קרדיט: unsplash
קרדיט: unsplash

אולם לא מדובר בעליית מחירים בכל החברות ולתמיד אלא כזו שחלה באופן זמני. כמה זמני? מסתבר שיש למה לצפות.

בשנים האחרונות הפכו הרכבים החשמליים לפופולריים מאוד ברחבי העולם. נתוני מכירות מראים שבכל שנה אחוז המכירות עולה והנתח של הרכבים הללו הופך לגדול יותר בשוק התחבורה. מדובר בשינוי תפיסה של הציבור שמאס בזיהום ובהרס הסביבה ורוצה להפחית את מידת הפליטה המזהמת עד כמה שניתן. בנוסף, רכב חשמלי כיום הוא רכב עם ביצועי כביש ואבזור טכנולוגי מהטובים ביותר שיש, כך שהרווח כולו של הצרכן.

גם יצרניות הרכב לא נשארו מאחור והן מייצרות יותר ויותר רכבים חשמליים, כשבחזון שלהן הן מתכוונות לייצר רק רכבים חשמליים בעוד כמה שנים. אמנם חלו שינויים רבים במחירי הרכבים הללו בעשור האחרון, אך לאחרונה ישנם שינויים בתמחור כתוצאה מהתמודדות עם מגפת הקורונה והשלכותיה.

חברות כמו טסלה, פורד, GM ואחרות, החליטו להעלות מחירים של חלק מהדגמים החשמליים שלהן כתוצאה מירידה בתהליכי הייצור של הסוללות לרכב והשינוע העולמי שהפך לאיטי יותר ומסורבל כתוצאה ממחסור בידיים עובדות לאחר הקורונה.

למה הסוללה חשובה כל כך במקרה הזה? בעיקר משום שהסוללה מהווה כארבעים אחוזים ממחיר הרכב כולו ולכן כל שינוי במחירי הסוללה גורר גם לשינוי במחירי הרכב. לשם השוואה, בעשור האחרון מחירי הסוללות ירדו בכתשעים אחוזים הודות להתפתחות הטכנולוגית, כך שגם מחירי הרכבים החשמליים ירדו בהתאם.

כרגע, מחסור בייצור סוללות גורם לעליית מחירים ומשפיע על הענף החשמלי. אולם, לא מדובר בעליית מחירים קבועה או גלובלית אלא עלייה שנובעת ממחסור זמני. מול עליות המחירים הזו, אפשר לראות גם ירידות מחירים אצל יצרניות אחרות כמו שברולט, יונדאי או ניסאן שרוצות להתחרות בשוק ולקדם את הדגמים החדשים שלהן במחיר אטרקטיבי לכל צרכן.

מעבר לכך, תהליכי הייצור של הסוללות לא יישארו תקועים לעד אלא מדובר במשהו זמני, כך לפחות מעריכים האנליסטים של חברות הדירוג הגדולות בעולם. לפי ההערכה שלהם, המחצבים מהם עשויות הסוללות הגיעו למחיר גבוה, אולם בעוד כשנה המחירים צפויים לרדת ויש לכך כמה סיבות.

מסתבר שיש מכרות חדשים ברחבי העולם ואחת המדינות שהקימו אותם היא אוסטרליה, שהפכה למקור גדול של לליתיום, מחצב טבעי שממנו מייצרים סוללות לרכב. כלו מר, המחסור הזמני שיש כרגע, הולך להצטמצם ולענות על הביקוש. עד כמה? על פי האנליסטים בתחום, בעוד כשנה המחירים ירדו בחצי ובעוד כשלוש שנים אף יותר. ההשלכות של ירידת מחירי הסחורות הן ירידה במחיר הסוללה עצמה וירידה במחירי הרכב החשמלי.

בנוסף לכך, מנכ"ל פורד, ג’ים פארלי, אותה חברה שהעלתה מחירים לאחרונה, צופה ירידת מחירים גם בשל התייעלות בתהליכי הייצור. הכוונה שלו היא שבעוד כמה שנים יהיה אפשר לייצר רכב חשמלי בעלות נמוכה יותר וכך גם להוזיל את מחירי הרכבים באופן קבוע.

פארלי מתייחס גם לשיטת המכירה של פורד שהולכת להשתנות ולהיות און ליין בלבד, כלומר בלי צורך בסניפים, אנשי מכירות וצוות עובדים, דבר שיחסוך לחברה רבות. מדובר על תהליך שטסלה מבצעת אותו כבר כמה שנים וכנראה מעיד על הצלחה בתחום.

חלק מהעניין של הוזלת המחירים על רכב חשמלי הוא התחרות הגדולה בענף. כל יצרנית רכב רוצה להגיע לכמה שיותר מכירות ולהתבסס כמובילה בתחום. טסלה, פולקסווגן וגם יצרניות סיניות, מתחרות ביניהן על שוק הרכבים שהולך להיות דומיננטי בשנים הקרובות.

בסופו של דבר, המגמה הגלובלית היא ירידת מחירים לאורך השנים. גם אם יש עלייה, היא זמנית ונובעת מתקלות בלתי צפויות כמו מגפת הקורונה והשלכותיה. בזמן הקרוב השוק צפוי להתאושש ומחירי הרכבים אמורים לרדת שוב, כך שהמכירות של רכב חשמלי יחזרו להיות מובילות ויתפסו נתח גדול יותר בכל שנה.

 

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש