קרדיט: פלאש 90
קרדיט: פלאש 90

מספר כלי הרכב המנועיים הגיע ל-4,101,377 בסוף שנת 2023 - עלייה של 3.2% בהשוואה לסוף שנת 2022 - כך לפי נתונים שפרסמה היום (ב’) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. שיעור הגידול של מספר כלי הרכב הפרטיים היה 3.6% בשנת 2023 (זהה לגידול בשנת 2022).

מתוך כלל כלי הרכב היו 3,556,116 כלי רכב פרטיים, 307,355 משאיות (מתוכן 126,188 משאיות מעל 3.5 טונות), 167,585 אופנועים, 25,320 אוטובוסים, 22,447 מוניות, 15,442 אוטובוסים זעירים ו-7,112 כלי רכב מיוחדים.

כלי רכב חדשים

במהלך שנת 2023 נוספו למצבת כלי הרכב 383,655 אלף כלי רכב, מהם 309,047 אלף כלי רכב חדשים. בתקופה זו נגרעו מהמצבה 255,589 כלי רכב, כך שהתוספת נטו למצבת כלי הרכב הסתכמה ב- 128,066 כלי רכב.

מתוך 309,047 כלי הרכב החדשים שעלו לכביש בשנת 2023, 261,650 היו כלי רכב פרטיים (84.7%).

ככל שכלי רכב חדש יותר, מותקנות בו יותר מערכות אבזור בטיחות. ב-99.9% מכלי הרכב הפרטיים שעלו לכביש בשנת 2023, קיימות מערכות בקרת סטייה מנתיב ול-99.8% יש ניטור מרחק מלפנים, מאחר שמערכות אלו הפכו להיות חובה בכלי הרכב המיובאים לארץ מינואר 2018. גם לאביזרי בטיחות אחרים נרשמים אחוזי התקנה גבוהים יחסית: ב-98.9% מכלי הרכב שעלו לכביש בשנת 2023 קיימת מערכת עזר לבלם, ב-98.0% – מערכת לזיהוי הולכי רגל, ב-97.8% קיימת מערכת חיישני לחץ אוויר בצמיגים, ב-97.2% – מערכת לבלימה בעת חירום וב-95.6% – מצלמות רוורס.

אביזרי בטיחות נוספים בכלי רכב פרטיים שעלו לכביש בשנת 2023 הם: תאורה אוטומטית בנסיעה קדימה (92.0%), שליטה אוטומטית באורות גבוהים ונמוכים (73.6%), בקרת שיוט אדפטיבית (72.6%), חיישני חגורות (70.8%), זיהוי בשטח מת (53.0%) וזיהוי תמרורי תנועה (46.1%).

גיל ממוצע

בשנת 2023 היה הגיל הממוצע של סך כלי הרכב המנועיים 7.6 שנים (7.4 בשנת 2022). הגיל הממוצע של כלי רכב פרטיים היה 7.5 וגם הוא עלה בהשוואה לשנת 2022 (7.2). הגיל הממוצע של משאיות עד 3.5 טונות בשנת 2023 היה 11.5 עלייה בהשוואה ל-11.4 שנים בשלוש השנים הקודמות. הגיל הממוצע של משאיות מעל 3.5 טונות היה 6.5 עלייה בהשוואה ל-6.3 בשנים הקודמות.

1,443,939 כלי הרכב (35.2%) היו כלי רכב חדשים שגילם עד 4 שנים (שנת עלייה לכביש 2023-2019), 1,322,448 (32.2%) היו בני 9-5 שנים, ו-1,334,990 (32.6%) היו בני 10 שנים ויותר.

התמתנות בקצב עליית השימוש הרכבים החשמליים

בשנת 2023 כ-73.4% מכלל כלי הרכב הונעו בבנזין. באחוז זה חלה מגמת הירידה החל משנת 2015. 554,050 כלי רכב מונעים בסולר – 13.5% מכלל כלי הרכב. אחוז כלי הרכב הפרטיים הצורכים סולר עומד על 5.8% (הוא עלה מ-2.9% ב-2011 ל-5.9% בשנים 2022-2021). אחוז האוטובוסים הצורכים סולר עומד על 91.4% (95.7% בשנת 2022). 21,420 כלי רכב מונעים באמצעות גז, מתוכם כ-18,424 כלי רכב פרטיים.

