קרדיט:shutterstock
קרדיט:shutterstock

רכישת רכב יד שנייה (או יותר) עשויה להוזיל את המחיר הבסיסי שתשלמו בעשרות אלפי שקלים ולצייד אתכם ברכב תקין וחדש יחסית, שישרת אתכם בנאמנות כמה שנים טובות. אלא שזה רק התרחיש הטוב והרצוי, כמובן. 

בתרחיש הפחות רצוי, אתם עלולים לקנות מה שנקרא "חתול בשק": רכב עם פגמים חיצוניים ואחרים שעלול לסבך אתכם מדי יום על הכבישים, בביקורים תכופים מדי במוסך, בעלויות גבוהות של ביטוחים ואף בקשיים למכור את הרכב בבוא היום. בהמשך נרחיב על סוגיות הקשורות לביטוח רכב יד 2, ובעיקר מה אתם חייבים לדעת ולבדוק לפני שתרכשו אותו. אבל עוד לפני כן, בשלב החיפוש אחר רכב יד 2 לקנייה, חשוב שתפנימו שאם אתם רוצים לחסוך לעצמכם צרות - אין תחליף לבדיקה מקדימה מקיפה.

 כל מה שמומלץ לבדוק ולעשות לפני רכישת רכב יד 2

1. פגישה פנים אל פנים עם המוכר: עוד לפני שתיגשו לרכב עצמו, מומלץ מאוד שתתרשמו מקרוב מהאדם שמנסה למכור לכם אותו. קבעו מפגש באור יום, שאליו יבוא המוכר עם הרכב המועמד למכירה. לא מבינים יותר מדי ברכבים משומשים? אל תתביישו לצרף לפגישה אדם נוסף מטעמכם, שמבין בזה קצת יותר. אל תתביישו גם לשאול שאלות כמו "למה החלטת למכור?" ו"האם יש משהו שאני צריך לדעת על הרכב, לפני שאקח אותו לבדיקה?" שימו לב לתשובות ונסו להעריך האם המוכר רגוע ועונה בכנות, או מנסה להסתיר מכם משהו.

2. רישיון רכב ומספר הטיפולים: שני מסמכים חשובים שאמורים להימסר לעיונכם על ידי מוכר הרכב. בדקו התאמה בין הפרטים המופיעים ברישיון לבין תעודת הזהות של המוכר, אי התאמה והיעדר ייפוי כוח עלולים ללמד אתכם שהמוכר אינו מוסמך למכור לכם את הרכב.

רישיון הרכב יגלה לכם גם מתי נרשם הרכב על שם הבעלים הנוכחיים. אם זה קרה בחודשיים האחרונים, זו בעיה: למה מוכר שרק נרשם כבעלים כבר רוצה למכור את הרכב? עוד בדיקה חשובה ברישיון הרכב: כמה בעלים קודמים היו לרכב - ומי. בשלב זה פחות תרצו לגלות ברשימה חברת ליסינג או השכרת רכב, נתון שילמד אתכם על שימוש של נהגים רבים ומזדמנים רבים ברכב. 

מספר הטיפולים של הרכב ילמד אתכם איזה טיפולים בוצעו לרכב, ומתי. דילוג על טיפולים או טיפול אחרון שבוצע לפני זמן רב עלולים להצביע על תחזוקה לקויה - ולהרחיק אתכם מהחלטת קנייה. לעומת זאת, אם רכב טופל בקביעות במוסך מורשה – מדובר בסימן טוב לרכב שתוחזק כראוי.

 3. בדיקה ראשונית:  נכון שאין תחליף לבדיקת רכב יד שנייה במוסך מורשה, אבל עוד לפני כן יש כמה בדיקות שאתם בהחלט יכולים לבצע בעצמכם, עוד במפגש הראשון עם בעל הרכב. בדקו את גובה הקילומטראז’, שריטות ופגמים חיצוניים, מצב הצמיגים, הימצאות צמיג רזרבי, תקינות מראות, מחוונים, מערכת התנעה, דלתות, מגבים, תאורה פנימית, מערכת מולטימדיה ומיזוג. ייתכן שכבר בשלב זה תחליטו לוותר על הרכב, או שתבינו דווקא כי מדובר בהזדמנות טובה מבחינתכם ותרצו להתקדם.

4. נסיעת מבחן: אל תוותרו על החלק הזה, גם אם המוכר לא מתלהב ממנו ומנסה לשכנע אתכם לוותר. נסיעת מבחן היא דרך לא רעה לזהות בעיות ברכב כמו רעשים מיותרים ותפקוד מכני של מערכת הבלמים, ההילוכים, המנוע וההיגוי. לא פחות חשוב: נסיעת מבחן היא גם הדרך הכמעט יחידה לקבל חוויית נהיגה ברכב עוד לפני קנייתו. זו ההזדמנות שלכם להרגיש ולדעת האם הרכב הזה בכלל מתאים לכם. 

5. היסטוריית תאונות: לרכב משומש, מעצם הגדרתו, יש היסטוריה של נסיעה על הכבישים. בחלק מהמקרים, זה אומר גם תאונות דרכים, בין אם קלות וזניחות או קשות ומשמעותיות. זכותכם לבקש מהמוכר להציג לכם את היסטוריית התאונות של הרכב, אם יש כזו. אם התמזל מזלכם ופגשתם מוכר אמין וישר, זה עשוי להספיק. במקרים אחרים ניתן לפנות למקורות אחרים, כמו משרד התחבורה, חברת הביטוח שמבטחת את הרכב או חברות שמספקות שירותי בדיקת רכב ודו"חות של היסטוריה ביטוחית. 

6. בדיקה במוסך מורשה / מכון בדיקה: בדיקה כזו היא האמצעי הטוב והמקצועי ביותר לדעת מה מצב הרכב המועמד לקנייה, ומה המוכר/ים לא סיפרו לנו. עם זאת, מאחר שעלויות הבדיקה במוסך מושתות תמיד על הקונה (כלומר, עליכם) - מומלץ להשאיר אותה לסיום התהליך, רק לאחר שהשתכנעתם שזה הרכב המתאים לכם מבחינת היכרות עם המוכר, ספר רכב, ספר טיפולים, בדיקה ראשונית ונסיעת מבחן. 

 קניתי את הרכב – איזה ביטוח לעשות?

מיד לאחר רכישת רכב יד שניה, מחובתו של הרוכש לרכוש ביטוח שיספק לו ולנוסעים האחרים ברכב רשת ביטחון כספית במקרים של תאונות הכוללות נזקי גוף ו/או רכוש. הביטוח היחידי שחייבים לרכוש על פי חוק הינו ביטוח חובה, המספק כיסוי ביטוחי לפגיעות גוף לכל המעורבים בתאונה. עם זאת, מאוד לא מומלץ להסתפק רק בכיסוי בסיסי זה - וכאן נכנסת ההתלבטות בין ביטוח צד ג’ לבין ביטוח מקיף לרכב. 

 במקרים בהם הרכב המשומש שבחרנו לקנות חדש יחסית, ושוויו הינו 50 אלף שקלים ומעלה, ממולץ לרכוש ביטוח מקיף המספק כיסוי מלא. מדובר בביטוח הכולל כיסוי לנזקים לרכבים אחרים, כמו גם כיסוי נזקי גוף ורכוש לרכבכם ולנוסעים בו. בחברות מסוימות כדוגמת ביטוח ישיר, ניתן לרכוש פוליסת ביטוח מקיף הכוללת הגנות מיוחדות של כיסוי שווי הרכב במקרה של גניבת הרכב או של תאונת טוטאל לוס (60% ומעלה נזק לרכב, לפי הערכת שמאי), בתנאי הפוליסה המתאימים אותה רכשתם כמובן.

בביטוח צד ג’, לעומת זאת, אמנם תשלמו פחות, אבל תקבלו רק כיסוי לנזקים שיגרמו לרכוש של אחרים במקרה של תאונה שבה תואשמו. כלומר, כל נזק לרכבכם ולנוסעים בו – לא יכוסה במקרה בו תבחרו בכיסוי ביטוחי זה. לעיתים ביטוח צד ג’ יכול להיות בחירה מועדפת עבור בעלי רכב יד 2 ישן יחסית ששוויו אינו גבוה, אך חשוב לזכור שזאת אינה אפשרות מומלצת לרוב.

הבחירה שלכם בסוג הביטוח המתאים לכם צריכה להתקבל על סמך נתוני הרכב שקניתם, כמו גם על סמך הצרכים שלכם. אם לדוגמא אתם יודעים שגם נהגים צעירים ללא ניסיון רב על הכביש עתידים לנהוג ברכב הישן יחסית שקניתם, יכול להיות שכדאי לכם לשקול בכל זאת לרכוש ביטוח מקיף, על מנת להגן גם עליהם ועל הנוסעים ברכב במקרה של תאונה.

