דניאל ספיר, מנכ"ל אלקטרה פאוור<br>קרדיט: ענבל מרמרי
דניאל ספיר, מנכ"ל אלקטרה פאוור קרדיט: ענבל מרמרי

שנת 2024 תיזכר כשנת מפנה היסטורית במשק הישראלי. הרפורמה בשוק החשמל, אשר יצאה לדרך במלוא עוצמתה, אינה רק שינוי רגולטורי. זהו אירוע מכונן, אשר ניפץ מונופול בן עשרות שנים ופתח את הדלת לעידן חדש של תחרות, חדשנות והזדמנויות. במשך קרוב למאה שנה, חברת החשמל לישראל החזיקה בשליטה בלעדית על ייצור, הולכה ואספקת חשמל לכל בית ועסק במדינה.

הרפורמה, המוגדרת על ידי הממשלה כמהלך הכלכלי המשמעותי ביותר מאז מהפכת הסלולר, נועדה לשנות מציאות זו מהיסוד.

מהלך זה מאפשר לראשונה לחברות פרטיות למכור חשמל ישירות לצרכנים, תוך הבטחה לחיסכון פוטנציאלי של בין 5% ל-20% בחשבון החשמל, שמשמעותו חזרה של מיליארדי שקלים לכיסם של אזרחי ישראל.

אולם, הבשורה החשובה ברפורמה טמונה בפרט קריטי, היא מתירה את כניסתם של ספקים חדשים גם עבור לקוחות שטרם הותקן בביתם מונה חכם. על ידי שימוש במודל של "פרופיל צרכן", הממשלה הסירה את החסם התשתיתי המשמעותי ביותר ופתחה באופן מיידי שוק עצום של מיליוני לקוחות.

בתוך מציאות דינמית זו, אלקטרה פאוור הייתה הראשונה להקים מוקד שירות ארצי לניוד לקוחות פרטיים בתחילת 2023, ובכך מיצבה את עצמה כחלוצה ושחקנית הדומיננטית ביותר בזירה החדשה. החברה הבינה כי ההזדמנות אינה טמונה רק בהמתנה לפריסה מלאה של מונים חכמים, הצפויה להסתיים רק ב-2028, אלא בפעולה מהירה ונחרצת המבוססת על המנגנון הרגולטורי הקיים. תובנה אסטרטגית זו העניקה לה יתרון זמן-לשוק מכריע, והיא מהווה את הבסיס להצלחה.

השינוי שהוליד את אלקטרה פאוור

כדי להבין את עוצמתה הנוכחית של אלקטרה פאוור, יש להתחקות אחר שורשיה העמוקים והטרנספורמציה המחושבת שעברה. החברה אינה שחקן חדש בשוק האנרגיה הישראלי. היא פועלת תחת גלגולים שונים מאז 1953, אז נוסדה כ"סופרגז". במשך למעלה מ-70 שנה, צברה החברה ניסיון תפעולי, לוגיסטי ושירותי שאין לו תחליף, תוך שהיא משרתת בסיס לקוחות נאמן של כחצי מיליון לקוחות פרטיים ועסקיים. מעמדה כספקית הגז הבלעדית לגופים קריטיים כמו צה"ל, משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר, מעיד על רמת האמינות והחוסן התפעולי הגבוהה שלה.

נקודת המפנה האסטרטגית התרחשה עם רכישתה על ידי קבוצת אלקו בע"מ, תאגיד רב-לאומי מוביל. תחת הנהגתה של קבוצת האם, בראשות היו"ר דניאל זלקינד והמנכ"ל דניאל ספיר, החלה החברה במהלך של שינוי אסטרטגי עמוק. גולת הכותרת של מהלך זה הייתה שינוי השם מ"סופרגז אנרגיה" ל"אלקטרה פאוור" בסוף שנת 2022. המהלך היווה הצהרת כוונות ברורה על כניסתה של החברה לעידן חדש עם התמקדות בשוק החשמל הצומח.

חזית החשמל החדשה

כניסתה של אלקטרה פאוור לשוק אספקת החשמל לא הייתה מהוססת. היא התאפיינה באסטרטגיית חדירה אגרסיבית ומתוכננת היטב, אשר מינפה את יתרון החלוציות שלה. כבר בתחילת 2023, החברה הייתה הראשונה להשיק מוקד לקוחות ארצי ייעודי לניוד צרכנים ביתיים, ובכך הקדימה את מתחרותיה בחודשים ארוכים ותפסה נתח שוק ראשוני משמעותי.

הבסיס לאסטרטגיית השיווק של החברה הוא ההבנה כי בעידן התחרותי, הצרכן דורש יותר מאשר רק מחיר נמוך יותר; הוא דורש בחירה, גמישות והתאמה אישית. בניגוד למודל התעריפים האחיד של המונופול הישן, אלקטרה פאוור הציגה סל מסלולים מגוון, שנועד לפנות לפלחי שוק שונים ולעודד התנהגות צרכנית חכמה:

מסלול POWER: הנחה קבועה של 6.5% על התעריף בכל שעות היממה, המיועד לצרכנים המעוניינים בחיסכון פשוט וברור.

מסלול לילה: הנחה אגרסיבית של 20% בין השעות 23:00 ל-07:00, הפונה למשקי בית עם צריכה גבוהה בשעות הלילה (למשל, טעינת רכב חשמלי).

מסלול הייטק: הנחה של 10% מ-23:00 בלילה ועד 17:00 למחרת, המותאם לדפוסי עבודה מהבית. מסלול GREEN: הנחה של 3.5% עבור 100% חשמל ממקורות ירוקים, הפונה לצרכנים בעלי מודעות סביבתית.

מגוון זה אינו רק גימיק שיווקי. הוא מייצג גישה קמעונאית מתוחכמת בשוק שעלול להפוך במהירות לקומודיטי. במקום להתחרות רק על גובה ההנחה, החברה מעודדת לקוחות לבחור את המסלול המתאים ביותר לאורח חייהם, ובכך יוצרת מערכת יחסים "דביקה" ומעורבת יותר.

בניית שרשרת האספקה

מלבד היכולת של החברה לגייס את הלקוחות שלה, החברה בחברה אסטרטגיה מעניינת עבור הבטחת אספקת החשמל עבורם.

במקום לנקוט בדרך המסורתית, עתירת הון וסיכון, של הקמת תחנות כוח, החברה בחרה במודל קל הון וזריז, המבוסס על רכישת חשמל באמצעות הסכמי רכש ארוכי טווח והקמת מיזמים משותפים עם יצרני האנרגיה המובילים בישראל. מודל זה מאפשר לחברה להוריד מעצמה את הסיכונים הכרוכים בהקמה ותפעול של תשתיות ייצור.

המהלך מגובה בשורה של עסקאות ענק המבססות את מעמדה של החברה כשחקנית מפתח בשוק הסיטונאי:

הסכם העוגן עם פריים אנרג’י: זוהי עסקת הדגל של החברה, המהווה את עמוד השדרה של אספקת החשמל ארוכת הטווח שלה. בינואר 2025, הרחיבו החברות הסכם קיים לעסקה מונומנטלית של 22 שנה לרכישת חשמל בהספק של 100 מגה-וואט (MW) וקיבולת אגירה של 500 מגה-וואט-שעה (MWh), בהיקף כספי מוערך של 1.6 עד 1.7 מיליארד ש"ח. ההסכם המורחב, שצמח מהסכם קטן יותר שנחתם ב-2023, מעיד על אמון הדדי גובר ועל ההבנה כי אלקטרה פאוור היא לקוח אסטרטגי עבור יצרני האנרגיה הגדולים.

המיזם המשותף עם אנלייט : כדי להוביל את שוק החשמל הירוק, חברה אלקטרה פאוור ל אנלייט , ענקית האנרגיה המתחדשת, להקמת תאגיד ייעודי משותף (65% בבעלות אלקטרה פאוור, 35% אנלייט ). מטרת המיזם היא לשלב את יכולות הגישה ללקוחות, החיוב והשירות של אלקטרה פאוור עם המוניטין ויכולות הייצור המתחדש של אנלייט , כדי לשווק ולספק חשמל ירוק לצרכנים ביתיים ועסקיים קטנים.

