זהב - רקע כללי

זהב נכרה זה 5000 שנה לפחות , מהווה בסיס למערכות מוניטאריות משחר ההיסטוריה. אם נסכם את כל כמות הזהב שנכרה אי פעם נקבל 170 אלף טונות בסה"כ, תארו לכם 3 בריכות שחייה אולימפיות מלאות זהב.

 

הזהב הינו רב תכליתי ובנוסף לשימושו בתכשיטים, נמצא בשימוש נרחב בתעשיית החלל, הרפואה וכמובן תעשיית האלקטרוניקה כמוליך מעולה ואף מצוי בכל טלפון סלולרי בעולם. ברחבי העולם כיום מופקים בכל שנה 2700 טונות של זהב. במקום הראשון נמצאת סין עם הפקה של 355 טונות של זהב בשנה 13.1%, במקום השני נמצאת אוסטרליה עם הפקה של 270 טונות 10%, ובמקום השלישי נמצאת ארה"ב עם קצב הפקה של 234 טונות 8.8%.

 

מומחים טוענים כי עד היום נכרו מעל 75% מכל הזהב הניתן לכרייה על כדור הארץ ובקצב הנוכחי נשארו עוד פחות מ- 20 שנות כרייה, כ- 50 אלף טונות בלבד. שוויו של הזהב שכבר נכרה עד היום הינו 7 טריליון דולר.

 

ע"פ דיווחים, מאגר ממשלת ארה"ב מכיל 8000 טונות של זהב , כחמישה אחוזים מכמות הזהב שהופקה אי פעם, אך ארה"ב נמצאת במקום השני, במקום הראשון נמצאת הודו עם 18000 טונות של זהב.

זהב הוא הנכס האולטימטיבי בעיתות משבר, ולא בכדי הוא נתפס בעיני רבים כמפלט אחרון לתרחיש יום הדין. השקעה בזהב מגינה מפני מגוון נרחב של תרחישים מאקרו-כלכליים, ובראשם אינפלציה גבוהה, מלחמות ומשברים פוליטיים, קריסת ערך המטבע המקומי ותקופות של ריבית ריאלית שלילית.  

 

יתרות מט"ח ומדיניות בנק ישראל

 

יתרות מטבע החוץ שהמדינה מחזיקה ממלאת מספר תפקידים, כאשר המרכזי בהן הינו להקנות למשק מטבע חוץ בהיקף מספיק בעת חירום. מכאן שרצוי שבנק ישראל ישקיע בנכסים פיננסיים סולידיים מאוד, בעלי סיכון אפסי ובעלי נזילות גבוהה.

 

לאחרונה אישרה הוועדה המוניטארית לחטיבת השווקים של בנק ישראל:

 

1. להכפיל את יתרות המט"ח המקסימאלי שהיא רשאית להשקיע במניות מתקרה של 6% ל- 12%.

 

2. להשקיע עד 6% מכספי היתרות באגרות חוב קונצרניות בחו"ל שקבוצת דירוג האשראי שלהן היא לפחות BBB.

 

3. להגדיל את שיעור היתרות המקסימאלי באגרות חוב מגובות משכנתאות מ- 5% ל- 6%.

 

4. העלאת תקרת ההשקעה העתידית המותרת באגרות חוב של גופים מהסקטור הציבורי מ- 10% ל- 15% מסך היתרות, וזאת רק באג"ח שקבוצת הדירוג שלהם היא לפחות ברמה A. ההשקעה באג"ח שהדירוג שלהן נמוך מרמה AA יוגבל ל- 1% מסך היתרות.

 

5. שיעור ההשקעה המקסימאלי באגרות חוב ובפיקדונות של מוסדות כספיים בינלאומיים יועלה מ- 10% ל- 15%.

 

הגורמים העיקריים שגורמים לבנק ישראל לשנות את כללי המשחק ולהגדיל את רכיב הסיכון הוא המשך העלייה בהיקף יתרות המט"ח, שמסתכמות כעת בהערכה בכ- 83 מיליארד דולר והשגת תשואה גבוהה יותר לאור הפסדים כבדים בעקבות רכישות המט"ח והנפקת מק"מ. (ראוי לציין שבנק ישראל איננו פועל למטרות רווח)

 

 

כיום הרכבו המטבעי של תיק יתרות מטבע החוץ הינו 62.9% דולר , 32.7% אירו ו 4.4% סטרלינג.

נציין כי התפלגות זו משתנה בעקבות שינויים בשער החליפין. אנו בעידן בו בנקים מרכזיים בארה"ב, אירופה, יפן ובריטניה בעיצומו של גל הדפסות כסף, ממשלות העולם ממשיכות לבזבז כסף שאין להן ומערערות את יציבות הכלכלה.

 

האם נכון לבסס את רוב רובו של תיק המט"ח על הדולר? האם הרכב זה הינו סולידי ואמין שייתן מענה ותעודת ביטוח במקרה של משבר כלכלי גלובלי?

 

פשיטת הרגל הגדולה בעולם בלתי נמנעת

 

החוב הלאומי של ארה"ב הינו גדול יותר מכל כלכלתה וממשיך לצמוח בקצב מבהיל.

לא משנה איזה נשיא יבחר או איזו מפלגה תבחר , ארה"ב מכורה לאשראי וכבר מזמן פשטה את הרגל. אין שום יכולת פיננסית עתידית לשלם את כל החובות ולכן אין הבדל בין העלאת תקרת החוב בעוד טריליון ואחריו עוד עד אין סוף.

למעשה כפי שאתם יכולים לראות בגרף למטה, יחס החוב תוצר גדול מ 100% כלומר גובה החוב של ארה"ב גדול יותר מכל השווי הכולל של כל מה שמיוצר במדינה הזו בשנה, והוא לא מפסיק לגדול.

 

 
 

יחס חוב תוצר ארה"ב

 

 חוב לאומי כללי בדולרים מוערך עד 2020

 

ניתן לראות שרק הגרף האחרון לבדו נראה מבהיל אפילו לאנשים שאינם בקיאים בפרטים או בכלכלה.
למעשה החוב וגידולו הבלתי נשלט כל כך מדאיג שאפילו מדינות בעולם מפסיקות אט אט לרכוש אג"ח אמריקאי.