מספר כלי הרכב ההיברידיים (כולל היברידי רגיל והיברידי נטען) בשנת 2023 עמד על 418,757, עלייה של כ-15.4% לעומת שנת 2022. בשנת 2022 שיעור העלייה היה גבוה יותר ועמד על 21.1% (362,971 בשנת 2022 לעומת 299,644 בשנת 2021). רוב כלי הרכב ההיברידיים הם מסוג רכב פרטי. במספר כלי הרכב המונעים באמצעות חשמל חלה עלייה מתמדת מ-1,498 בשנת 2017 ל-95,761 בשנת 2023.

בשנת 2023 אחוז הגידול בסך כלי הרכב החשמליים עמד על 111.5% (95,761 בשנת 2023 לעומת 45,270 בשנת 2022). שיעור זה היה מתון יותר משיעור הגידול בשנים 2022 ו-2021 – 178.6% ו-261.9%, בהתאמה. מסך כלי הרכב הפרטיים שעלו על הכביש בשנת 2023, 18.6% היו חשמליים. בשנת 2023 היו 90,273 כלי רכב פרטיים המונעים באמצעות חשמל, גידול של יותר מפי 2 לעומת שנת 2022 (41,808 כלי רכב).

ארץ ייצור - סין בעלייה

21.7% מכלי הרכב, שנעים בישראל יוצרו ביפן (כגון מזדה, סובארו, מיצובישי, טויוטה, סוזוקי והונדה), במקום השני נמצאת קוראה הדרומית עם 15.2% (יצרנית המכוניות: יונדאי, דייהו, קיה ושברולט). במקום שלישי נמצאת צ’כיה עם 8.1% (יצרנית המכוניות: סקודה, יונדאי, טויוטה וסיאט). שלוש המדינות שומרות על מקומן בשנים 2023-2019. במקום הרביעי נמצאת טורקייה (6.6%). נתח השוק של סין המשיך לגדול והגיע ל-2.6% בשנת 2023 (1.5% בשנת 2022).

כלי רכב פרטיים לפי יצרן

כ-39.8% מכלל כלי הרכב הפרטיים שנוספו בשנת 2023 יוצרו על ידי 3 חברות: יונדאי, קיה וטויוטה (44.0% בשנת 2022). יונדאי, שחלקה ב-2023 עמד על 15.9% (16.6% ב-2022) הייתה החברה המובילה גם בשנים 2022-2019. במקום השני הייתה חברת קיה עם 12.4% מהשוק (14.4% בשנת 2022). במקום השלישי הייתה חברת טויוטה, שחלקה בשנת 2023 היה 11.5% (13.0% בשנת 2022).

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש

  • 1
    בנמלי אלת יש עדיין אלפי רכבים.

    דיווחתי כאן שראיתי בנמל אילת כאלף מכוניות חדשות. ולא הבנתי איך 4 חודשים אחרי שהנמל מושבת - עדיין לא לקחו אותם צפונה. העיר לי אילתי מהפורום שזה מעט לעומת מה שהיה בעבר. ברור. אפשר לראות שהרכבים תופסים רק 10% מהמגרשים. אבל בדרך חזרה ראיתי רכבים ליד נמל התעופה רמון. אני בטוח שהם חדשים וזה לא מגרש החניה כי חנו בצפיפות ונראו אחידות. יש שם לפחות עוד אלף רכבים ואני ממש לא מבין איך למרות הביקוש מצד אחד והמחסור מצד שני - המגרשים הללו לא התרוקנו. נושא אחר - שמירת מרחק מלפנים חובה מ2018? אני רואה מודעות של המכונית הרומנית עם 0 איבזור בטיחות. יש להם את זה?
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    • ATUK19
    • 15/04/2024 14:22