15:08
חמישי25 באפריל 2024
כתבות נוספות
קרדיט: depositphotos
האם שער הדולר ימשיך לטפס? התרחישים האפשריים לשוק המט”ח ... המשך     

מתארחים בספונסר
רמקו בית השקעות / ברק הורוביץ
בתאריך ה- 19.10.06 התארח מר ברק הורוביץ - מנהל קשרי לקוחות ומנהל תיקים בחברת רמקו, בפורום קרנות הנאמנות של אתר ”ספונסר”.
ברק הסביר והרחיב לעומק את נושא השוק הסולידי, מצב השווקים הפיננסיים בארץ, יתרונות קרנות הנאמנות של רמקו, שווקים אטרקטיבים ועוד.
רמקו בית השקעות חוגג 20 שנה להיוסדו. בית ההשקעות שנוסד על ידי רמי רחימי, צמח עם השנים והפך לדומיננטי בקרנות הנאמנות הסולידיות. כיום מנהלת החברה כ- 1.5 מיליארד ₪ בניהול תיקים וקרנות נאמנות, כאשר החלק הארי של הסכומים נמצא באפיקים סולידיים.
בתאריך ה- 19.10.06 התארח מר ברק הורוביץ - מנהל קשרי לקוחות ומנהל תיקים בחברת רמקו, בפורום קרנות הנאמנות של אתר ”ספונסר”.
ברק הסביר והרחיב לעומק את נושא השוק הסולידי, מצב השווקים הפיננסיים בארץ, יתרונות קרנות הנאמנות של רמקו, שווקים אטרקטיבים ועוד.
רמקו בית השקעות חוגג 20 שנה להיוסדו. בית ההשקעות שנוסד על ידי רמי רחימי, צמח עם השנים והפך לדומיננטי בקרנות הנאמנות הסולידיות. כיום מנהלת החברה כ- 1.5 מיליארד ₪ בניהול תיקים וקרנות נאמנות, כאשר החלק הארי של הסכומים נמצא באפיקים סולידיים.

להלן סיכום המפגש

התחלנו את המפגש עם החלק המנייתי ושאלנו...

* לאחר שנה קשה בשוקי העולם ובראשן השוק בארה”ב, שנה שבמהלכה היינו עדים לתהפוכות רבות בשוק המניות הישראלי (קרי התפטרות שר אוצר, ממשלה חדשה, מחלתו של ראש הממשלה לשעבר - אריאל שרון, מלחמת לבנון השנייה ועוד), אנו ”שומעים” בתקשורת כי שוק ההון הישראלי ”חזק” ומנתונים שעולים נראה כי כסף זר דווקא נכנס לשוק המניות הישראלי במהלך תקופה קשה זו.
לאור הנתונים הנ”ל רצינו לדעת מה חושבים רמקו על שוק המניות הישראלי לגבי העתיד הנראה לעין, ואילו סקטורים כעת מועדפים עליהם.

ברק ענה כי שוק המניות לקראת סוף השנה בהחלט נראה מעניין. הראלי המסורתי של סוף השנה הקדים והפתיע את כולם. הדבר החשוב שיש ללמוד ממנו לגבי השוק בארץ, הוא שעל עף העליות המרשימות לאורך ארבע שנים ושיעור צמיחה מרשים של המשק, יש עדיין סיכונים ביטחוניים שהמשקיעים לא לוקחים בחשבון ופרמיית הסיכון בארץ נדחקה הצידה לפחות עד חודש יולי. כיום יש יותר גופי השקעה ורמקו ביניהם אשר מתחשבים בפרמיה זו.
סקטורים מעניינים: בנקים, פרמצבטיקה, תעשיות פלסטיק, מסחר ותעשיות ביטחוניות. כמו כן ציין ברק כי ישנה חשיבות בבחירת מניות ולא אינדקסים כיוון שהשוק יהפוך להיות ורסיטלי ולא חד מימדי כפי שהיה בשנים האחרונות.

* האם לדעת רמקו העליות הגבוהות במדד הנדל”ן בישראל יצרו מדד בועתי?

ברק השיב כי בהחלט ניתן לראות במדד הנדל”ן 15 סימנים רבים לבועה.
כמו כן, ציין ברק שחשוב לזכור שרק חמש חברות אשר מיוצגות במדד הנ”ל הינן חברות אשר פעילותן בארץ. שאר החברות פועלות בעולם (יש צורך להזכיר את הבועה הנדל”נית בארה”ב), לכן יש בהחלט הגיון להנמיך צפיות ממדד זה.
למרות זאת, ישנה לא מעט בורות בשוק הישראלי בתחום הנדל”ן ובתחום של ספקיות לענף הנדל”ן (ברזל,אלומיניום,צבע וכו’), חברות שעדיין נמצאות במחירים אטרקטיביים.
ברק הוסיף כי ניתן להיחשף לענף הנדל”ן דרך הקרן של רמקו אשר יכולה להחזיק גם באג”חים של חברות נדל”ן.

* מניות הבנקים היו ”המנוע” של השוק בשנים האחרונות ודחפו את המדד אחריהן לגבהים חדשים. בשנה האחרונה נראה מעט שמניות הבנקים נרגעו ובמקומן הגיע מדד הנדל”ן.
שאלנו האם הם עדין מאמינים במניות הבנקים לשנים הבאות למרות עלייתם הרצופה?

הבנקים הינם השתקפות של המשק הישראלי ומאוד קורלטיבים לצמיחה המרשימה שישנה במשק הישראלי. אפיק זה שונה מאפיק הנדל”ן כי הוא נשען על רגלים עבות הרבה יותר, פיזור סיכונים רב יותר (היציאה לחו”ל של הבנקים) בעל מערך סניפי ייחודי וכוח רב השפעה על קברניטי המשק. ולכן, במכפילים הנוכחים, הבנקים בהחלט כן השקעה סבירה למי שחושב שהמשק ממשיך קדימה-כמו ברמקו.

* כולנו מושקעים בדרך זו או אחרת ב- ”מניית העם” הלא היא טבע. בשנה האחרונה המניה חוותה מהלכים חדים שלא היינו רגילים אליהם בשנים האחרונות ולפני כמה ימים במפתיע, הודיע ישראל מקוב על פרישה... שאלנו, האם ”מניית העם” תמשיך להיות ”ספינת הדגל” שלנו בתשואה לאורך שנים? או שמא כדאי לחפש מניות אחרות?

קבוצה מנצחת לא מחליפים ומקוב היה הקפטן. אין ספק, טבע של השנה האחרונה התמודדה עם הרבה אתגרים מענינים שהשפיעו על מחיר המניה, אבל על כך נשפכו כבר הרבה מילים.
לדעת רמקו, ביום שלפני ההתפטרות טבע היתה השקעה אטרקטיבית. התוצאות הכספיות מצוינות, החברה כלכלית ניתן לומר אפילו זולה ממתחריה. עכשיו הקפטן הוחלף, אבל הקבוצה עדיין חזקה ובהחלט ממשיכה להיות אטרקטיבית גם אם יהיו להחלפת מקוב השלכות קצרות מועד.

* ציינו בפני ברק כי אנו עדים לכך שרמקו בעלי ענין במניות אראסאל וישראקולור ושאלנו מה הם צופים למניות אלה בעתיד? ואילו מניות נוספות לדעתם ישיגו תשואה עודפת בשנה הקרובה?

ברק ענה כי אין לרמקו אחזקה יותר בחברת ישראקולור, לאחר אחזקה של שמונה שנים ורווח של 750% בנייר החליטו ברמקו לממש. לגבי אראסאל, רמקו מחזיקה בנייר בדיוק מאותן הסיבות שבגינן החזיקו בישראקולר. חברה טובה, הנהלה יציבה, תחום גדול - ענף התעופה, מובילות טכנולוגית ובעצם כל מה שהם כמשקיעים רוצים מחברה.
לגבי מניות נוספות, ברמקו ממליצים על מניות גרנית, אלוני חץ, אודיוקודס, ארד ומטאלינק. הסברים לנ”ל ניתן למצוא באתר של רמקו.

כאן הסתיים החלק המנייתי במפגש ועברנו לנושא הדולר ואגרות החוב השונות...

* שאלנו מה דעתם הנוכחית על הדולר? ומה הדרך הטובה והנוחה ביותר להשקיע בו כעת?

הדולר ברמות המחיר כיום הוא יותר הזדמנות מאשר סיכון. ברמקו מגדילים את החשיפה לדולר באמצעות קנייה של אג”חים קונצרנים צמוד מט”ח כגון: אורמת, נאנט, גזית גלוב ודומים להם. בתשואות ממוצעות של הצמדה למט”ח מ +7% עד 9% תשואה זו בהחלט נראית טוב.

* הוספנו ושאלנו באיזה אג”ח ממשלתיות עדיף יותר לדעתם להשקיע בתקופה הקרובה לאור הצפי לירידת ריבית בשבוע הקרוב?

ברמקו לא לוקחים סיכונים באג”ח בתשואות הנוכחיות, לדעתם ירידת הריבית היא לטווח קצר ולכן בשערי השחר כבר מגולמים מרבית רווחי ההון העתידים. רמקו לא משקיעים באג”ח לטווח ארוך ברמות התשואה הקיימות היום בשוק מפני שהם מגלמים לדעתם אופטימיות יתר לגבי חוסנו של המשק הישראלי והסיכון בהם רב יותר. את הסיכון הם מעדיפים לקחת בחלק המנייתי ולא האג”חי. את התשואות היפות ניתן לקבל באג”ח קונצרני לאחר שהוא נבדק ע”י מחלקת המחקר וכן בפעילות של הנפקות ודינמיות (מעבר בין אפיקים).
האג”ח הקונצרני המומלצים כיום ע”י רמקו הם: אלמוג ,גינדי, גילץ ואלוני חץ.

* כתגובה שאלנו מה לדעתם עדיף יותר להשקעה כרגע באפיק השקלי השחר או המק”מ?

ברק ענה שהמק”מ עדיף חד משמעית -היות והתשואות הארוכות בישראל אינם מענינות בגלל שהסיכון גדול מהסיכוי.

* שאלה אחרונה בנושא היתה - לאור הצפי לאינפלציה נמוכה מאוד בשנה הקרובה באיזה אג”ח צמודי מדד כדאי לדעתם להשקיע ובעלי איזה מח”מ?

ברק ענה שכדאי להשקיע באג”ח בעלי מח”מ של כ 3 שנים שהתשואות בהן כ 5.5% ויותר.

* החלטנו להתעניין ולשאול את רמקו מהי לדעתם חלוקת תיק השקעות מומלצת לתקופה הזו?

תיק ללקוח הסולידי הממוצע ברמקו הוא תיק של לקוח בעל אופק השקעה הארוך משנה ובעל גישה זהירה לסיכונים.
התיק יורכב מ: 25% מניות, 40% אג”ח צמוד מדד בעיקר קונצרני מדורגות, 20% אג”ח צמוד מט”ח (בעיקר דרך אג”ח קונצרני בישראל ובחו”ל) ו- 15% שקלי (מק”מ).

בשלב זה עברנו מעט לנושא ”חם” בזמן האחרון - תעודות הסל...

* שאלנו את רמקו מה דעתם על הכח הגובר של תעודות הסל בארץ ובעולם אל מול קרנות הנאמנות אשר סובלות ממשיכת כספי ציבור בתקופה האחרונה? ואיך הם נערכים ומתמודדים עם שינויים אלה באחזקות הציבור?

ברק ציין כי תעודת הסל היא מכשיר מצוין המאפשר הצמדה למדדים בעלות נמוכה. ישנם מעט מנהלי תיקים שהצליחו להכות את המדד ואנו ברמקו אחד מהם (ראה רמקו גמישה), חשוב לציין כי אין עדיין מענה בצורת תעודת סל לתחום האג”ח שבו בסופו של דבר נמצא רוב כספי הציבור.

* כהמשך לנושא תעודות הסל ציינו כי בשנים האחרונות נוספו למסחר בארץ תעודות סל על מדדים בחסר. ושאלנו האם ישנה סיבה שבגללה אנו נמנעים מלראות גם קרנות נאמנות המשקיעות בחסר? או שמא יש כאלו ולא יודעים על קיומן?
כמו כן, שאלנ מדוע איננו רואים קרנות או תעודות סל העולות במצב של שוק מדשדש ( זה דומה לכתיבת אופציות, אבל יכול להתאים לאנשים שאינם עוסקים או יודעים כיצד לסחור באופציות)?

ברק ענה שיש גם מזה וגם מזה. יש קרנות חשיפה הפוכה לצורך שוק יורד. כמו כן יש גופים המומחים יותר או פחות באסטרטגיות מעו”ף. לשוק מדשדש ניתן למצוא אותן בין חלק מקרנות האופציות והשקליות. בשלב זה התקדמנו ושאלנו שאלות ספציפיות יותר בנושא קרנות הנאמנות של רמקו...

* לגבי רמקו נדל”ן ותשתיות - לפי התשקיף האחרון שפורסם במאיה הנכון לתחילת השנה, הקרן משקיעה גם בחברות שאינן קשורות באופן ישיר לענף הנדל”ן ובסכומים ”קטנים”. מה הסיבה?

לרמקו נדל”ן ותשתיות יש תשקיף ייחודי לה שבה מנהל הקרן רשאי להשקיע במניות, באג”ח וכתבי אופציות הנסחרים בבורסה בת”א ומסווגים בתחומי הנדל”ן. יתרת נכסי הקרן יושקעו לפי שיקול דעתו המוחלט של מנהל הקרן. שאר נכסי הקרן מושקעים בענפים פחות תנודתיים כגון ת”א 100 ואג”ח קונצרנים מתחומים שונים. התשובה על בועת הנדל”ן (בתחילת הסיכום) מסבירה את הלוגיקה בצורך להפחית סיכון בענף זה.

* מהי קרן הנאמנות רמקו אג”ח הפקדות? ובאיזה מכשירים פיננסיים היא באה להתחרות?

רמקו אג”ח הפקדות היא קרן נאמנות סולידית המאפשרת להשקיע בשוק ההון באמצעות הפקדות חודשיות. ניתן להפקיד לקרן פעמיים בחודש (ב- 1 וב- 15 בכל חודש קלנדרי), שיעור המניות לא יעלה על 25% .יחודה הוא בכך שניתן להפקיד רק פעמיים בחודש וזאת כדי לכוון את הציבור להשקיע דרך הוראת קבע ולא באופן אימפולסיבי. ברגע שחוסכים באופן שיטתי כל חודש, המשקיע מנטרל את הסיכון בתזמון ההשקעה. כמו כן, חוסר הצורך להתעסק כל יום עם יצירות ופדיונות מייעל את תפעול הקרן .חוסכים לטווח ארוך, לא אמורים להתעניין בזה שיש רק שני ימי הפקדות ויכולים לחסוך בשקט בהוראת קבע ולהתעורר בעוד כמה שנים ולהנות מביצועי הקרן. מטרת הקרן היא להחליף את אותו חיסכון היסטורי או את ההפקדה החודשית לקופת הגמל - מכשיר שמאפשר להשקיע בהוראת קבע ולהשתמש בו ביום פקודה. נזיל מספיק, חכם יותר ובתקווה שיהיה גם ריווחי יותר.

* רמקו אג”ח דינמית - איך אתם מתייחסים לדירוג שלכם במדד שארפ, שהיה עד לפני כחודשיים תמיד בחמש הראשונים ועכשיו ירד אל מתחת למקום ה- 40? וכיצד השיגה הקרן תשואה כה יפה השנה עם אחזקה מנייתית של כ- 2% בלבד?

ברק ענה שהוא לא מכיר את הנתונים הנ”ל לגבי מדד שארפ ולפי בדיקה שנערכה, מדד השארפ של רמקו אג”ח דינאמית עומד היום על 1.0.
רמקו אג”ח דינאמית השיגה תשואה של 6.71%. התשואה הגיעה באמצעות בחירה סלקטיבית של אג”ח קונצרני, השתתפות בהנפקות למוסדיים ומעבר דינמי בין האפיקים השונים (שקלי מדדי מט”חי).

* רמקו מניות בינלאומי - מה הם לדעתכם השווקים האטרקטיבים כיום בעולם? וכיצד הדבר בא לידי ביטוי בקרן?

ברמקו מאמינים בשווקים המפותחים ולא בשווקים המתפתחים. מה שמוביל את רמקו זה שקיפות ויכולת לבדוק את סוג ההשקעות ולכן רמקו נצמדים לארה”ב ולמערב אירופה.

* לסיום שאלנו האם בכוונתם להשיק קרנות נאמנות נוספות בעתיד הקרוב? במידה וכן, על מה הם חשבו?

ברק ציין כי רמקו לא מפסיקה לחשוב קדימה ולצמוח. לכן רמקו מקימה בימים אלה קרן חדשה בתחום אג”ח המדינה. ברמקו רוצים לתת עוד תחליפי השקעה לתוכניות החיסכון ולקופות הגמל ולהציע קרן סולידית אשר תצטרף למשפחת קרנות האג”ח.

לסיכום יש לאמר כי המפגש היה פורה, דינמי ומעניין. אנו מודים למר ברק הורוביץ מרמקו על שהואיל לבוא ולהתארח בפורום ומודים לכל חברי האתר, לאלו שעזרו ושלחו שאלות, לאלו שהיו נוכחים במפגש, לאלו ששאלו שאלות בזמן המפגש ולאלו שנבצר מהם להגיע וקוראים סיכום זה. אנו בספונסר לא נחים לרגע וכבר מתכננים עבורכם את המפגש הבא.


הערה: המאמר נכתב בצורה של עולם בלי מיסים וללא אינפלציה וזאת על מנת להקל על הבנת המאמר. בעולם האמיתי מעורבת אינפלציה (שחיקת מחיר הכסף) מגן מס על הפחת (כל שנה יורד ערך הנכס מה שגורם להטבה במס ולהגדלת התשואה) ועוד.
מפת אתר
developed by Smart  designed by odedLAB
כל הזכויות שמורות לספונסר © 2016
  •  אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
  •  אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
  •  האתר מתאים לצפיה ברזולוציה 1024x768
  •  נתונים בורסאיים מסופקים ע"י גלובס