חברת אפקון החזקות, מקבוצת שלמה, פרסמה השבוע את דוחותיה לרבעון השני של 2025 והציגה שיפור ניכר ברווחיות לצד צבר הזמנות יציב בהיקף של מעל 2 מיליארד שקל. מהדוחות עולה תמונה של חברה שבמשך שנים נחשבה ’קבלן מבצע’ בפרויקטי תשתיות מסוכנים, אך כיום משנה כיוון והופכת בהדרגה לשחקן טכנולוגי-תשתיתי שממוקד בפרויקטים רווחיים יותר.
מי את, אפקון ?
החברה פועלת במספר תחומים משיקים:
EPC ומערכות - הנדסה, רכש וביצוע פרויקטים במערכות אלקטרו-מכניות, תשתיות ואנרגיה.
בקרה ואוטומציה - פתרונות שליטה ובקרה תעשייתיים, מערכות אבטחה, גילוי אש ובקרת מבנה.
שירות ואחזקה - תחזוקת מתקנים ושירותים לאחר ההקמה.
אנרגיה-תחבורה חשמלית - רשת טעינה לרכב חשמלי (ON), מהגדולות בישראל, בשותפות עם דור-אלון.
החיבור בין ארבעת הזרועות הללו מאפשר ל אפקון להציע אינטגרציה מלאה: מהקמה ותכנון, דרך התקנה ובקרה ועד שירות שוטף - מודל שמקרב אותה לתחום “חברות התשתיות הטכנולוגיות”, ולא עוד לקבלן קלאסי.
הדוחות האחרונים: ירידה בהכנסות, קפיצה ברווחיות
ברבעון השני רשמה אפקון הכנסות של 392.3 מיליון שקל, ירידה של 12.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, הרווח התפעולי זינק ב-48% ל-27.5 מיליון שקל והרווח הנקי קפץ ביותר מפי שניים ל-18.7 מיליון שקל (לעומת 8.7 מיליון אשתקד).
גם מדד ה-EBITDA (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) הציג שיפור - 46.5 מיליון שקל ברבעון (עלייה של 31%) ו-85 מיליון שקל במחצית כולה.
נקודת המפנה: מגזר ה-EPC
ליבת הפעילות של אפקון - EPC (Engineering, Procurement, Construction) - הייתה בעבר מקור עיקרי להפסדים. החברה לקחה על עצמה פרויקטי ענק בבנייה ותשתיות עם תמחור קשיח, וכל חריגה בעלויות או בלוחות זמנים פגעה קשות בשורה התחתונה. פרויקט הדגל של מובילאיי ב ירושלים, שהסתיים בהפסד של למעלה מ-100 מיליון שקל, היה הדוגמה הבולטת.
כיום החברה מבצעת סיבוב פרסה: היא יוצאת מפרויקטי בינוי עתירי-סיכון ומתמקדת בפרויקטים טכנולוגיים - חשמל, אנרגיה מתחדשת, תעשייה מתקדמת, בקרה ותחבורה חכמה. מגזר זה הציג ברבעון הכנסות של כ-102.6 מיליון שקל עם שיעור רווחיות תפעולית של כ-15% - שיפור משמעותי לעומת העבר.
למה זה חשוב?
ענף התשתיות נמצא כיום בצמיחה מואצת: רכבות, תחנות כוח סולאריות, מתקני אגירת אנרגיה, שדרוג מערכות מים ופרויקטי תחבורה ציבורית. רובם מתבצעים במודל EPC - שבו הקבלן הראשי אחראי על כל שרשרת הערך. אפקון , שחוותה הפסדים כואבים, למדה לבחור פרויקטים בקפידה, לשלב בהם את יתרונה הטכנולוגי, וליהנות משולי רווח גבוהים יותר.
רוח גבית נוספת: טעינת רכבים חשמליים
זרוע Afcon Electric Transportation (ON) מתפתחת במהירות. הרשת שהקימה עם דור-אלון כוללת מאות עמדות טעינה מהירות ואולטרה-מהירות, ונותנת לחברה חשיפה ישירה לשוק הרכב החשמלי הצומח בישראל.
התזה ההשקעתית: מהחולשה ליתרון
שינוי כיוון ב-EPC - מתמחור מסוכן לרווחיות יציבה יותר.
צבר הזמנות מעל 2 מיליארד שקל - מבטיח נראות הכנסות לטווח רב-שנתי.
רוח גבית מהשקעות בתשתיות ואנרגיה - תחום בצמיחה מתמשכת בישראל ובעולם.
שיפור בשולי הרווח - התמקדות בליבה ותמחור קפדני מתחילים להשתלם.
גב של קבוצת שלמה - מספק איתנות, מימון ומוניטין.
הסיכונים שיש לעקוב אחריהם
ריכוזיות פרויקטים גדולים: כל תקלה בפרויקט אחד עלולה להשפיע דרמטית.
תמהיל חוזים: כמה Fixed-Price לעומת Cost-Plus.
מחלוקות כספיות עם מזמיני עבודה, כפי שקרו בעבר.
חשיפה למחזוריות: דחיית פרויקטים ציבוריים או האטה בכניסת רכבים חשמליים.
שורה תחתונה
אפקון נמצאת בעיצומו של שינוי אסטרטגי: מחברה שנכוותה בפרויקטי EPC, היא הופכת בהדרגה לחברת תשתיות-טכנולוגיה שמנצלת את הידע שלה בבקרה, חשמל ותחבורה חכמה כדי ליהנות מהמגמה הגלובלית של השקעות ענק בתשתיות. אם תמשיך לשמור על משמעת בבחירת פרויקטים ובתמחור, המגזר שבעבר היה החולשה הגדולה ביותר שלה - עלול להפוך ליתרון התחרותי הבולט ביותר.
*הכותב הוא מנהל קרן הגידור Valley ובעל הפודקאסט "מפת חום*
יובהר כי כותב הכתבה עשוי להחזיק בנייר ערך זה או בניירות ערך קשורים ולכן אין באמור להוות המלצה ו/או ייעוץ כזה או אחר.