קרדיט: פלאש 90
קרדיט: פלאש 90

בסוף 2023 היו כ-4.1 מיליון כלי רכב על כבישי ישראל - כך לפי דוח של רשות התחרות שנערך לקראת דיון שהתקיים היום בכנסת בנושא התחרות בענף הרכב. מדובר בעלייה של 11.2% לעומת מספר כלי הרכב בכבישי הארץ ב-2020.

מתוך סך כלי הרכב שעל הכביש 3.6 מיליון רכבים פרטיים (כ-86.7%). מספר כלי הרכב נוסעים שיובאו היה כ-283.8 אלף - עלייה של 19.4% לעומת 2020. לפי דוח של מבקר המדינה בנושא תחרותיות בענף הרכב, בשנים 2016–2020 נוספו לכבישי ישראל בממוצע בכל שנה כ-119,600 כלי רכב, כ-356,000 רכבים חדשים בניכוי של כ-236,400 רכבים שנגרעו.

בסוף שנת 2023 מספר כלי הרכב בעלי הנעה עם בנזין היה כ-3 מיליון שהיוו כ-73% מסך כלי הרכב הממונעים (כ-94% מהם היו כלי רכב פרטיים).

ערך היבוא הממוצע של כלי רכב היה כ-22,366 דולר ומס הקנייה הממוצע שנגבה בגין כל רכב נוסעים שיובא היה 46,072 שקל. לפי סקר הוצאות משקי בית של הלמ"ס, בשנת 2021 ההוצאה על כלי רכב של משק בית ממוצע היתה כ-1,618 ש"ח בחודש, כשהמשקל מסך ההוצאה היה 10.7% לעומת 11.8% בשנת 2018 - ירידה של 1.1%. סך ההוצאה של משקי בית על כלי רכב נאמדת בכ-55 מיליארד ש"ח בשנה. בעשירון ההכנסה התחתון סך ההוצאה החודשית על כלי רכב היה 666 ש"ח, 6.6% מסך ההוצאה לתצרוכת, ובעשירון העליון היה 3,164 ש"ח (פער של 375% לעומת עשירון תחתון), 13.1% מסך ההוצאה לתצרוכת.

מינואר 2022 עד יוני 2024 מדד מחירי מכוניות חדשות בישראל עלה ב-6.8% ובממוצע מדינות האיחוד האירופי עלה בכ-10.8%. באותה תקופה מדד מחירי מכוניות משומשות בישראל ירד בכ-0.8% לעומת עלייה של כ-10% באירופה.

נתח השוק

בשנת 2023 נתח השוק של היבואנים המובילים היה 96.9% ושל יתר היבואנים היה 3.1%. נתח השוק של 15 יצרניות הרכב המובילות היה 82.3% ושל יתר היצרניות היה 17.7%. לפי דוח מבקר המדינה משנת 2022: "גם בחלוף כארבע שנים מחקיקת החוק ומהרפורמה של משרד התחבורה לקידום יבוא מקביל (יבוא עקיף, זעיר ואישי), היבוא המקביל אינו בגדר גורם תחרותי ממשי ליבוא הישיר... הרפורמה לא הובילה לירידת מחירים כללית בענף יבוא כלי הרכב הפרטיים". בדוח צויינו קשיים ליבוא המקביל שנותנים עדיפות ליבוא הישיר, לרבות עלויות גבוהות יותר ליבואן מקביל )בעיקר בשל אי קבלת פטור ממכס ממדינות שאין יחסי סחר מול ישראל( וכן ירידת ערך גדולה יותר עבור רכבים שיובאו על ידי יבואן אישי.

בנוסף צויין שעל אף ירידה בעלויות של היבואנים הישירים אין "גלגול" של הירידה אל המחירים לצרכן. לפי סקירה של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, בשנת 2022 הרווח לפני מס של 12 יבואני הרכב הגדולים היה כ-5 מיליארד ש"ח (הרווח הגדול ביותר בעשרים השנים האחרונות), גידול ריאלי של 35% לעומת 2021. שיעור הרווח לפני מס ביחס למחזור המכירות (מנוכה מס קנייה) היה 16.3% - גידול של כ-5.5% לעומת 2021. בשנים לאחר הרפורמה חלה עלייה חדה ברווח ובשיעור הרווחיות מהמכירות.

ירידה בייבוא

בשנת 2023 יובאו לישראל כ-337.9 אלף כלי רכב, ירידה של כ-7% לעומת שנת 2019. יבוא כלי רכב נוסעים היה כ-283.8 אלף, ירידה של כ-1.3% לעומת שנת 2019, ויבוא יתר כלי הרכב היה כ-53.9 אלף, ירידה של כ-28.5% לעומת שנת 2019.

בשנת 2020 בעת משבר הקורונה, היתה ירידה במספר כלי רכב שיובאו, ולאחר מכן חלה עלייה הדרגתית. בחינה של היבוא לפי מחציות שנה מלמדת על תנודתיות גבוהה יותר כך שבחודשים יולי-דצמבר 2022 יובאו כ-173.3 אלף כלי רכב נוסעים, גבוה באופן יחסי, בעיקר בגין הקדמת רכישה בשל הפחתה של הטבת מס קנייה על רכבים חשמליים החל מ1- בינואר 2023. סיבה אפשרית לירידה ביבוא בשנת 2023 הינה עיכובים במשלוחי כלי רכב בשל סיכון מעבר אוניות בים סוף עקב מלחמת חרבות ברזל.

במחצית הראשונה של שנת 2024 חלה ירידה של כ-25.6% ביבוא כלי רכב לעומת המחצית הראשונה של 2023, ככל הנראה בגין המלחמה, כך לפי בדיקת רשות התחרות.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש

  • 2
    4מיליון רכבים מיותרים

    חייבים להגיע למסקנה על איסור רכב פרטי שברוב שעות היום עומד בחנייה. הפתרון 500000 חצי מיליון רכבים ציבוריים חינם !!! הסעות חינם לכל דורש לכל מקום לכל מטרה!! הרכבים בבעלות הממשלה .חסכון בכבישים בחניות בגשרים במנהרות רמזורים ועוד ועוד...!!!

    • HAKI1
    • 08/08/2024 12:51