מי שכן קונה אותו הוא בעיקר הפדרל ריזרב אשר בשנה אחת בלבד, בין 2012 ל- 2013 הגדיל את כמות האג"ח ב 31%. כלומר הבנק המרכזי של ארה"ב הופך להיות הנושה הגדול שלה. רכישת החוב נעשת על ידי הדפסת כסף והרבה. למעשה כרגע בכל חודש הפדרל ריזרב מדפיס עדיין 65 מיליארד דולר, אז שלא יעבדו עלינו, אני כבר הבנתי מאין מגיעה רוב הצמיחה בכלכלת ארה"ב.

 

המחזיקות הגדולות בחוב האמריקאי

 

 

  

בנק ישראל – האם המלך עירום או רק טומן את ראשו בחול כיען

 

הדפסת כסף והצפת העולם בניירות באופן יזום, כושר ההחזר ההולך ונחלש של ארה"ב ואירופה וחוסר האמון המחלחל במטבעות גורמים למספר תהליכים ראשוניים, חלקם מסורתיים וחלקם חדשים ומהפכניים אך רוויים בעיות.

 

מדינות אשר להן שיעור נמוך יחסית של אחזקה בזהב בתיק המט"ח מצויות במגמה של הגדלת רכיב זה בתיק, בנקים מרכזיים רבים פשוט חוזרים אחורה לבסיס הכלכלה ומצטיידים בסחורה שלמעשה מהווה את הבסיס למערכות המוניטאריות ולמטבע בעל ערך אמיתי. בנוסף צצו המצאות וכלים חדשים ואופנתיים כדוגמת ביטקויין , אשר בדומה לזהב מוגבל בכמות שאותו ניתן להפיק ואינם משויכים לאף בנק מרכזי. אך קיימות בעיות אחרות עם מטבעות מהסוג הנ"ל כפי שחזינו לאחרונה, מה עוד שרוב הציבור איננו יודע ולדעתי רובו גם לא ילמד להשתמש איתו, בטח לא בשנים הקרובות.

 

מפתיע לראות כי הבנק המרכזי של ישראל המעורה היטב בכלכלה העולמית שבוי בקונספציה, שם את כל הביצים בסל אחד וממשיך לבסס את תיק יתרות המט"ח על מטבעות מוחלשים ועל כושר החזר הולך ונחלש של ארה"ב ואירופה ובנוסף מגדיל את רכיב הסיכון בתיק כדי לקבל תשואה חיובית כלשהיא.

השקעה בזהב תיתן לבנק ישראל את הגיוון, הנזילות והביטחון הנחוץ מפני אי-יציבות, מה עוד שלאורך זמן כנראה ותתקבל גם תשואה משמעותית עקב עליית ערכו של הזהב.

 

אחזקת זהב פיזי דורשת לוגיסטיקה, שמירה והוצאות נלוות. קיימות דרכים פשוטות מומלצות ובטוחות להיחשף להשקעה בזהב ללא אחזקה ישירה, כגון קרנות ETF גדולות הנסחרות בבורסות כמו כל נייר ערך, כגון GLD עם מחזור ממוצע של מעל 100 מליון דולר ביום, או IAU. קרנות אילו מחזיקות זהב בשווי מיליארדי דולרים, הם מאוד מבוססות ונזילות.

 

 

מחיר אונקיית זהב בדולר - גרף 20 שנה

 

 מחיר זהב נקוב בדולר USA

 

 

 דעה אישית

 

לדעתי הדעה הרווחת כי ארה"ב עדיין מחזיקה בעתודות גדולות של זהב (מעל 70% מתיק הרזרבות ) מונעת כרגע את איבוד האמון ועדיין שומרת על הקונספציה, אולם לאחרונה קיימות טענות שונות כי ארה"ב עשתה שימוש בכל עתודות הזהב שהיו ברשותה ואינה מחזיקה עוד בזהב. אין שום הוכחה כי ארה"ב מחזיקה בפורט נוקס זהב בבעלותה ומזה מעל 20 שנה אין כל דיווח או אדם שעד לקיום זהב במאגר, כל בקשות סנאטורים וחברי קונגרס לראות את המאגר עצמו נענות בשלילה, מה עוד שהשמירה על הבנק הוכפלה בשנים האחרונות. כיום זהו אחד הסודות השמורים ביותר של ארה"ב, תבינו לבד על מה הם שומרים.

 

הכותב הינו מהנדס אלקטרוניקה בהשכלתו , ללא השכלה מוסמכת בתחום כלכלי.

 

*** מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה – על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש

  • 61
    בפרספקטיבה של שנתיים אחורה

    שלום אבי, רציתי לדעת האם דעתך השתנתה בפרספקטיבה של שנתיים קדימה על כך "פשיטת הרגל הגדולה בעולם בלתי נמנעת". בתודה יוסי

    • יוסי
    • 13/04/2016 20:07
  • 60
    יש לפחות עוד כדור הארץ תואם..קפליר ...ברצינות רבה...נאסא כבר מצאו...

    • המיד
    • 09/01/2015 20:07
  • 59
    תגובה לגורג

    דרך אגב בדקתי את כמות הזהב המצוי במרתפי Bank of England מונחים שם 4600 טון שרובם בבעלות פרטית

    • אבי חן
    • 14/05/2014 16:07
  • 58
    תגובה לגורג

    בנק ישראל אינו פועל למטרות רווח. על הדולרים שהוא רכש ומחזיק הוא כבר מופסד מיליארדים רבים כולל ריבית שהוא צריך לשלם על מקמים. הכוונה שלי היתה לגוון מעט את תיק המט"ח שיכיל גם זהב בנוסף לערימות המט"ח שהוא מחזיק. בכל אופן תודה

    • אבי חן
    • 12/03/2014 11:47
  • 57
    לאבי חן

    לא לא טעיתי ב-BANK OF ENGLAND בסניף הלונדוני שלו נכון לרגע זה מאוחסנים במרתף הבנק 8800 מטר\טון של מטילי זהב,הסימון M\T זה לא מיליון טון זה מטר\טון שזה המינוח המיקצועי לכל הCOMMODITIES כולל דלקים,חיטה סוכר וכו' בנוגע לרכישות זהב ביתרות מטבע חוץ (דולרים) שבנק ישראל מחזיק,הנושא יותר מורכב מהפשטות של כדאי לרכוש זהב.המסחר בזהב תנודתי מאד ורק לדוגמא הבנק המרכזי של שוויץ הפסיד בשנתיים האחרונות 18 מיליארד דולר מהשקעתו בזהב,נכון עכשיו המגמה היא עלייה אולם בל נשכח מחיר אונקיית זהב נשק ל-1900 דולר לאונקיה (כ-31 גרם) וצנח בחדות לפחות מ-1200 דולר לאונקיה לא מזמן וכידוע לך הנבועה ניתנה לשוטים ואם היינו יודעים מה יהיה מחיר הזהב בכל רגע נתון לא היה צורך להחליף תגובות ובודאי לא לקרוא תגובות של אנשים שכותבים שטויות בביטחון רב.מאחל לך יום נפלא

    • ג'ורג
    • 12/03/2014 10:49
  • 56
    תגובה לגורג

    לא הצגתי את עצמי ולא כתבתי שאני מומחה לזהב. כתבתי שאני מהנדס אלקטרוניקה. הצהרתי כי אני מצטט דעות של מחקרים בתחום. בסך הכל רציתי להעלות את נושא רכישת זהב עי בנק ישראל באמצעות הדולרים הרבים שהוא מחזיק כחלק מיתרות המט"ח.אשמח לשמוע את דעתך בנושא. דרך אגב התכוונת כי ב Bank Of England יש 8800 מיליון טון, זה לא טעות?

    • אבי חן
    • 11/03/2014 20:26
  • 55
    לאבי חן

    אין לי עניין לחשוף את עצמי אני מהבודדים בעולם שיודעים בדיוק על מה הם מדברים בנושא GOLD BULLION שזה המטילים למסחר ולגיבוי כלכלות של מדינות,כל המחקרים הם מטעם הכותבים אותם שהם מתבססים על מה שאתה התבססת,ללא הבנה מעמיקה בשוק מטילי הזהב כל מה שתכתוב מתאים להדיוטות ותו לא,ראיתי גם אחד בשם הרמן שהגיב פה וטוען שהוא בתחום וזהב משמש להלבנת הון (בשפתינו זה נקרא JOKER BROKER),אין לו קצה קצהו של מושג איזה מסמכים חייב מוכר זהב להציג לקונה טרם המכירה,כל סחר הזהב עובר דרך המערכת הבנקאית העולמית הסוויפט.אין יכולת לעקוף את המערכת.ברוב העיסקאות הזהב לא זז ממקומו-כסף תמורת ניירת בעלות,רק לתת לך קצה קצהו של חוט בנוגע לכמויות הזהב למסחר בעולם,נכון לרגע זה במרתפי BANK OF ENGLAD בלונדון מונחים 8800 M\T של מטילי זהב חלקם מונחים שם כבר יותר ממאה שנה וזה רק בנק אחד באנגליה שאיננה מובילה לא באיכסון ולא בסחר במטילי זהב למרות שבורסת המתכות LME נמצאת בלונדון ושם נקבע מחיר הזהב למסחר.אני מצטער שקטלתי אותך,אין לי ספק שכוונתך טובה וידיך נקיות מאינטרס אבל באמת שאין לך מושג אמיתי בתחום

    • ג'ורג
    • 11/03/2014 19:25
  • 54
    תגובה לגורג

    הנתונים הינם ממוצע של מספר מחקרים שנערכו בתחום. כמובן שאינם מדוייקים אלא סדר גודל בלבד. כמו שיודעים להעריך את כמות הנפט בעולם יודעים להעריך גם את כמות הזהב.

    • אבי חן
    • 11/03/2014 19:03
  • 53
    טעות בנתונים

    הכותב הנכבד שמעיד על עצמו כמהנדס ללא שום הבנה ב-COMMODITIES טועה ומטעה את ההדיוטות אין לך מושג מה כמות הזהב המצויה כיום העולם למסחר הנתונים שכתבת אין להם קשר למציאות ולקוחים באתרי אינטרנט מטעם עצמם אין לך מושג על כמות הזהב שנכרתה מאז ומעולם וכמויות זהב שעדיין לא הופקו כתבה עלובה באופן מיוחד

    • ג'ורג
    • 11/03/2014 15:12
  • 52
    גרמניה לא מצליחה לקבל את הזהב שאיכסנה למשמרת בארהב

    Israel Gold and Silver Coins Our view is vastly different than your article based on a few facts and some suspicious coincidences: The last audit of US gold was done in 1953. The Federal Reserve still refuses to an audit of its Gold Reserves. So, nobody knows how much gold the US holds. The Federal Reserve holds many foreign countries Gold, one such country is Germany. In 2013, Germany requested that the USA return a small 674 tons of its Gold back to Germany. The USA agreed but said it would take 7 years to do this. In the first year the US Fed only transferred 5 tons of the 96 tons in the first year. The USA is also involved in gold re-hypothecation, Our belief is that the USA and Europe has been selling its gold into the market through large bullion banks to suppress the price of Gold. Which has been evident since 2011 from the price drop from $1900 to $1350, this drop took place even through there has been record demand for gold from China, India and Russia to name a few countries. Where is all this gold coming from to supply the markets? From an accounting point of view, When a bank sells its gold into the market to suppress the prices; special bank accounting standards allows them to still shows the Gold as an asset on the balance sheet, under "Gold and Gold Receivables". The gold is gone but the asset still remains on the books. Our conclusion is that there is no gold left in the West. Even the gold that the USA is holding for other countries is gone, in order to suppress the gold price to maintain the illusion that the US dollar is strong. להלן קישור לכתבה: http://www.youtube.com/watch?v=NKDHgn7uNYI

    • אבי חן
    • 10/03/2014 22:03
  • 51
    תגובה לדודו

    אני מצטער דודו אבל אתה טועה , הETF שציינתי GLD כן מחזיקה זהב פיזי והרבה. כנס לדף הפרופיל של הקרן ותיווכך בעצמך. להלן ציטוט מהכותרת " The trust holds gold, and is expected to issue baskets in exchange for deposits of gold, and to distribute gold in connection with redemption of baskets. The gold held by the trust will only be sold on an as-needed basis to pay trust expenses, in the event the trust terminates and liquidates its assets, or as otherwise required by law or regulation.

    • אבי חן
    • 10/03/2014 21:56
  • 50
    מומחים טוענים כי עד היום נכרו מעל 75% מכל הזהב הניתן לכרייה על כדור הארץ

    נו באמת.

    • רון
    • 10/03/2014 14:58
  • 49
    תגובה ל logic

    אתה יכול לרכוש זהב עם כל מטבע פיאט . במקרה שיהיה משבר או צניחה בערך המטבע , הזהב יגן עליך ומכירו לרוב יעלה בהתאם לאינפלציה.

    • אבי חן
    • 10/03/2014 10:27
  • 48
    איפה היגיון

    סיפור מעניין. יש תחושה שמטרת הכתבה לפרסם זוג ETF על זהב. לאורך כתבה מסבירים על כך כי דולר בלי עתיד ולא בטוח, אבל לקנות ETF שמכירו בדולרים זה דבר בטוח...

    • logic
    • 10/03/2014 09:47
  • 47
    אל תתקרבו ל fxcm - נוכלים וגנבים

    אל תתקרבו ל fxcm הם גרמו לי ישירות להפסד של אלפי דולרים !! שבוע שעבר ואחרי ההפסד פתאום החליטו לסגור את החשבון שלי ככה שלא אוכל בשום דרך להחזיר אותם ! ככה שמי שסוחר שם שיקח בחשבון שפתאום בלי סיבה אמיתית הם יתקשרו אליכם עם אולטי...מטום כמו :" יש לך כמה שעות לסגור את העסקאות שלך או שאנחנו סוגרים אותם בהפסד - החשבון שלך נסגר " חברה מסוכנת ביותר מי שרוצה לסחור במקום אמין לצערי fxcm זה המקום האחרון !! עד עכשיו לא החזירו לי אפילו תשובה לגבי הנזק הכספי שהם גרמו לי ישירות בזה .

    • יוסי
    • 10/03/2014 09:04
  • 46
    זהב = מתכת , מטבע = נייר

    בשעת משבר אנשים שיחזיקו נכסים - נדל"ן ,מניות (טובות) לא ייפגעו

    • מישהו
    • 10/03/2014 08:59
  • 45
    זהב כנשק יום נהדין

    דיעה מאד לא שכיחה ואף מפתיעה.התרגלנו לחשוב במושגי כלכלה מסורתיים,והנה לפנינו חשיבה מרעננת ואמיצה שקוראת תיגר על דפוסי החשיבה וההתנהגות הכלכלית הנפוצה. דיעה זו גורמת לי באופן אישי להתבונן על תהליכים ,במדיניות מוניטרית, מזוית נוספת שהרי בכלכלה המציאות חזקה מכל תכנון. מדוע לא לאמץ גישה נוספת הנשמעת מאד מבטיחה ואולי כדאי אף לאמץ אותה בכלכלת המיקרו דהיינו משקי הבית..... בעולם אין דבר שאינו בר שנוי או תיקון (אפילו לב שבור) פרט לתורת ישראל...... כל ה כ ב ו ד

    • עטרה (הגר) סבו
    • 09/03/2014 18:18
  • 44
    תגובה למישי

    תודה רבה. אני מקווה היום בערב להעלות קישור והוכחה לכל שגרמניה בקשה בתחילת 2013 את הזהב שאכסנה בארהב. מתברר שארהב אמרה לה שלא תוכל לקבלו אלא בתשלומים לאורך של 7 שנים. מתברר שעבור 2013 ארהב לא ההעבירה כמעט כלום

    • אבי חן
    • 09/03/2014 16:37
  • 43
    מהנדס יקר בינתיים הראית חכמה יותר מכל כלכלן

    • מישי
    • 09/03/2014 13:45
  • 42
    Gold and Diamond Buyers

    http://goldmandiamondexchange.com

    • Goldman Diamond Exchange
    • 08/03/2014 23:59
  • 41
    יש לך טעות חמורה - ה EFT'S שציינת לא מחזיקות זהב , הכל על הנייר

    הן לא ראו זהב מעולם , יש רק אפשרות אחת לסחור בזהב אמיתי וזה באמצעות תעודה שמונפקת בשוויץ כל השאר לא.

    • דודו
    • 08/03/2014 22:10
  • 40
    תגובה ל36 זה משהממשלה צריכה לעשות

    לעשות בדיוק משהאמרקאים והיפנים עושים להכריז על פרוייקטים ענקיים להגדיל את הגרעון להגדיל את החוב שהדולר יטוס לשמיים לסבסד מוצרי צריכה בסיסיים האמרקאים והיפנים פשוט שודדים אותנו בצורה חוקית!!

    • עמנואל
    • 08/03/2014 20:24
  • 39
    לגבי כמות הזהב

    המון זהב נמצא בים ועדיין לא התחילו להפיק אותו במי הים יש אחוז מאוד קטן של זהב הבעיה שעלות ההפקה יקרה יש גם את קרקעית הים בקיצור היצור הדו רגלי עדיין לא הרס את הכל ואפשר לחפור בעוד מקומות ראה ערך נפט

    • עמנואל
    • 08/03/2014 20:22
  • 38
    לצערי אסור עפ החוק בישראל לרכוש מטילי זהב

    החוק היום בישראל לא מאפשר לרכוש מטילי זהב פיזי להשקעה.

    • גאוס
    • 08/03/2014 11:04
  • 37
    תגובה ליואב

    תודה. אני לא התכוונתי לרכוש זהב בשקלים במקום דולרים. רשמתי בכתבה באופן ברור שעם חלק ואף קטן של הדולרים שכבר יש המון ממנו ניתן לרכוש זהב. כך גם מנצלים חלק מהדולרים לאחזקה בסחורה שלדעתי אמינה יותר. תיק ההשקעה של בנק ישראל הינו חסוי ולכן לא ניתן לדעת ספציפית את הרכב התיק. בתחילת הכתבה נתתי קצת רקע היסטורי. אם הזהב היה בעל ערך מאז כמעט תחילת המסחר עד ימינו , אלפי שנים לפני הדולר אז אני מניח כי גם בעתיד ימשיך להיות בעל ערך רב במיוחד בזמני משבר. הוכחה לכך היא אין ספור אנשים שניצלו בזכותו בשואה במלחמות ואסונות. בעזרתו קנו מיים אוכל ושרותי הסעה ומילוט למקומות מסתור.

