קרדיט: יונייטד
קרדיט: יונייטד

תאת טכנולוגיות הדואלית, המתמחה בפיתוח ותחזוקה של מחליפי חום, מערכות עזר למנועים (APU) ופתרונות מתקדמים למנועי סילון, זכתה לאמון מצד הפניקס שהפכה אתמול לבעלת עניין בחברה.

עיקר פעילותה של תאת טכנולוגיות בארצות הברית, שם היא נהנית מקשרים ארוכי טווח עם תאגידים כמו Honeywell. מדובר בנישה לא סקסית במיוחד אבל רווחית מאוד, שכן צי המטוסים בעולם מזדקן וחברות התעופה משקיעות בתחזוקה יותר מאי פעם.

המשבר בשרשרת האספקה בתעשיית התעופה יצר עבור תאת טכנולוגיות הזדמנות בעוד צבר ההזמנות של מטוסים בעולם הגיע לשיא של 17,000 - נתון שמשמעותו 14 שנים של ייצור בקצב הנוכחי, לעומת ממוצע היסטורי של 6 שנים בלבד. בשל כך, חברות התעופה נאלצות להאריך את חיי המטוסים שבשירות, מה שהעלה את גיל הצי הגלובלי לממוצע של 14.8 שנים, ומה שמגביר את הביקוש לשירותי תחזוקה ושיפוץ - תחום שבו תאת ממוצבת היטב.

בשנת 2024 רשמה תאת עלייה של 35% בהכנסות, לצד גידול של 12.6% ברווח התפעולי. החברה הציגה צמיחה משמעותית במוצרי מפתח כמו מחליפי חום (33%) ומערכות עזר למנועים (27%). גם צבר ההזמנות של החברה שובר שיאים - 423 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2024, יותר מכפול מהיקף ההזמנות ב-2016, אז עמד על 170 מיליון דולר בלבד. מחליפי חום מהווים 52% מהפעילות, בעוד שמערכות העזר למנועים תופסות 26% נוספים, מה שיכול להעיד על פיזור עסקי איכותי.

פימי יוצאת - הפניקס נכנסת

במאי 2025 הודיעה תאת על מהלך כפול: הנפקה משנית של 1.6 מיליון מניות, לצד מכירת נתח משמעותי ממניותיה על ידי בעלת השליטה - קרן פימי. פימי, שהחזיקה טרם העסקה 26.5% מההון, מכרה מעל 2.5 מיליון מניות וירדה מבעלת עניין. עם ההודעה על יציאתה של פימי, איבדה מניית תאת כ־10% במסחר בבורסה בתל אביב, אם כי היה זה תיקון מתבקש לאחר ראלי של למעלה מ־150% שרשמה בשנת 2024. מנגד, כפי שדיווחה החברה אתמול למשקיעים, הפניקס החלה להיות בעלת עניין.

הזדמנות אסטרטגית: חוזה ענק עם חברת מטענים בינלאומית

מוקדם יותר השנה תאת דיווחה על התרחבות משמעותית של השותפות שלה עם חברת CARGO הבינלאומית. במסגרת ההסכם, תאת תספק שירותי MRO (תחזוקה, תיקון ושיפוץ) לפלטפורמות APU מדגמי 737, 757, 767, A300, וכן חוזה עתידי ל־777 בהיקף כולל של 40 עד 55 מיליון דולר ל-5 שנים. זהו המשך ישיר לשיתוף פעולה ארוך שנים, הפעם בהיקף גלובלי, אשר מהווה איתות לשוק על עוצמת המותג ויכולות הביצוע של החברה בתחום ה־APU.

הרבעון הראשון של 2025 עבור תאת אופיין בהמשך מגמת הצמיחה של החברה. הכנסות החברה הסתכמו ב־32.1 מיליון דולר - עלייה של 9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הגולמי טיפס ל־25.3% לעומת 22.6% בשנה שעברה, והרווח התפעולי עלה ב־39% והסתכם ב־2.6 מיליון דולר. תאת הציגה גם שיפור בתזרים המזומנים ובקופת המזומנים, תוך שמירה על רמת מינוף נמוכה.

האם יש עוד בשר?

למרות התיקון החד במחיר המניה לאחר ההנפקה, תאת ממשיכה להיסחר במכפיל רווח שנחשב סביר, במיוחד לאור קצב הצמיחה, הרווחיות, והעובדה שמדובר בחברה שפועלת בשוק אמריקאי תובעני אך יציב. חוזים ארוכי טווח, יעילות תפעולית גבוהה, ושיתוף פעולה אסטרטגי עם גופים מובילים, אלו ממצבים את תאת בנקודה מעניינת, גם אחרי הריצה המרשימה של 2024.

התמונה הרחבה: דואופול המטוסים מכתיב את הכללים

הבעיות של בואינג ואיירבאס אינן זמניות. תקלות איכות, רגולציה הדוקה, מחסור במנועים וחוסר בכוח אדם מאיים להישאר איתנו גם בשנים הבאות. המשמעות היא שחברות התעופה ימשיכו להפעיל מטוסים ותיקים, מחירי התחזוקה יעלו, והביקוש לשירותים של חברות כמו תאת רק ילך ויגבר.

מעבר לכך, עלות פיתוח של מטוס חדש נעה בין 10 ל־20 מיליארד דולר ומשך הפיתוח מגיע לעשור, מה שמחזק את ההערכה כי לא נראה כניסה של שחקניות חדשות לשוק, והקצב לא ישתפר באופן מהותי בקרוב.

בשורה התחתונה, תאת טכנולוגיות הצליחה לא רק לשרוד את התהפוכות בענף התעופה, אלא לצמוח ולבלוט בתוך הכאוס. עם קווי מוצרים ממוקדים, פעילות גלובלית, שותפויות אסטרטגיות ומינוף נכון של מגמות שוק, להערכתי היא ממוצבת היטב לשנים הבאות.

למשקיעים שמחפשים חשיפה חכמה לתעשיית התעופה - אך רוצים להתרחק מהסיכון של חברות תעופה עצמן - תאת עשויה להוות אלטרנטיבה מפתיעה אך אטרקטיבית במיוחד. בעולם שבו מטוסים חדשים מגיעים באיחור, תחזוקה חכמה הופכת לנכס אסטרטגי.

*הכותב הוא מנהל קרן הגידור Valley ובעל הפודקאסט "מפת חום*

יובהר כי כותב הכתבה עשוי להחזיק בנייר ערך זה או בניירות ערך קשורים ולכן אין באמור להוות המלצה ו/או ייעוץ כזה או אחר.

*** מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה – על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש