בתאריך 11.11.2014 התארח אביב רפואה, מנכ”ל חברת ביי2 נטוורקס (מספר נייר: 1097344), בעלת קבוצת אתרי buy2 – הנחשבת לקבוצת המסחר האלקטרוני המתקדמת בישראל.
ש: ראשית, האם תוכל לפרט מהן ההתפתחויות העיקריות שאירעו לאחרונה בחברה במסגרת ההתמקדות של בתחום ה-eCommerce?
ת: היו לא מעט התפתחויות בתקופה האחרונה - לפני מספר חודשים החברה מכרה את הפעילות שלה בתחום עמודי הבית בישראל, ורכשה את מלוא הבעלות בפעילות האי קומרס buy2 אשר הוקמה בסוף 2010. כך שהיום החברה מחזיקה ב-100% מפעילות buy2 והיא מתמקדת בתחום זה - תחום אשר מתפתח וצומח בקצב אדיר בישראל ובעולם. זו גם הסיבה ששינינו לאחרונה את שם החברה והמניה לשם ”ביי2 נטוורקס” (לשעבר ”נטקס”), במסגרת האסטרטגיה של החברה להתמקד בתחום האי קומרס במקביל לתחום הפטנטים והטכנולוגיות בו אנו עוסקים.
ש: אחרי השינויים שביצעתם, כיצד היית מתאר את פעילות החברה בתחום ה-eCommerce?
ת: כיום, ביי2 נטוורקס היא קבוצת ה eCommerce המתקדמת והמובילה בישראל.
ש: שוק האי קומרס הוא יחסית שוק חדש בארץ תוכל להרחיב לגבי נתונים לגבי גודל השוק?
ת: שוק האי קומרס בישראל נמצא עדיין במגמת התפתחות ביחס למדינות אחרות בעולם, בעיקר אנגליה וארה”ב. היקף הסליקה באינטרנט בישראל (לא כולל רשויות, מזון וכו’) מוערך בכ-900 מיליון ₪ בשנה (גם באתרים הישראליים וגם באתרים בינלאומיים), מה שאומר שיש לו עוד הרבה לאן לצמוח, בהשוואה למדינות אחרות. מחקרים בתחום צופים שהוא יכפיל את עצמו בשנתיים שלוש הקרובות. הצרכן הישראלי כבר בשל לכך, וצריך להעמיד לו את הכלים, שיאפשרו לו להגדיל את הצריכה שלו באינטרנט, גם כאמצעי להוזלת עלויות, מתוך המודעות הגדולה לשאלת יוקר המחיה בישראל - זה בדיוק מה שbuy2 עושה. אנשים קונים יותר ויותר online ואנחנו שם כדי לתת להם פתרון גם לקניות בישראל (במגוון רחב של תחומים) וגם לקניות מהעולם (באמצעות שירות הייבוא האישי שלנו buy2usa).
ש: השבוע התקיים אירוע shopping.il של גוגל.... האם אתם באמת רואים גידול בפועל בכמות העסקאות והרכישות שמבוצעות באמצעות האינטרנט?
ת: בתור האתר המוביל שמשתתף בshopping.il (ובין הראשונים לקחת חלק ביוזמה) אנחנו רואים שהמהלך מוכיח את עצמו – המהלך הביא לעליה של עשרות אחוזים ברכישות באתר, ועד מאות אחוזים ברכישות של מוצרים שהשתתפו במבצע, דוגמת דיסק קשיח, אלבומים דיגיטלים, חיישני רוורס ועוד. וזה עוד לפני ה black Friday שמצפה לנו בארה”ב בסוף החודש.....
ש: הזכרת קודם את ה black Friday בארה”ב – מה הקשר וכיצד אירועי אי קומרס בארה”ב משפיעים על השוק בישראל ועל החברה?
ת: תקופת ה black Friday היא חגיגת קניות מסורתית בארה”ב שמאפשרת לגולשים מכל העולם להנות מהצעות מצוינות כמעט בכל תחום. השירות שלנו לייבוא אישי מארה”ב, buy2usa, מאפשר לגולשים בישראל לבצע יבוא אישי של מוצרים מארה”ב, ולכן אנו עדים לגידול של מאות אחוזים בפעילות של buy2usa סביב התקופה הזאת. זה קורה ברבעון הרביעי של מדי שנה.
ש: כידוע לחברה תיק פטנטים עשיר האם קיימים עדכונים בנושא מעמד הפטנטים שאושרו לה? האם החברה פועלת למימוש זכויותיה בהם?
ת: נכון. במקביל לפעילות השוטפת, יש לנו את תיק הפטנטים הייחודי שלנו.
אנחנו מצויים בהליך מתמשך של מימוש הזכויות שלנו בפטנטים, בהובלה של משרד עו”ד אמריקאי שמתמחה בתחום.
מטבע הדברים הליכים אלה אורכים זמן ואנחנו לא נוהגים לפרט אודותיהם. נדווח כמובן כנדרש על ההתפתחויות בנושא על פי הצורך.
ש: התייחסות לדוחות הכספיים שפורסמו. מהם הדגשים מתוך הדוחות הכספיים שעשויים לשפוך אור על פעילותה?
ת: למעשה, הדוחות הכספיים האחרונים שפרסמה החברה לרבעון השני של 2014 שכללו רווח גדול באופן יחסי, כוללים את ההשפעות של העסקאות שהחברה ביצעה במהלך אותו רבעון, ולכן קשה ללמוד מהם על הפעילות הנוכחית. באופן כללי החברה מודדת עצמה בנתוני ebidta בהם הציגה תוצאות חיוביות ב-9 רבעונים האחרונים ברציפות. מציע להמשיך ולעקוב אחרי הדוחות הבאים שלנו, שישקפו את המיקוד של החברה לאחר כל העסקאות שביצענו.
ש: אם בדוחות הכספיים מציגים הכנסות נטו בלבד, האם תוכל לפרט על היקף המכירות של כלל האתרים בקבוצה?
ת: אכן הדוחות הכספיים מציגים בשורת ההכנסות רק את החלק שלנו (העמלות) מתוך כלל המכירות שאנחנו מבצעים וסולקים באתרי הקבוצה. חלק נוסף מהכנסות החברה נרשם בחברות הבנות, והן נכללות בדוחות הכספיים תחת שורה אחת של ”רווחי אקוויטי”.
אנחנו לא נוהגים לפרסם בשוטף את הנתון אודות היקף המכירות (הסליקה) של הקבוצה, עם זאת, במצגת שפירסמנו לאחרונה לשוק ההון ציינו כי היקף המכירות עולה על היקף 100 מיליון ₪ בשנה.
ש: כיצד מתייחס שוק ההון הישראלי לתחום האי קומרס?
ת: נקודה מאוד מעניינת.
אנחנו החברה הציבורית היחידה הפועלת בתחום האי קומרס בישראל, ולכן היא מעוררת ענין אצל גורמים בשוק ההון המעונינים לגוון את תמהיל ההשקעות שלהם.
שוק ההון המקומי מכיר ברובו את סיפורי ההצלחה של מניות האי קומרס בארה”ב. זה כולל את אמזון, אי ביי, וכמובן ההנפקה יוצאת הדופן של עליבאבא. זו נקודה שאכן מסייעת לחברה בהתעניינות של גורמים בשוק.
אנחנו מאמינים שככל ששוק האי קומרס בישראל יגדל (ולשמחתנו זה קורה בשטח) כך יגדל גם העניין בחברה שהיא כיום בחזית המובילה של התחום בישראל.
ש: מה ייתפס בעיני החברה כ”הישג” לשנת הפעילות הקרובה?
ת: קודם כל - אנחנו תמיד אוהבים להפתיע את השוק בבשורות חדשות...
מבחינת הפעילות השוטפת - המשך גידול דו ספרתי בפעילות החברה,
הרחבת תחומי הפעילות באתרי הקבוצה, גם באמצעות חתימה על הסכמי שיתופי פעולה חדשים וגם באמצעות רכישה של חברות משלימות בתחום.
שנמשיך לייצר לגולשים בישראל חווית קניות אחרת באינטרנט - וכמובן שכל בית בישראל יכיר ויקנה באופן קבוע ב-buy2.
במקביל, אנו בוחנים גם הזדמנויות לא מעטות בעולם הeCommerce במדינות נוספות (בעיקר מדינות מתפתחות) בהם יש עוד פוטנציאל אדיר בתחום - נקווה להפתיע גם שם כי בעולם האינטרנט, הכל אפשרי.