הסכמים להזרמת חשמל ירוק מיידי: כדי לתמוך בהיצע החשמל הירוק שלה באופן מיידי, חתמה החברה על שני הסכמים חשובים נוספים. הראשון, הסכם לעשר שנים עם EDF Renewables, בהיקף של כ-200 מיליון ש"ח, לרכישת חשמל ממתקנים סולאריים משולבי אגירה שכבר חוברו לרשת. השני, הסכם ל-20 שנה עם אנרג’יקס, לרכישת מלוא התפוקה משלושה מתקנים סולאריים ואגירה, בהיקף מוערך של כ-500 מיליון ש"ח.

במקביל לבניית פורטפוליו האספקה בישראל, החברה מפגינה משמעת אסטרטגית ומיקוד על ידי צמצום פעילותה בשוק האמריקאי. היא מוכרת באופן פעיל את אחזקותיה בחברת הבת BRP, העוסקת בייזום פרויקטים סולאריים בארה"ב. מהלכי מימוש אלה, שהניבו כבר עשרות מיליוני שקלים, משמשים להפחתת חוב ולמיקוד ההשקעות בשוק הישראלי הצומח, המהווה את מנוע הצמיחה המרכזי של החברה.

התוצאות העסקיות ברבעון הראשון של 2025

האסטרטגיה הנרחבת של אלקטרה פאוור מתורגמת באופן ישיר לתוצאות פיננסיות חזקות, המדגימות את הצלחת המהפך העסקי. ברבעון הראשון של 2025, דיווחה החברה על הכנסות שיא של 270 מיליון שקל, זינוק של 29% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. צמיחה זו נבעה כמעט כולה מהתחזקות מגזר החשמל. בשורה התחתונה, הרווח הנקי לבעלי המניות עלה בכ-20% והגיע ל-12.1 מיליון שקל, נתון המהווה שיא רבעוני של שלוש שנים.

מגזר החשמל הוא מנוע הצמיחה הברור. הכנסותיו יותר משילשו את עצמן בתוך שנה אחת, ומשקלן בסך ההכנסות זינק מ-11% ל-28%. ההפסד התפעולי במגזר זה הצטמצם בחצי, מה שמעיד על התקדמות לקראת רווחיות, וצפוי להפוך לחיובי עם המשך גיוס הלקוחות והתייצבות עלויות החדירה לשוק.

מה הלאה?

ניתוח מעמדה של אלקטרה פאוור אינו שלם מבלי להציב אותו בהקשר הרחב של האסטרטגיה הלאומית של מדינת ישראל. החברה אינה פועלת רק למען מטרותיה העסקיות; היא ממצבת את עצמה כשותפה חיונית בהשגת יעדי האנרגיה והאקלים של המדינה, והופכת אתגרים לאומיים להזדמנויות עסקיות ארוכות טווח. מדינת ישראל הציבה יעד שאפתני לייצר 30% מהחשמל שלה ממקורות אנרגיה מתחדשת עד שנת 2030.

יעד זה אינו רק תרומה למאמץ העולמי במאבק במשבר האקלים, אלא גם צורך אסטרטגי לחיזוק הביטחון האנרגטי והפחתת התלות בדלקים, החשופים לתנודתיות גיאופוליטית. אולם, המציאות הנוכחית מראה כי ישראל מתקשה לעמוד ביעדים אלו. על פי תחזיות עדכניות, בקצב ההתקדמות הנוכחי, המדינה צפויה להגיע ל-16% עד 19% בלבד של ייצור חשמל נקי ב-2030, החמצה משמעותית של היעד. מפת הדרכים הממשלתית עצמה מכירה בפער ומדגישה את הצורך בהאצת קצב ההתקנות השנתי ליותר מ-1,400 מגה-וואט.

הפער הזה, בין השאיפה הלאומית לבין הביצוע בפועל, יוצר הזדמנות אדירה עבור שחקנים פרטיים המסוגלים להניע את השוק. כאן בדיוק נכנסת אלקטרה פאוור לתמונה.

*הכותב הוא מנהל קרן הגידור Valley ובעל הפודקאסט "מפת חום*

יובהר כי כותב הכתבה עשוי להחזיק בנייר ערך זה או בניירות ערך קשורים ולכן אין באמור להוות המלצה ו/או ייעוץ כזה או אחר.

*** מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה – על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש

  • 1
    לא נתתם את כל הפרטים

    מחייבים אותך בכרטיס אשראי פתוח ולא מאמינים ללקוח הסופי בניגוד לחברת החשמל

    • חכם
    • 30/07/2025 10:19