    • גאוס
    • 08/03/2014 11:01
  • 36
    תגובה לכתבה

    שלום רב, א. כתבה יפה :) ב. לדעתי האישית יש לך כמה אי-דיוקים וכמה הנחות יסוד שנובעות מתמימות: 1. את האמת אי אפשר לקנות זהב, אפשר רק לקנות ניירות שמייצגים זהב, אבל אם תאגד את כל ניירות הערך שמייצגים זהב תגלה שהם מכילים פי 100 יותר זהב ממה שיש, בקיצור ניירות מגובים זהב לא מכילים ברקע מטילי זהב. 2. במקרה של קריסה טוטלית של הכלכלות, כולם מניחים שהזהב הוא מה שישרוד, אבל זה פשוט שגוי, במצב של קריסה טוטלית אין לך אוכל ומים ולכן אף אחד לא מתעניין אם אתה מחזיק במדינה אחרת מטיל זהב. 3. בנק ישראל עושה את הרע במיעוטו, אין לו ברירה אלא לקנות מט"ח כדי לייצב את השקל, תחשוב שללא רכישות של 40 מיליארד בחצי עשור אז שער הדולר היה פחות מ 2.5... ואז רוב היצואנים פשוט היו סוגרים את הבסטה. 4. בכלכלה הכל קשור בהכל, הבחירה לרכוש דולרים (ולא מטילי זהב) נותנת לבנק המרכזי מרווחי תמרון כדי לעשות עם האג"ח האלו דברים, אין לי מושג מה אבל בפועל זה לא שבנק ישראל מפסיד 5% ריבית בשנה אלא הרבה פחות. 5. כל הכלכלות מדפיסות כסף כאילו אין מחר, לא רק ארה"ב אלא גם אירופה, יפן וכו', אין לכך פתרון נראה לעין ואין אופציות אחרות להשקיע את הכסף במשהו יותר בטוח. 6. אני, באופן אישי, משתדל ככלל לא להשקיע את הכסף בנכס שאיננו מוחשי, כלומר אם הצטבר לי עודף מספיק רציני ותשאל אותי האם לרכוש איתם אג"ח של חברת בניה/אג"ח של המדינה, מניות, נייר שמייצג זהב או בית פיסי, אבחר בבית הפיסי שישרוד גם כאשר החברה תימחק מחר בבוקר. בברכת שבת שלום

    • יואב
    • 08/03/2014 09:41
  • 35
    קצת סדר

    1. הערך של הזהב לא קשור בכלל לשווי כלכלי שלו, אלא שווי תודעתי. השימושים בו מוגבלים, וכמעט לא משתמשים בו לצרכים חיוניים. הערך שלו הוא תוצר ישיר ובלעדי של המחשבה שהוא נכס בטוח. סיפור המלך הוא עירום קלאסי - יום אחד מישהו פשוט יצעק שאי אפשר לעשות כלום עם הזהב הזה, וכולם יתעוררו. 2. החוב של ארה׳´ב עצום ועולה, אבל ארה׳´ב היא אחת המדינות היחידות שכלכלת העולם באמת תלויה בה (ואחת המדינות האוטרקיות הבודדות, שבאמת יכולה לספק לעצה את כל צרכיה). לכן החוב הוא ברמה סבירה בהתחשב ביציבות וחיוניות הכלכלה האמריקאית. הרבה מדינות יסכימו ברצון לוותר על חוב אמריקאי אם יהיה צורך, כי הם לא יוכלו להרשות לעצמם שארה׳´ב תתנתק מהם. 3. כמו שחברה מסחרית מזהה לפעמים שהאג׳´ח שלה נסחרת במחיר נמוך ורוכשת אותם בשוק, כך גם ארה׳´ב עושה - רכישת החוב על ידי ארה׳´ב עצמה למעשה מפחיתה את החוב האמריקאי בפועל, גם אם על הנייר החוב קיים. מעבר לכך, כל עוד החוב נקוב בדולרים תמיד תהיה אפשרות לשלם אותו באמצעות הדפסת דולרים. ארה׳´ב פשוט מוזילה את החוב שלה, לוקסוס שכמעט רק היא יכולה להרשות לעצמה. ואם שער הדולר יקרוס עוד כתוצאה מהדפסת דולרים, כלכלת ארה׳´ב תרוויח מהיתרון התחרותי שלה... 4. תזכרו דבר חשוב - הדפסת הכסף האמריקאית נעשית במחשב. זה כסף וירטואלי. השער של הדולר לעומת זאת הוא מוחשי, ונגזר מהיצע הדולרים הקיים, שמתבסס על השווי של ההשקעות השונות. במשבר הכלכלי הבא, טריליוני דולרים יתאדו בהשקעות אבודות ואנשים יממשו הפסדים כדי להציל חלק מההשקעות שלהם. הם יאבדו טריליוני דולרים, ומה שיקרה בפועל זה צמצום היצע הדולרים, וערך הדולר יעלה שוב.

    • רון
    • 08/03/2014 09:37
  • 34
    בריכות כסף

    טעות קטנה במספר הבריכות האולימפיות. 60 בריכות ולא 3.

    • דג ים
    • 08/03/2014 09:32
  • 33
    להוסיף לתיאוריית הקונספירציה

    כשיוצאים מהסיור לקומת הכניסה יש מוזיאון כזה שממחיש מונחים בכלכלה (כמו אינפלציה למשל). יש שם גם הולוגרמה של בלוק זהב שנראה אמיתי (אני זוכר שהעברתי דרכו את היד). מעלה תהיות האם חלק או כל הבלוקים הם הולוגרמות במקום הזה או במקומות אחרים.

    • גולי
    • 08/03/2014 00:07
  • 32
    לאבי חן

    באתר הספציפי הזה בוול סטריט אני זוכר שסיפרו לנו שארה"ב שומרת על זהב גם עבור מדינות אחרות. לא זוכר אם ישראל היתה מנויה שם אבל בוודאות סיפרו שארה"ב שומרת עבור ידידותיה זהב ששייך להן למקרים קיצוניים (מלחמה וכו). אני מניח שישראל גם שומרת שם . אין פה איזה מידע חסוי, הכל היה גלוי ואני מניח (לפי הלינק שצירפתי) שעד היום עורכים סיורים כאלה. ממליץ בחום למי שבניו יורק כי לא זוכים לראות מקום כזה עם ערימות זהב (כמו בסרטים) במקומות אחרים.

    • גולי
    • 08/03/2014 00:03
  • 31
    מענה לגולי

    תודה על המידע. אני דיברתי על פורט נוקס ששם בוודאות לא ניתן כלל להתקרב לאף אחד. לגבי מקום אחר לא הכרתי את האפשרות הזו . בכל אופן אתה מתייחס למספר שורות אחרונות ,שציינתי כי זו דעתי האישית. מהות הכתבה היא האם חלק מהדולרים של בנק ישראל לא צריכים לשמש לרכישת זהב ,בדיוק כפי שארהב ומדינות רבות בעולם דואגות שיהיה להם כפי שכתבת

    • אבי חן
    • 07/03/2014 20:53
  • 30
    לינק לסיור מאורגן במרפתי הזהב בארה"ב

    http://www.newyorkfed.org/aboutthefed/visiting.html#tabs-1

    • גולי
    • 07/03/2014 20:05
  • 29
    אתה מצחיק וטועה טעות מרה

    ארה"ב מחזיקה זהב לא רק בפורט נוקס כי אם גם במרתף הבנק הפדרלי בוול סטריט. יש שם כמויות עצומות (כמה טריליונים או משהו כזה). תיכנס לאתר הבנק הפדרלי ותראה שאפשר להרשם לסיור מאורגן שם. אני כתייר הייתי שם בסיור (שבע קומות מתחת לאדמה) לפני 5-6 שנים ובמו עיני ראיתי את ערימות הבלוקים של הזהב. אינני חבר קונגרס ואין לי שום קשרים. פשוט נכנסתי לאתר הבנק הפדרלי ונרשמתי לסיור, שהוא חינם דרך אגב. פשוט קראתי את הכתבה והתחלתי לצחוק.

    • גולי
    • 07/03/2014 19:58
  • 28
    אני כתבתי כתבה זו. ניתן לכל המעוניין ליצור איתי קשר גם דרך אימייל

    [email protected]

    • אבי חן
    • 07/03/2014 18:43
  • 27
    תגובה למאיר מנדלסון

    לצערי לא הרחבתי יל הביטקויין כי הכתבה כבר היתה ארוכה מדי וגם עליה העירו לי. אני מכיר את הביטקויין מקרוב ומתמצא בנושא. אך רמזתי שדעתי עליו אינה חיובית מפאת המורכבות והבעיתיות בשימוש בו. כרגע הוא מטבע שמקדים את זמנו ולדעתי לא בשל עדיין לשימוש נרחב.

    • אבי חן
    • 07/03/2014 18:06
  • 26
    תגובה לאבי חן, כותב המאמר.

    חבל\,אבי, שלא הרחבת על השימוש בעתיד בביט קוינט או כל הבאים אחרין, לדעתי כאן טמון הכסף אשר לא נתמך על ידי הזהב וכי שום אסטרואיד לא מכיל אותו. לדעתי העתיד והרווחים העצומים הם בביט קוינט.....ואינני שוטה!!

    • מאיר מנדלסון
    • 07/03/2014 15:13
  • 25
    בנק ישראל גם לא מרשה לבנקים ישראלים לסחור בזהב

    • מזרחי
    • 07/03/2014 15:11
  • 24
    ביש הרחבה כמותית(הד כסף)הכי כדאי להדפיס תעודות GLD

    כשארהב (ואחרים ) מדפיסה כסף באמצעות "הבנק המרכזי" (בנקים פרטיים) לארהב כדאי יותר (להדפיסלהרחיב כמותית תעודות זהב (כגון GLD) עי " ההרחבה הכמותית " של תעודות זהב משיגים אף יותר מהדפסת נייר כסף 1- שוברים את הרצון לנהירה המונית של ההמונים - ( הריצה לזהב והגדלת מחירו -מקטין כמות הכסף -והרצון -לעסקים ) 2- הדפסת תעודות זהב נותן ערך גדול יותר לשלטון המרכזי . 3- בולם יתרון ממדינות כ-הודו סין רוסיה ברזיל והמפרץ(משינוים בערך הזהב) לסיכום ארהב אירופה ויפן ינסו לבלום ככל יכולתן את ההתחזקות של הזהב עי "הרחבה כמותית" עד ליום הדין יום הדין? עי תיספורת כללית בהסכמת רוב של מדינות מ G 8 (מלבד , אולי ,מדינות עם מלאי גדול של זהב ) מסקנות :

    • כותבי תרחישים
    • 07/03/2014 14:51
  • 23
    כתבה מעניינת שגורמת לתהיות על העתיד

    על פניו ע"פ ניסיון ההיסטוריה עם טבעו של האדם, נראה שאין מנוס לכך שהחוב העצום של ארה"ב יוביל באיזה שהוא שלב בעתיד למלחמת עולם. קח חובות עתק,הידלדלות משאבי טבע ואנרגיה, התרחבות האוכלוסייה יחד עם הצורך בגידול עצום בכמויות המזון שנצרך כדי להשביע את אותה אוכלוסייה. ערבב את כל הגורמים האלה טוב טוב (יחד עם עוד הרבה גורמים נוספים שלא הזכרתי) ותקבל אחלה מתכון למלחמה אולד סקול על שטח ושליטה במשאבים. בוא נקוה שיהיה טוב ב"ה.. ובקשר לבנק ישראל, עליהם לעשות רה ארגון מחשבתי כולל, לא חסר תחומים שהם צריכים לשפר, מספיק לפתוח עיתון. שבת שלום

    • לירן
    • 07/03/2014 13:50
  • 22
    אל דאגה

    לפעמים עושים דברים כי אין ברירה. כלומר מנסים לעשות הכי טוב מול מצב נתון. בעיר ששמה ישראל קנו דולרים כדי לשמור על היצוא. עקרונית צעד נכון אבל כזה שיגרום לנו לשלם בעשור שלם של ירידה בערך הדיור. האמת שנכון לאמר קריסה ולא ירידה. ארה"ב עשתה את הצעד הנכון בהזרימה כסף לשווקים. לך לקרוא קצת על 1929 ותבין למה היצע וביקוש הפכו לא רלוונטיים ורק כסף שנדחף לשוק דחף את הכלכלה ליציאה מהמשבר. עכשיו רק תאר לך שהמצב בארה"ב טוב בהרבה ממה שמבינים אפילו אנשים שעושים עסקים בארה"ב ושמצב זה יתברר רק בעוד מספר שנים. במצב כזה תוך 10 שנים ניתן לחסל את החוב שכעת נראה לך מאוד מפחיד. במילים פשוטות: כשמרוויחים שקל לא ברור איך מחזירים חוב של 100 שקל. אבל אם פתאום מסתבר שאתה מרוויח 50 שקל החוב הופך להיות מדאיג הרבה פחות. ועכשיו כדי לבלבל אותנו לחלוטין אומר שלמרות מה שנכתב אנו צפויים לדעתי למשבר כלכלי ענק שיפרוץ במהלך השנה הקרובה. דווקא במהלכו יבינו כולם כי בימי חיינו היתה ותהיה רק מעצמה כלכלית אחת והיא ארה"ב והיא חזקה בהרבה ממה שחשבנו. בשורה התחתונה: ארה"ב התעטשה בשנת 2000 והעולם חטף שפעת. היום ארה"ב בדרך להבראה והיא תיקח איתה בדרך לשם את כל העולם.

    • ירון
    • 07/03/2014 11:45
  • 21
    תגובה ליוסי

    תודה על ההתייחסות אך אפילו אם היחס חוב שכרגע 104% אינו גבוהה כפי שאתה חושב , קצב גידולו תוך שנים מעטות בלבד מבהיל.רק ב 2008 היינו צעד לפני מפולת כלל עולמית , כבר שכחנו. מאין מגיעה הצמיחה בשנים האחרונות בארהב אם לא הדפסת הכסף של הבנק המרכזי.מה שעד עכשיו קורה. ללא הדפסה ארהב היתה בצמיחה שלילית ומיתון עמוק. אני לא אומר שלא ניתן לקצץ , בהחלט יש הרבה שומנים אך קיצוץ יגרור כדור שלג של מיתון.לדעתי גם השתרשה בארהב תרבות של בזבוז ושחצנות של עושר בלתי מוגבל. התמכרות לאשראי זול. אי אפשר להתכחש לעובדה שקיים סיכון גם עם לדעתך עדיין קטן בדולר. ואם כך מדוע בנק ישראל בדומה לשוויץ סין ועוד מדינות לא מפזר סיכון ורוכש זהב לגיוון התיק?

    • אבי חן
    • 07/03/2014 11:10
  • 20
    התייחסות שטחית לעניין מצבה הכלכלי של ארה"ב

    יחס חוב\ תוצר בארה"ב מגיע לפי הכתבה לכ- 100%, שזה רחוק מאוד ממצב של פשיטת רגל. מעבר לזה, בארה"ב מרוכז חלק נכבד מההון העולמי. ארה"ב יכולה להקטין מאוד את מצבת החובות שלה ע"י הקטנת התקציב (בטחון, למשל) או הגדלת נטל המס על עשירים. אם ארה"ב תנקוט בצעדים אלה, שהם לא פופולאריים בקרב הרפובליקנים, היא תוכל להחזיר את החוב שלה לרמות הרבה יותר נמוכות. העניין הוא שאין הכרח לעשות את זה מייד ועדיף בשלב הזה להתמודד עם תמרוץ הכלכלה. מעבר לזה, ארה"ב היא מקום המפלט של חלק גדול מהמתעשרים החדשים. בין היתר, רבים ממתעשרי סין מעבירים את הונם לארה"ב או עוברים לגור שם, בידיעה שזה המקום הבטוח ביותר להגן על ההון שצברו. מעבר לכל אלה, אם ארה"ב תגיע למצב של פשיטת רגל, זה ייקח אחריו את המערכת העולמית כולה, כך שלא נראה לי שמישהו ייתן לזה לקרות. לאור זאת, ההנחות לגבי עתיד הכלכלה בארה"ב נראות לי מאוד פשטניות ושטחיות.

    • יוסי, עו"ד
    • 07/03/2014 10:39
  • 19
    העלתי השערה כי לארהב אין זהב כמובן שאין הוכחה

    ואם יש למה מתעקשת להסתיר נתון זה? ועוד יותר גרוע, מדוע בנק ישראל בניגוד להיגיון לא רוכש זהב . למה הכל בדולר למה?

    • אבי חן
    • 06/03/2014 23:35
  • 18
    אבי , כתבה מצויינת

    בהחלט חומר למחשבה...

    • גולן אוחיון
    • 06/03/2014 23:23
  • 17
    הזהב - מה יהיה?-לאבי חן וכל המבקש לדעת

    1. אני בשוק העולמי של זהב. 2. מחיר הזהב יעלה - עם סבלנות, הוא יעבור את 2000 $ אונקיה. 3. סין והודו הרוכשות הגדולות, אבל יש עוד אחרים. 4. לארה"ב יש 9.300 טון זהב - באמת יש לה. כרגע הם במצוד אחר הזהב של קאדפי. הם נכנסו למלחמה להפיל אותו בתנאי שהם מקבלים את הזהב של קדאפי- 400 טון. הם כבר איתרו 40 טון, ומחפשים בכל מקום זהב שלו. 5. כל זמן שמחיר הדלק גבוה, יצרני הנפט במזרח התיכון משקיעים עודפי ההכנסות בזהב. 6. טורקיה עלתה השנה ב- 100% ברכישות הזהב. 7. לכל המדינות ברמה רצינית, יש יתרות זהב אצלן. יש יותר או פחות, אבל יש יתרות והם כרגע רוכשים עוד. 8. שוויץ קונה היום זהב בכמויות. 9. בישראל המצב מטומטם - דורשים מע"מ על יבוא זהב, לכן מי שרוצה להשקיע בזהב בארץ חייב לשלם 18% מע"מ, דבר שאין בחו'ל. 10. זהב משמש כלי להלבנת הון שחור מהטובים שישנם. אדם שמוכר זהב לא נדרש כלל לתת הוכחות מהיכן הזהב בידו.

    • הרמן
    • 06/03/2014 23:04
  • 16
    זו ראיה קצת מוזרה , כי המפלט האמיתי שמאפשר לאדם לשרוד

    אינו לא כסף ולא זהב , אלא מים . כאשר יש לאדם מקור מים לשתיה והשקייה , לא צריך כסף כדי לשרוד. כסף וזהב צריך למותרות . כסף וזהב לא אוכלים ולא שותים. לכן הדאגה האמיתית היא למים !!!

    • אורי
    • 06/03/2014 22:10
  • 15
    אמת

    שימו לב שבאסון התאומים דובר בזמנו על זהב שנעלם הושמד נגנב מתחת למגדלים

    • גיא
    • 06/03/2014 22:02
  • 14
    אתר טוב על מניות של חברות בתחום

    http://www.goldsilverdata.com/companies.html

    • מיכאל
    • 06/03/2014 20:28
  • 13
    מאמר מצויין- סוף סוף

    אני גר בארהב ובעל עסקים בארהב. זו אחת הפעמים הבודדות בהן קראתי מאמר לעניין החורג מהקונצנזוס הקיים ( קו צנסוז השקרי בעניין). גם אני תוהה מזה זמן רב מדוע בנק ישראל קושר עצמו ואת ישראל בארהב ובאגח אמריקאי. מדובר בעיני בנכס מסוכן מאוד. כאיש עסקים הפועל בארהב וקשור בהרבה עסקים אין לדעתי שום התאוששות עסקית שם. יש מיתון חריף והעליות היחידות נובעות מהדפסת כסף שכל העולם ישלם עליה מחיר כבד. מאמר מצויין. שבחי לכותב המאמר. מסכים עם כל מילה.

    • שחר
    • 06/03/2014 19:50
  • 12
    http://www.youtube.com/watch?v=5mWrTwT4hiY

    סרט תחקיר איכותי בשאלה: איך ארה"ב הגיעה לחוב של 17 טריליון דולר איך הועברה הסמכות להנפקת מטבע מהמדינה ל "בנק המרכזי" (בבעלות פרטית !) ואני שואל: איך נתנו לסטנלי פישר הנגיד הקודם של בנק ישראל לקשור את גורלנו ועתידנו הכלכלי בכלכלה הכושלת של ארה"ב במקום למשל: להפוך את תגליות הגז של ישראל לנכס אסטרטגי לאומי שלא נתון להשפעות אנפלציה, להבטיח אספקת אנרגיה זולה לתעשייה המקומית ומשקי הבית ולהגיע לעצמאות כלכלית ומדינית

    • 11: סליחה, שכחתי לציין את כתובתו של הסרט
    • 06/03/2014 18:27
  • 11
    למי שמבין אנגלית, אני ממליץ לצפות בסרט Secrets of Oz

    סרט תחקיר איכותי בשאלה: איך ארה"ב הגיעה לחוב של 17 טריליון דולר איך הועברה הסמכות להנפקת מטבע מהמדינה ל "בנק המרכזי" (בבעלות פרטית !) ואני שואל: איך נתנו לסטנלי פישר הנגיד הקודם של בנק ישראל לקשור את גורלנו ועתידנו הכלכלי בכלכלה הכושלת של ארה"ב במקום למשל: להפוך את תגליות הגז של ישראל לנכס אסטרטגי לאומי שלא נתון להשפעות אנפלציה, להבטיח אספקת אנרגיה זולה לתעשייה המקומית ומשקי הבית ולהגיע לעצמאות כלכלית ומדינית

    • כלכלן דה-לה שמאטע
    • 06/03/2014 18:24
  • 10
    יש זהב בכוכבים אחרים

    כנראה יש זהב בכוכבים אחרים, הרי משם הגיע הזהב אלינו, עי אסטרואידים שפגעו בכדור הארץ. העניין הוא כמה כסף ידרש להשקיע כדי להביא אותו. כנראה שלא ישתלם כי כל קילו יעלה מיליונים. גם בקרקעית הים יש כדוגמת ים ברינג. גם שם הקרייה במיים רדודים כי בעמוקים עלות הקרייה אסטרונומית

    • אבי חן כותב הכתבה
    • 06/03/2014 18:18
  • 9
    הבנק הגדול בארה"ב (=מורגן,לזכרוני),מחזיק "כל כספו" בזהב....אבל,

    ישנן כמויות אדירות של זהב על אסטרואידים וכוכבים, שאם הזמן יגיעו אליהם ויכרו מהם זהב ומתכות נדירות ע"י רובוטים (=תוכניות ותכנונים בודאי שיש, והן לא דימיוניות). תשקיעו במניות של חברות שמתעסקות בתחומי החלל ...כמו ספייסC של אלון מאסק (=זה מטסלה) ואורביטל ססיינס (=ORB), ועוד.

    • להיות צעיר...זה הזהב האמיתי!
    • 06/03/2014 18:14
  • 8
    אין ספק כלכלת העולם על כרעי התרנולת....

    • כתבה אמיתית ונכונה
    • 06/03/2014 17:47
  • 7
    כתבנ מעניינת מאוד - יש עתודות זהב אדירות בקרקעית האוקיינוסים

    • גולדן ריטריבר
    • 06/03/2014 17:19
  • 6
    הזהב הוא סלע

    מעבר לערכו כסחורה בשווקי האלקטרוניקה, דנטל ותכשיטים אין לו שום ערך ממשי מעבר לזה שנתפס במוחות בני האדם. אין ממה לחשוש ממשבר חוב בארה"ב, היא יכולה למחזר את החוב לעד ובו בזמן להגדיל את הריביות על האג"ח. אם יש מדינה שבכל זאת רוצה את הכסף שהובטח לה בעת רכישת האג"ח היא מוזמנת לנקוט בצעדים מילטריסטיים כמו שארה"ב עשתה בעבר עם ארגנטינה אבל זה לא ישתלם לה (במיוחד לא לסין שתלויה נואשות בארה"ב). משבר הנזילות הוא משבר גלובאלי ולכן במקרה הגרוע ביותר יש אינטרס משותף לוותר על החובות ולהתחיל מהתחלה.

    • יונתן
    • 06/03/2014 17:08
  • 5
    אני כתבתי את הכתבה.

    אשמח לקבל תגובות וביקורת וללמוד מהם.

    • אבי חן
    • 06/03/2014 16:19
  • 4
    כדור בדולח הצופה את הנולד הוא ההשקעה האוטימטיבית - כדור בשקל !

    תמכרו אותם ב 2 שקל, 5 מליארד בני אדם, עשיתם 5מליארד שקל בלי מאמץ (אני מבין שביבי רוצה עבורו 2 עבור שרה 4 ועבור הילדים 100 לכל אחד, איך הוא אומר שיהיה)

    • זלמן מאומן
    • 06/03/2014 15:54
  • 3
    "וכמובן תעשיית האלקטרוניקה כמוליך מעולה"

    הזהב מוליך גרוע יחסית למתכת, הוא אינרטי ולכן משתמשים בו במגע חשמלי ובשיניים. הכותב אינו מהנדס אלקטרוניקה בהשכלתו , ללא השכלה מוסמכת בתחום כלכלי.

    • יוסי
    • 06/03/2014 15:37
  • 2
    אמת

    חבל שלא העלתה נקודה נוספת והיא: שגרמניה שאיכסנה זהב בארה"ב לא מצליחה לקבל אותו וזה מעלה סימני שאלה ואזהרה נוספים.....מי שיש לו מה להסתיר- לא פלא שדואג לשמירה כפולה ומכופלת... ולסיום, סין היא אחת המדינות האגרסיביות ביותר בתחום רכש זהב פיזי! אולי הם יודעים משהו שאנחנו לא יודעים????

    • זהבי
    • 06/03/2014 15:37
  • 1
    סוד כמוס---אם הציבור ידע שאין זהב תמוטט הכלכלה האמריקאית

    • Benny
    • 06/03/2014 14:49