כתבות נוספות
קרדיט: יח”צ
סיבוני מסבן? האם פורסייט מאמצת את אנבידיה לדיווחים על מנת לשרוד בנאסד”ק... המשך     

מתארחים בספונסר
קסם תעודות סל
18/07/2010 oded
בתאריך 18/07/10 התארח אבנר חדד מנכל קסם תעודות סל באתר ספונסר וענה לשלאות הגולשים.
ש: כיצד מתבצע בפועל ניהול של תעודת סל מבחינת המעקב אחרי מדד הבסיס? האם יש הבדל בין התכסות על מדד ת”א25 שעליו יש אופציות לעומת שאר המדדים?
ת: ככלל ניתן להתכסות על ידי החזקה ישירה של ניירות ערך הכלולים במדד או ע”י החזקה של חוזים עתידיים סינתטיים על המדד לייחוס.

ש: מה משמעות השווי ההוגן של התעודות?
ת: לכל תעודת סל יש מחיר הוגן שנגזר מהמחיר בו ניתן לרכוש או למכור את המדד אחריו עוקבת התעודה. המחיר ההוגן של תעודת הסל, משקלל את שער המדד,עמלת הניהול, וריבית/דיבידנד צבורים בתעודה. בתעודות סל על מדדים בחו”ל ישנו גורם נוסף והוא שער החליפין של המטבע הרלוונטי.
בכל אופן, חשוב לזכור שנכון להיום יש 7 חברות תעודות סל שונות ונוצר מצב בו על חלק ניכר מתעודות הסל יש שישה מנפיקים שונים – כאשר כל חברה מפרסמת שווי הוגן שונה שמחושב על פי פרמטרים שונים (מקדם דמי ניהול שונה, מחלק שונה וכדומה).
למשל, ייתכן מצב שבו על מדד מסויים השווי ההוגן של חברה א’ יהיה 830, השווי ההוגן של חברה ב’ יהיה 856 והשווי ההוגן של חברה ג’ הוא 8884 – כעת, אם תרצו לבצע רכישה של אחת מתעודות הסל הללו - שכולן עוקבות אחרי אותו המדד – כיצד תוכלו לדעת איזו תעודה עוקבת באופן המדויק ביותר אחרי המדד? מהו הציטוט הטוב ביותר?
אם לעומת זאת – במקום לפרסם את רק את השווי ההוגן, החברות השונות היו מפרסמות גם את הציטוטים במונחי מדד, כלומר – אם במקום המצב שאותו תיארתי בדוגמה הייתם יודעים ש: הציטוט של חברה א’ מגלם מדד בגובה 554, הציטוט של חברה ב’ מגלם מדד בגובה 555 והציטוט של חברה ג’ מגלם מדד בגובה 558 – כעת, כל מה שנותר לעשות הוא לבדוק מה מחיר המדד (נניח 556) ואז תוכלו לדעת מיהי החברה שמציעה לרכוש ו/או למכור את המדד במחיר הקרוב ביותר לשער המדד.
קסם הרימה את הכפפה והיא החברה הראשונה שמעמידה לרשות המשקיעים מחשבונים מתקדמים, המופיעים גם באתר קסם וגם באתר גלובס, שבאמצעותם ניתן להמיר כל ציטוט למונחי מדד

ש: מה היתרון בהשקעה בתעודת סל על פני השקעה בקרן נאמנות?
ת: מבחינת תפיסת ניהול ההשקעות ההבדל העיקרי בין תעודת סל לקרן נאמנות הינו בכך שקרן נאמנות מגיעה מקונספט של עולם השקעות אקטיבי מאחר ומנהל הקרן, מפעיל שיקול דעת וידע מקצועי בבחירת אפשרויות השקעה בעוד שתעודת סל מייצגת עולם השקעות פאסיבי שבו מנהל ההשקעות עוקב באופן טכני אחר תשואת מדד מסויים. ההבדלים בתפיסת ההשקעות מתבטאים בהבדלים נוספים בין מכשירי ההשקעה וביניהם: גובה דמי הניהול (שבד”כ נמוכים יותר בתעודות סל) סחירות (כיום, תעודות סל רשומות למסחר רציף וקרנות רגילות ומחקות לא רשומות למסחר רציף), מבנה משפטי ומיסויי ועוד. מומלץ לבחון הבדלים אלו עם יועץ השקעות.


