הראל: ”תוכנית רכישות המט”ח של בנק ישראל ממתנת את הכוחות הפועלים לייסוף השקל”

בנק ישראל ממשיך לתמוך היכן שצריך: ברכישות אג"ח ממשלתיות, בהלוואות לבנקים ובשיא ברכישות מט"ח בינואר

חדשות ספונסר 09/02/2021 14:18

א+א-

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים מתייחס היום בסקירת המקרו השבועית לתכנית רכישות המט"ח של בנק ישראל ואומר כי היא ממתנת את הכוחות הפועלים לייסוף השקל. יחד עם זאת, בטווח הארוך, הכוחות הבסיסיים עדיין תומכים בהמשך ייסוף השקל ואליהם מצטרפת גם הגדלת כרית הביטחון המט"חית של המשק.

 

בנק ישראל רכש בינואר סכום שיא של 6.8 מיליארד דולר, לאחר רכישה של 4.4 מיליארד דולר בדצמבר 2020 בכך יתרות המט"ח של ישראל עלו, גם הן, בינואר לרמת שיא של 179.5 מיליארד דולר, שהם כ- 45% תוצר. למרות קצב הרכישות בדצמבר ובינואר, שער השקל נותר בסיכום החודשיים האחרונים כמעט ללא שינוי כנגד סל המטבעות, כאשר היחלשות השקל בינואר (-1.9%), פיצתה על הייסוף בדצמבר (+1.5%)

 

בקצב הרכישות הזה בנק ישראל יגיע תוך 4 וחצי חודשים ליעד השנתי של ה-30 מיליארד דולר עליו הצהיר לפני מספר שבועות. אנחנו חוזרים על הערכתנו מהחודש שעבר שתוכנית רכישות המט"ח של בנק ישראל צפויה אומנם למתן חלק מהכוחות הפועלים לייסוף השקל בטווח הקצר אך בטווח הארוך, הכוחות הבסיסיים כמו העודף בחשבון השוטף, הנפקות ישראליות בחו"ל, רכישת חברות ישראליות על ידי זרים, השקעות ישירות ועוד. עדיין תומכים בהמשך ייסוף השקל.

 

בנוסף, יש לשים לב גם שהגדלת יתרות המטח של הבנק פועלת גם באופן הפוך – להגדלת היציבות הפיננסית ארוכת הטווח של ישראל בעיניי המשקיעים הזרים על ידי יצירת כרית ביטחון דולרית גדולה לשעת צרה - דבר שתומך בדירוג של ישראל ובעקיפין תומך דווקא בחיזוק השקל.

 

לצד רכישת המט"ח, הפעילות המרחיבה של בנק ישראל נמשכה בינואר כאשר הבנק רכש עוד אג"ח ממשלתיות (4.2 מיליארד ₪) ונתן עוד הלוואות למערכת הבנקאית לטובת אשראי לעסקים קטנים (3.5 מיליארד ₪). מנגד, הבנק נמנע (כצפוי) זה החודש השני ברציפות מרכישת אג"ח של חברות, ככל הנראה בשל חזרת המרווחים במרבית הענפים לרמות קדם המשבר.

 

הכנסות המדינה ממסים ללא מע"מ על יבוא ביטחוני עמדו על 34.0 מיליארד ₪ בינואר, עלייה נומינלית של 2 אחוזים בהשוואה לינואר בשנה שעברה שהיה לפני פרוץ המשבר. הנתון החיובי נובע כולו מעלייה של כ-8 אחוזים במיסים ישירים (בעיקר מס הכנסה), אשר פיצו על הירידה בהכנסות ממסים עקיפים הנובעת מההגבלות על הפעילות.

 

למרות זאת, הגירעון כאחוז מהתוצר המשיך לעלות ל-12.1 אחוזים בשל תוכנית הסיוע הממשלתית המיוחדת שממשיכה ב-2021. על רקע משבר הקורונה ובעקבות רכישות בנק ישראל הדבר איננו מהווה איום על דירוג האשראי של ישראל השנה, או על עלויות הגיוס הממשלתיות. האתגר הגדול לממשלה יגיע בשנים 2023-2022.

 

***

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה – על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.

חדשות ספונסר

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה