדיין האמריקנים שורפים דלק כמו פסיכים. כי אין שם מס. כל נפש באמריקה צורכת כמעט 5 ליטר ליום בממוצע. ממוצע שכולל בעלי טסלה וניו יורקים שנוסעים ברכבת. לטווח רחוק - זה ישתנה. יהיו יותר מכוניות חשמליות בכל העולם. הביקוש לנפט מזהם ירד.
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    • ATUK19
    • 14/07/2021 18:59