ש: האם תעודות הסל פועלות בשלב הנעילה ומשפיעות על שערי הסגירה או מאזנות את המשקלים למחרת?
ת: כתוצאה משינוי שיטת חישוב המדדים בבורסה וכתוצאה מביטול מגבלת המשקל של מניות גדולות במדד, אין למנפיקי תעודות הסל צורך לפעול בשלב הנעילה כדי לאזן את המשקל של המניות בתוך תעודות הסל. בתעודות ממונפות יש צורך עדיין לבצע איזון בשלב הנעילה בהתאם לתנאי כל תעודה

ש: האם להערכתכם שיטת עדכון המדדים החדשה תקטין את התנודתיות שמתרחשת סביב ימי העדכון?
ת: קשה לדעת אם התנודתיות תקטן, אך בהחלט ניתן להעריך שכמות העדכונים תפחת כתוצאה מהמבנה החדש של עדכון המדדים שבנתה הבורסה.
המטרה המבורכת של הבורסה היא להקטין בשיטה החדשה, ככל שניתן, את מספר המניות הנכנסות והיוצאות מהמדד

ש: מדוע לדעתכם טרם ניתנו האישורים להנפיק תעודות סל על מדד הביומד?
ת: זוהי החלטה של הבורסה בלבד ואנחנו נברך על כל מדד חדש שניתן יהיה להשיק עליו תעודת סל. סביר להניח שהבורסה מעוניינת להשלים תקופת הרצה של המדד החדש, בטרם תחליט האם לאפשר הנפקת מכשירים פיננסיים על המדד החדש.

ש: האם בעיית הסחירות שקיימת לכל רוחב הבורסה, מלבד במניות ת”א25, מקשה על פעולת תעודות הסל?
ת: הניסיון שנצבר במשך השנים האחרונות מצביע לדעתי על כך שכניסת ניי”ע למדדים וסחירות של תעודות על אותם המדדים, הגבירו את הסחירות באותם ניי”ע ושיפרו את המסחר התקין באותן ניי”ע

ש: מדוע לעתים הרובוטים שלכם מעמידים פקודות קטנות למשל של 2222 ע.נ (שווה ערך לכ-9000 ₪ בקסם בנקיים כפליים)?
ת: הציטוטים בתעודות הסל מסופקים באופן אוטומטי, אך מבוקרים על ידי אדם אשר מגדיר את הכמויות כפונקציה של רמת הביקוש וההיצע בשוק. לכן הכמויות והשערים המצוטטים ישתנו בהתאם לרמת הביקוש ו/או ההיצע בשוק באותה עת.

ש: מה ההבדל בצורת המינוף בין תעודות ממונפות יומי לחודשי ובין ממונפות באחוזים לממונפות בנקודות?
ת: תעודה ממונפת יומית מכפילה את השינוי היומי בנכס הבסיס (המדד) במספר קבוע כלשהו, ובכך מגדילה את החשיפה לנכס הבסיס. תעודה יכולה להיות ממונפות בלונג וממונפת בשורט. למשל: ממונפת לונג פי 2:שינוי יומי של 1% בנכס הבסיס יעלה את מחיר התעודה ב-2%. ממונפת שורט פי 3: שינוי יומי של ( 1%- ) במחיר נכס הבסיס יעלה את מחיר התעודה ב-3%.
חשוב לדעת: המינוף הקבוע הוא יומי ולא תקופתי – השינוי במחיר התעודה ביחס לשינוי במחיר המדד, לאורך זמן, יכול להיות שונה מהמכפיל היומי הקבוע.
תעודה ממונפת חודשית כופלת את השינוי החודשי של נכס הבסיס בקבוע. לדוגמא: ממונפת לונג פי 2: שינוי חודשי של 1% בנכס הבסיס יעלה את מחיר התעודה ב-2%. ממונפת שורט פי 3: שינוי חודשי של ( 1% -) במחיר נכס הבסיס יעלה את מחיר התעודה ב-3%.
משמעות המינוף החודשי היא שמידי חודש מנהל התעודה מבצע פעולת איזון בכדי להחזיר את שיעור המינוף לרמתו החודשית הקבועה. פעולת האיזון מתבצעת ביום פקיעת המעו”ף (יום חמישי האחרון של החודש) או במקרים בהם המדד עולה בשיעור של למעלה מ-20% לעומת מדד האיזון האחרון בתעודות השורט או יורד באותו השיעור בתעודות הלונג. זאת בניגוד לתעודה ממונפת יומית- שבה השינוי במחיר התעודה ביחס לשינוי במחיר המדד במצטבר (לאורך זמן) יכול להיות שונה מהמכפיל היומי הקבוע.
חשוב לציין כי קיימים היבטים נוספים בתעודות הממונפות וכי מדובר במוצרים ממונפים שהינם מסווגים כמוצרים בסיכון מיוחד ולכן נדרש לעיין בתשקיף ובדיווחים הרלוונטיים וכן להתייעץ עם יועץ ההשקעות בטרם קבלת החלטת השקעה.

ש: בתנאי השוק הקיימים מהו היקף תעודות הסל שלדעתכם עלול לגרום לכך שמנהלי התעודות ישפיעו על המסחר במניות ולא יושפעו מהם, בבחינת ”הזנב מכשכש בכלב”?
ת: לדעתנו, ככל שיגדל היקף תעודות הסל, רק ישתכלל עוד יותר המסחר במניות. הטיעון של ”הזנב מכשכש בכלב” הינו טיעון תאורטי שעד היום לא הוכח באופן מבוסס בארץ או בחו”ל

ש: לאן הענף יכול להתפתח מבחינת גיוון המוצרים?
ת: תעודות הסל אינן מתיימרות ליצור שוק אלא לחקות שוק. לכן כל אפיק השקעה חדש שיהיה לו ביקוש בשוק מהווה פוטנציאל גידול גם בתחום תעודות הסל.


ש: כיצד לדעתכם ניתן לפשט את המסחר בתעודות בכל הקשור להבנת המשקיעים את המוצרים?
ת: דעתנו בנושא זה נאמרת שוב ושוב ולשמחתי התגובות לכך נהדרות: כדי לפשט את המסחר בתעודות הסל הענף כולו צריך לדבר במונחי מדד. קסם הינה כח החלוץ בנושא זה ואני מאמין ומקווה ששאר החברות תצטרפנה למהלך מאחר והנהנה העיקרי מכך הוא המשקיע שזקוק לשקיפות שהמהלך הזה מעניק.


ש: רוב המנכ”לים בתעשיה מגיעים מרקע שיווקי או חשבונאי ואילו אתה הגעת לתפקיד המנכ”ל עם רקע במסחר - האם אתה רואה בכך יתרון בענף תעודות הסל?
ת: המסחר ממלא תפקיד מרכזי בפעילות של מנהל תעודות סל, ולכן הוא מהווה יתרון. עם זאת, למנהל תעודות הסל יש בנוסף תפקידים מרכזיים נוספים בהיבטים משפטיים, שיווקיים וניהול סיכונים.
קסם מעמידה שדירה ניהולית איכותית שבלעדיה לא ניתן היה לבצע את המהפיכה שביצענו בשוק ההון הישראלי ושכוללת יו”ר דירקטוריון פעיל (רוי רגב) וכן מנכ”לים משותפים.
מפת אתר
developed by Smart  designed by odedLAB
כל הזכויות שמורות לספונסר © 2016
  •  אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
  •  אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
  •  האתר מתאים לצפיה ברזולוציה 1024x768
  •  נתונים בורסאיים מסופקים ע"י גלובס