חברת התעופה אל על פרסמה הבוקר את התוצאות הכספיות לרבעון השני לשנת 2016: בשורה התחתונה, הרווח הנקי ברבעון השני של השנה הסתכם בכ- 35 מיליון $ בהשוואה לרווח של כ- 17 מיליון $ ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ- 102%. הכנסות החברה ברבעון השני השנה הסתכמו בכ- 537 מיליון $ לעומת
כ- 511 מיליון $ ברבעון המקביל אשתקד - גידול של כ- 5%.
תוצאות רווח והפסד לתקופה של שלושה חודשים שנסתיימה ביום 30 יוני 2016: הכנסות מהפעלה - הסתכמו בכ- 537 מיליון דולר, גידול של כ- 5.3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כאשר בתחום טיסות הנוסעים חל גידול של כ-7.9%. העלייה בהכנסות מנוסעים נבעה מגידול משמעותי במספר הנוסעים של החברה ובכמות הנוסע-ק"מ (RPK) שהושפע, בין השאר, מעיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון השני, בעוד שאשתקד, חג הפסח חל בתחילת חודש אפריל, כך שהיציאות לחופשת הפסח החלו כבר בשבוע האחרון של חודש מרץ.
מנגד, ההכנסות הושפעו לרעה מהמשך מגמת הירידה במחירי הטיסות עקב השפעת הירידה במחירי הנפט והתגברות התחרות. בתחום המטענים, קטנוהכנסות החברה בכ-14.6% בעיקר כתוצאה מקיטון בתשואה לטון-ק"מ וכן מקיטון בכמות טון-ק"מ שהוטסה.
הוצאות הפעלה - הסתכמו בכ- 414 מיליון דולר, גידול של כ- 1.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, זאת בעיקר כתוצאה מגידול בפעילות, משיבושים באיוש טיסות (שהחלו בחודש אוקטובר 2015 ונמשכים עד למועד פרסום הדוח), והצורך במציאת פתרונות חלופיים בקשר לכך, וכן כתוצאה מגידול בהוצאות הפחת, הנובע בעיקר מגידול במצבת המטוסים של החברה ומשינוי אומדן ערך השייר של מטוסי 777. הגידול בהוצאות ההפעלה (שאינן הוצאות דלק) בסך של כ- 32 מיליון דולר קוזז בירידה בסך של כ-26 מיליון דולר בהוצאות הדס"ל של החברה, כמוסבר להלן.
הוצאות דס"ל- הוצאות הדס"ל של החברה לרבות השפעת הגידור קטנו בכ- 26.3 מיליון דולר (כ-21%) ביחס להוצאות ברבעון המקביל אשתקד כתוצאה מירידה משמעותית במחיר האפקטיבי של הדס"ל, אשר קוזזה בחלקה ע"י גידול בכמות הדס"ל שנצרכה בשל העלייה בהיקף הפעילות של החברה (כ-9% גידול בשעות הטיסה).
הוצאות מכירה –בהוצאות המכירה חל גידול בשיעור של כ- 5.8%, שנבע בעיקר מהעלייה במחזור ההכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
הכנסות אחרות נטו - ברבעון המדווח הכירה החברה בהכנסות אחרות בסך של כ-1.0 מיליון דולר, בגין רווח הון ממכירת מטוס מדגם 737-700. ברבעון המקביל אשתקד הכירה החברה בהוצאות אחרות נטו בסך של כ-4.8 מיליון דולר, בגין תוכנית פרישה מוקדמת של עובדי החברה.
הוצאות מימון -הוצאות המימון, נטו הסתכמו בכ-4.5 מיליון דולר בהשוואה לכ-3.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הגידול בהוצאות המימון נבע בעיקר מהפרשי שער.
מסים על ההכנסה - מסים על ההכנסה ברבעון המדווח הסתכמו בכ- 12.0 מיליון דולר לעומת כ- 6.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נבע מהעלייה ברווח לפני מסים על ההכנסה.
רווח לתקופה - הרווח לפני מסים ברבעון המדווח הסתכם בכ- 47.0 מיליון דולר (רווח לאחר מס כ-35.0 מיליון דולר המהווה כ- 6.5% מהמחזור) לעומת רווח לפני מסים של כ- 23.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (רווח לאחר מס כ-17.3 מיליון דולר, כ- 3.4% מהמחזור).
תזרימי מזומנים מפעילות שוטפת - לחברהנבע תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך של כ- 107.2 מיליון דולר לעומת תזרים מזומניםחיובי מפעילות שוטפת בסך של כ-78.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נבע בעיקר מהגידול ברווח לפני מסים ברבעון המדווח, לעומת הרבעון המקביל אשתקד ומהיות תזרים המזומנים מפעילות שוטפת לרבעון המקביל מושפע לרעה (כ-15 מיליון דולר) כתוצאה מתשלום בגין עסקאות גידור שלא נזקפו לרווח והפסד.
תוצאות רווח והפסד לתקופה של שישה חודשים שנסתיימה ביום 30 יוני 2016: הכנסות מהפעלה - הסתכמו בכ- 934 מיליון דולר, גידול של כ-0.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כאשר בתחום טיסות הנוסעים חל גידול של כ-2.4% ובתחום המטענים, קטנוהכנסות החברה בכ-12.0%. המגמות העיקריות שהשפיעו על ההכנסות מהפעלה בחציון הראשון לשנת 2016 בהשוואה לחציון הראשון אשתקד דומות בעיקרן למגמות המוסברות בניתוח תוצאות הרבעון השני לעיל (למעט נושא עיתוי חג הפסח). בנוסף, הכנסות החברה לתקופה של שישה חודשים הושפעו לרעה בעקבות שחיקת שערי חליפין של מטבעות בהם מתבצעות עסקאות המכר של החברה ביחס לדולר.
הוצאות ההפעלה הסתכמו בכ- 776 מיליון דולר, גידול של כ- 0.1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, זאת בעיקר כתוצאה מגידול בפעילות, משיבושים באיוש טיסות (שהחלו בחודש אוקטובר 2015 ונמשכים עד למועד פרסום הדוח) והצורך במציאת פתרונות חלופיים בקשר לכך, וכן כתוצאה מגידול בהוצאות הפחת, הנובע בעיקר מגידול במצבת המטוסים של החברה ומשינוי אומדן ערך השייר של מטוסי 777. הגידול בהוצאות ההפעלה (שאינן הוצאות דלק) בסך של כ- 62.5 מיליון דולר קוזז בירידה בסך של כ-62 מיליון דולר בהוצאות הדס"ל של החברה.
הוצאות מימון - הוצאות המימון, נטו הסתכמו בכ-9.1 מיליון דולר בהשוואה לכ-11.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הקיטון נבע בעיקר מרווח מפדיון מוקדם של הלוואה שבוצע במהלך הרבעון הראשון של 2016, כמוסבר בביאור 5.ב.2. לדוחות הכספיים התמציתיים.
הטבת מס - הטבת המס בתקופה המדווחת הסתכמה בכ- 0.2 מיליון דולר, על אף הרווח שהוכר בתקופה זו, וזאת עקב הפחתת שיעור מס החברות ברבעון הראשון של 2016, אשר הביאה להכרה בהכנסת מס במועד השינוי, בסך של כ-3.8 מיליון דולר. בתקופה המקבילה אשתקד, נרשמו הוצאות מסים על ההכנסה בסך של כ- 0.6 מיליון דולר.
רווח לתקופה - הרווח לפני מסים בתקופה המדווחת הסתכם בכ- 13.4 מיליון דולר (רווח לאחר מס כ-13.6 מיליון דולר המהווה כ- 1.5% מהמחזור) לעומת רווח לפני מסים של כ- 1.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד (רווח לאחר מס כ-1.3 מיליון דולר, שהיווה כ- 0.1% מהמחזור).
נתונים מאזניים ליום 30 ביוני 2016: נכסים שוטפים הסתכמו לסך של כ-525.9 מיליון דולר, גידול של כ-131.6 מיליון דולר ביחס ליום 31 בדצמבר 2015.הגידול נבע בעיקר מעלייה ביתרות המזומנים ומעלייה עונתית בסעיף הלקוחות.
התחייבויות שוטפות הסתכמו לסך של כ-915.1 מיליון דולר. הגידול בסך של כ- 72 מיליון דולר ביחס ליום 31 בדצמבר 2015, נבע בעיקר מגידול עונתי בהכנסות מראש ממכירת כרטיסי טיסה ומגידול בזכאים הנובעבעיקרמעלייהבמקדמותמלקוחות, אשר קוזזו בחלקם עקב ירידה באשראי לזמן קצר ובחלויות השוטפות וקיטון בסעיף מכשירים פיננסיים נגזרים (ראה ביאור 4 לדוחות הכספיים התמציתיים).
הון חוזר :נכון ליום 30 ביוני 2016, לחברה גרעון בהון החוזר בסך כ- 389.2 מיליון דולר לעומת גרעון של כ- 448.8 מיליון דולר ליום 31 בדצמבר 2015. יצוין, כי חלק מהותי מהגרעון בהון החוזר אינו משקף תזרימי מזומנים בטווח הקצר, כמוסבר להלן. היחס השוטף של החברה ליום 30 ביוני 2016,גדל לכ-57.5% לעומת 46.8% ליום 31 בדצמבר 2015.
ההון החוזר של החברה כולל שני מרכיבים מהותיים אשר נכללים במסגרת סעיפי ההתחייבויות השוטפות של החברה ומאופיינים במחזוריות עסקית שוטפת, אולם החברה אינה נדרשת למקורות תזרימיים בטווח הקצר על מנת לפרוע אותם: הכנסות מראש ממכירת כרטיסי טיסה וממועדון הנוסע המתמיד, שסילוקן ייעשה באמצעות העמדת שירותי טיסה עתידיים, והתחייבות לעובדים בגין חופשה, אשר צפויה להיות משולמת על פני מספר שנים, אך מסווגת כהתחייבות לזמן קצר בהתאם לכללי החשבונאות.
