שנת 2023 היתה אמורה להיות מהשנים הטובות לשוק התיירות והתעופה הישראלים. אחרי המכה הקשה שספג השוק בתקופת הקורונה, הישראלים חזרו לטוס ולנפוש, ואיתם הגיע השגשוג לחברות התעופה, התיירות והמלונאות. אבל, כמו בשאר תחומי חיינו, אפשר לחלק את השנה הזאת לשתי תקופות שונות בתכלית: לפני ה-7.10, ולאחריו.
ה-7 באוקטובר גרם לטלטלה עזה בשוק שמטבעו גם בימי שיגרה רגיש מאוד לאירועים ביטחוניים וכלכליים, גלובליים ומקומיים. המלחמה שינתה משמעותית את מספרי הטסים לחו"ל, גם כתוצאה מכך שמרבית החברות הזרות חדלו לטוס לישראל, מיד לאחר ה-7.10, ורובן עדיין לא שבו לארץ עד לסיום השנה. החברות הזרות, יש לזכור, מהוות בימים כתיקונם כ-75% מנפח התנועה לחו"ל.
לעומת זאת, שלוש חברות התעופה הישראליות המשיכו לטוס ולענות על הביקושים, שצנחו באופן חד. כך הגענו למצב, שנראה לאחרונה רק בשנות התשעים, כאשר חברת אל על חולשת על מעל ל-80% מנתח הטיסות היוצאות. התוצאה היא שמבחינת חברות התעופה הישראליות שנת 2023 היתה חיובית, וכנראה רווחית, בשני חלקיה – גם שלושת הרבעונים הראשונים, טרום המלחמה, וגם הרבעון האחרון, שבו הזירה נותרה רק ברשותן, כמעט בבלעדיות. היצע המושבים היה נמוך, והמחירים המריאו באופן חד בשיעור ממוצע של 25-30%, העלויות לא גדלו, וגם שיעורי התפוסה נשארו טובים.
אלו נתונים שלא נעלמו מעיני שוק ההון, ואכן, מניית אל על טסה מתחילת השנה בשיעור של 31%, ואילו מניית ישראייר עשתה אף טוב מכך, וצמחה בשנת 2023 בשיעור של 42%. לעומתן, איסתא שאינה חברה יצרנית בשוק הטיסות, והיא משווקת בעיקר טיסות ונופשונים, נפגעה מהפסקת פעילות הטיסות הזרות. איסתא לא יכלה להעלות מחירים, והיא נפגעה באופן ישיר מהירידה בביקושים. לצד זאת, הפעילות העיקרית של איסתא כיום היא בתחום הנדל"ן - פעילות שהושפעה לרעה מהריביות הגבוהות. התוצאה היתה צניחה של 29% במניית איסתא.
די להביט בנתוני שתי חברות המלונאות הגדולות בארץ, ישרוטל ו פתאל , על מנת להבין את חשיבות הפיזור, והסיכון העצום בהתבססות על השוק המקומי. מצד אחד, ישרוטל, חברה שכל פעילותה היא בישראל, והיא פרוסה באילת ובשאר רחבי הארץ. לאחר פרוץ המלחמה, פחת באופן דרמטי מספר הנופשים, וחלק מבתי המלון הפכו למלונות המשמשים את מפוני עוטף עזה והצפון. אלא שהתמורה שמקבלת החברה מהמדינה נמוכה מאלו שמשלמים לקוחות פרטיים, דבר שפגע משמעותית בהכנסות ישרוטל.
פתאל , לעומתה, לצד היותה רשת המלונות הגדולה בישראל, השכילה בעשורים האחרונים להעביר את מרכז פעילותה לחו"ל, תוך שהיא בונה ורוכשת מאות בתי מלון מחוץ לישראל. התוצאה באה לידי ביטוי עם פרוץ המלחמה, כאשר נפגעה הפעילות הישראלית שלה, אך פעילותה בחו"ל נמשכה כסידרה, וההשפעות על נתוני כלל החברה היו נמוכות יחסית. שוק ההון, כמובן, ידע להעריך את מצב החברות, וכתוצאה מכך ירדה מניית ישרוטל בשנת 2023 בשיעור של 24%, לעומת זו של פתאל שנסקה ב-35%.
ומה הלאה?
בשלב זה, עדיין קשה להעריך איך תראה שנת 2024. בקרב הישראלים, שהם תיירנים לא קטנים בקנה מידה עולמי, יש רצון משמעותי לצאת להתאווררות, בנופש בארץ או בחו"ל, אך לצידו - מצב הרוח הלאומי שפוף, יותר ממאה ישראלים חטופים בעזה, רבבות חיילים בסדיר ובמילואים מגוייסים בצפון ובדרום, מאות אלפים פונו מבתיהם, וישנה גם פגיעה מהותית במצב הכלכלי של ישראלים רבים. ההערכה שלי היא שתהיה ירידה של 15-20% בצריכת נופש בשנת 2024. ככל הנראה החברות הזרות ישובו בשלבים ובתדירות נמוכה, מה שיאפשר לאל על וישראייר להמשיך להמריא ולהסב נחת למשקיעים.
ההערכה שלי היא שגם הביקושים לנופש בארץ יהיו מאד גבוהים, כאשר המפונים יעזבו את בתי המלון ויעברו לדיור מתאים יותר (או, בתקווה, בחזרה לבתיהם), אלא שיקח זמן עד שתחזור לכאן תיירות החוץ, מה שעלול להשפיע לרעה על השורה התחתונה בדו"ח הרווח וההפסד של ישרוטל. בהנחה שאלו פני הדברים המגמה שהיתה בשנת 2023 תמשיך עמוק גם לשנה הקרובה.
**הכותב הוא מנכ"ל איסתא הולידייס לשעבר**