ביטוח מקיף - לפי מה נקבע מחיר הפרמיה?

פרמיית הביטוח המקיף לרכב, כלומר הסכום אותו תשלמו מדי שנה, נקבעת באמצעות שקלול של כמה וכמה פרמטרים, חלקם נוגעים למאפייני הרכב המבוטח, חלקם למאפייני הנהג/ים וחלקם למאפיינים שונים נוספים. 

1. מאפייני הרכב 

שווי: ככל שהרכב יקר יותר, כך יהיה יקר יותר לבטח אותו. 

שנת ייצור: רכבים חדשים על פי רוב עולים יותר, ויש להם חלקי חילוף יקרים יותר. עם זאת, במקרים מסוימים גם הביטוח על רכבים ישנים, למשל רכבי אספנות, עלול להיות יקר, אם קשה להשיג להם חלקי חילוף. 

סוג/דגם: אם הרכב נמצא ברשימה המועדפת על גנבי הרכב, פרמיית הביטוח מתייקרת עקב עלייה ברמת הסיכון. 

מערכות בטיחות: ביטוח הוא עניין של ניהול סיכונים. אם ברכב מותקנות מערכות בטיחות אקטיביות, שמתערבות בנהיגה בעת סכנה ואמורות למנוע את התאונה עוד לפני התרחשותה, חברות הביטוח עשויות להוזיל את הפוליסה. 

שדרוגים ותוספות: תוספות כמו מערכת מולטימדיה מתקדמת עלולות לייקר את מחיר הפוליסה בביטוח מקיף, כדי להבטיח שגם הנזק שעלול להיגרם להן יכוסה. 

2. מאפייני הנהג/ים

גיל וניסיון: נהגים צעירים מהווים סיכון, מבחינה סטטיסטית, להתרחשות תאונה - ולכן מייקרים את פוליסת הביטוח המקיף. נהגים בוגרים ומנוסים, לעומת זאת, עשויים להוזיל אותה כפועל יוצא לסיכון מופחת.

עבר ביטוחי, היסטוריית תביעות: נהגים שלא תבעו את חברת הביטוח בשלוש השנים האחרונות (ורצוי כמובן - בכלל לא) מועדפים על ידי הגופים המבטחים, מאחר שהם מייצגים סיכון מופחת. הנתון הזה עשוי להתגלגל להוזלת מחיר הפוליסה.

תדירות שימוש ברכב: אם הנהג צריך את הרכב לנסיעות ארוכות ותכופות, הפוליסה תתייקר בהתאם לעלייה בסיכון לתאונה. לעומת זאת, נהגים שמשתמשים ברכב המבוטח כרכב משני במשפחתם ויוצאים בעיקר לנסיעות עירוניות קצרות, מגלמים מבחינת חברות הביטוח סיכון מופחת, שאולי גם מצדיק הוזלה במחיר הביטוח.

3. גורמים נוספים

גובה השתתפות עצמית: השתתפות עצמית גבוהה של המבוטח, כלומר: התחייבות שלו לשלם סכום כסף גבוה יחסית מכיסו במקרה של אירוע ביטוחי, עשויה להוזיל את מחיר הפוליסה. 

אזור מגורים:  המבוטח גר באזור בו נרשמת פעילות ערה של גנבי הרכב? הוא או היא עלולים לספוג התייקרות בפרמיית הביטוח עקב עלייה בסיכון. 

השורה התחתונה

ראינו עד כמה חשוב לבדוק היטב רכב יד שניה לפני הקנייה על מנת לבצע רכישה מוצלחת – ותחסוך הוצאות לא צפויות בהמשך. אם מדובר ברכב חדש יחסית, מומלץ להשלים את ביטוח החובה בביטוח מקיף המספק הגנה כספית מלאה ונרחבת לכל מצבי הנזק כתוצאה מתאונה באשמת המבוטח/ת. בכל מקרה, מומלץ לערוך סקר שוק, לקבל כמה הצעות לביטוח רכב מקיף, להבין מהם הסעיפים שמייקרים או מוזילים את מחיר הפרמיה שלכם - ורק אז לקבל החלטה מושכלת.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש