בעקבות הקריסה במחירי הנפט ברבעון האחרון (ירידה של כ – 32% בנפט מסוג ברנט מתחילת ספטמבר). רצינו לעשות סדר אחת ולתמיד למה ירידה של 30% במחיר לא יכול להיות מתורגמת לירידה של 30% במחיר של בנזין.
בכל חודש בחודשיים האחרונים יוצאות עוד ועוד כתבות על כך שמחיר הנפט קורס ואילו המחיר אינו מגיע לצרכן בארץ. לדבר יש מספר סיבות החל מהתחזקות דולר (התחזק מתחילת ספטמבר ב 9%) דבר שמיתן מהותית את הירידה החדה בנפט, בנוסף שלל מיסים ומבנה מחירים מורכב (הכל יחסי) גורמים לכך שהמחיר הבנזין בארץ ינוע באופן מינורי ביחס לתנועה של מחיר הנפט.
חשוב להכיר שמחיר הבנזין בתחנות הדלק מושפע מ :
1. המחיר בשער בית הזיקוק מחיר הסחורה עצמה המחיר צמוד לשער הדולר.
2. בלו (נקבע על ידי רשות המסים במשרד האוצר).
3. סל הוצאות השיווק לבנזין.
4. מע"מ (נקבע על ידי משרד האוצר).
5. תוספת שירות מלא (לא נגבית בשירות עצמי) שעומדת על 0.19 ₪ לפני מע"מ.
חלק הארי מכל הנ"ל הוא המס על הדלק – בלו שמחירו 3.05 ₪ לפני מע"מ, עם מע"מ מחירו עומד על 3.6 ₪. אליו נוסיף סל הוצאות השיווק שעומדות היום על 0.19 ₪ (כולל מע"מ) ונקבל שרק ממחיר הבלו וסל הוצאות השיווק קבלנו 3.79 ₪ שהם למעשה מחיר קבוע לליטר בנזין בלי קשר לדולר ולמחיר הנפט. כך שמחיר הנפט ולשינוי מטבע יש משקל של 46% בלבד ממחיר הבנזין הסופי לנו הצרכנים.
לאחר שיש לנו את החלק הקבוע במחיר הדלק, חשוב להבין איך נקבע מחיר הנפט עצמו. לפי אתר משרד התשתיות הלאומיות, מחיר הנפט משקלל את ממוצע מחירי הבנזין באירופה בחמשת ימי המסחר שקדמו לשני ימי העבודה האחרונים בכל חודש. את המחיר שקבלנו מכפילים בשער הדולר בבנק לאומי (שער המחאות הגבוה) בסיום היום החמישי לימי המסחר שחושבו. מזה ניתן להבין שאת הירידה של הנפט ביום שישי לא נראה בעדכון הנוכחי.
עם כל הצער שלנו כצרכנים זאת המציאות אם נרצה או לא נרצה, אל תתנו לכתבות שמחפשות כותרות בלבד להשפיע על הלך הרוח, אם המדינה באמת רוצה לעזור לנו הצרכנים היא צריכה להוזיל את מחיר הבלו שרק ב 2005 מחירו עמד על 2 ₪ מול 3.05 ₪ כיום. ירידה של שקל בבלו תגרע מהמחיר 1.24 ₪ לאחר המע"מ וזה הרבה יותר מהותי מתנועה זו או אחרת במחיר הנפט.
שקל דולר – גרף יומי

* הגרף נוצר באמצעות תוכנת sponser charts
חוזה נפט ברנט – גרף יומי

* Stock chart courtesy of StockCharts.com