זאת ועוד, כאמור בביאור 5.ב.3 לדוחות הכספיים התמציתיים, הלוואה בסך של כ-30 מיליון דולר, אשר מועד פירעונה המקורי הינו במהלך אפריל 2017, צפויה להיפרס לתקופה של כ-4 שנים ועל כן תסווג, החל מהדוחות הכספיים של הרבעון השלישי לשנת 2016, בהתחייבויות לזמן ארוך. נציין, כי ההון החוזר מושפע, בין היתר, מהעונתיות של הפעילות ובין היתר, מעיתוי החגים.
נכסים לא שוטפים : הסתכמו לסך של כ- 1,288.6 מיליון דולר, גידול של כ-18.8 מיליון דולר ביחס ליתרתם ביום 31 בדצמבר 2015, בעיקר כתוצאה מקליטת שלושה מטוסים מדגם 737-900, כאמור בביאור 3.א לדוחות הכספיים התמציתיים, בניכוי הפחת השוטף.
התחייבויות לא שוטפות הסתכמו לסך של כ- 675.2 מיליון דולר, גידול בסך של כ- 48.9 מיליון דולר ביחס ליתרתן ביום 31 בדצמבר 2015. הגידול נבע בעיקר מקבלת הלוואות למימון 3 מטוסי 737-900 (ראה ביאור 5.ב.1 לדוחות הכספיים התמציתיים) וגידול בהתחייבות למסים נדחים, בעיקר כתוצאה מהשיפור בשווי ההוגן של נגזרי הדס"ל, אשר חשבונאית יועדו כמכשירים מגדרים, וכן מהרווח לפני מס לתקופה בקיזוז הירידה בשיעור מס החברות.
הון הסתכם לכ- 224.3 מיליון דולר. הגידול בסך של כ-29.5 מיליון דולר ביחס להון ליום 31 בדצמבר 2015 נבע בעיקר מהרווח לתקופה, וכן מהשפעת המכשירים המגדרים של החברה על קרנות ההון, בסכום נטו ממס של כ-35.2 מיליון דולר בקיזוז השפעת ההתחייבויות בגין הטבות לעובדים על קרנות ההון בסכום נטו ממס של כ- 4.7 מיליון דולר. בנוסף, הגידול בסך ההון קוזז בחלקו על ידי דיבידנד בסך של כ-15 מיליון דולר ששולם באפריל השנה.
דוד מימון מנכ"ל אל על: "אני שמח להציג שיפור בכל הפרמטרים התפעוליים והפיננסיים של החברה, לרבות גידול בקטעי נוסע בשיעור של כ-15%, צמיחה של כ-10% בהיקפי הפעילות של החברה, עלייה בנתח השוק ל- 34.2%, וכן גידול בשיעור התפוסה של המטוסים לרמה של 82.3%, הצגנו גידול בהכנסות וברווחיות, וזאת על אף התחרות המאתגרת וירידת מחירי כרטיסי הטיסה.
"אנחנו שמחים לבשר כי החלטנו לחכור מטוס נוסף מדגם בואינג 787-9, כך שבסך הכל תקלוט החברה לצי המטוסים שלה 16 מטוסי דרימליינר חדשים, החל מבעוד שנה. כרטיס האשראי FLY CARD ממשיך להוות מנוע צמיחה מרכזי ועומד כיום על כ- 170 אלף מחזיקים. לאחרונה חתמנו עם קבוצת אלקטרה מוצרי צריכה על הסכם שמעניק הטבות ייחודיות ומגדיל את אטרקטיביות הכרטיס עבורם.
"אנחנו ממשיכים לשמור על מעמדנו בשוק התעופה הישראלי, כחברה מובילה וחדשנית המציעה ללקוחותיה נוחות מירבית וחדשנות טכנולוגית. אנחנו שמחים לשתף את ציבור בעלי המניות שלנו בהצלחת החברה ובשיפור בתוצאותיה הכספיות והיום הודענו כי נחלק דיבידנד נוסף בסך 18.3 מיליון דולר".
דגנית פלטי, סמנכ"ל הכספים, ציינה: "אנו מסכמים את המחצית הראשונה של שנת 2016 ואת הרבעון השני של השנה עם שיפור ניכר בתוצאות הכספיות שנבע בעיקרו מהצמיחה בפעילות. הוצאות הדלק של החברה ברבעון השני של השנה פחתו בכ-21% וזאת למרות גידול בפעילות, בהיקף של כ-10%.
"תזרים המזומנים מפעילות שוטפת שנבע לחברה ברבעון השני, גדל לכ-107 מיליון דולר, דבר אשר הגדיל את יתרת המזומנים והפקדונות של החברה לרמה של264 מיליון דולר. האיתנות הפיננסית ומצבה העסקי של החברה מאפשרים לנו לחלק דיבידנד וכן לממש את האסטרגיה ארוכת הטווח של החברה להרחבת פעילותה."