בזמן האחרון, שוק תוספי המזון ידע התפתחויות רבות עקב גידול שנתי במגוון המוצרים שהשוק מציע עבור אנשים המעוניינים להשלים את תזונתם עם תוספי תזונה.
אמנם, מרבית האנשים מקבלים את הויטמינים שהם צריכים מהמזון, אך ישנם מקרים שישנם חוסרים אותם אפשר למלא עם תוספי תזונה.
מדובר בשוק כל כך משמעותי, ויש לו כנס אירופאי במיוחד בשבילו – הנקרא "VITAFOODS EUROPE" שבו מציגים את החידושים בתחום - הכנס מושך איליו מעל 25 אלף מומחים בתעשיה מ-130 מדינות בכל שנה.
להלן נתונים מעניינים על שוק תוספי המזון, גם בארץ וגם בעולם:
גידול עקבי בגודל השוק
בשנת 2021 גודל השוק הבינלאומי היה כ-360 ביליון דולר והוא צפוי לגדול בקצב שנתי של מעל 6%,גם בארץ ישנו גידול עקבי של כ-5% כל שנה.
השפעת הקורונה על השוק
כשבוחנים את ההשפעה של הקורונה על שוק זה, נראה שהקורונה לא האטה את הצמיחה ואף האיצה אותה. הסיבות לכך כנראה נעוצות בחשיבות ההולכת וגדלה שקהל הצרכנים מייחס לקיום אורח חיים בריא ולמצבו הבריאותי. בזמן הקורונה, במיוחד בתקופה שעוד לא היה חיסון, יצאו שמועות רבות לגבי יכולתם של תוספים כאלה ואחרים לסייע למערכת החיסונית ולהקטין את הסיכון בהדבקות – ובין אם השמועות היו עם בסיס מדעי ובין אם לא, נראה שמכירות התוספים הושפעו לטובה מהאירוע.
ספיציפית, הגידול הכי משמעותי נצפה במכירות של ויטמין C ושל מולטי ויטמין.
מגמה נוספת, שהתחילה עוד לפני פרוץ הקורונה, היא התאמה אישית של תוספי תזונה על ידי אנשי מקצוע ובדיקות דם. בעבר, היה מבחר מצומצם של תוספים שהציבור היה נוטל באופן גנרי, כך שעכשיו הציבור צורך מבחר הולך וגדל של תוספים אחרי מחקר ובדיקות אישיות. למשל , אם פעם היה פשוט מולטי ויטמין, היום נמכרים מולטי ויטמין לגבר, מולטי ויטמין לאישה, לילדים, לספורטאים, לקשישים וכו’.
אם פעם היה ניתן לרכוש רק מגנזיום או רק סידן, היום של מוצרים רבים שהם קומבינציות / קומפלקסים מספר ויטמינים.
אם פעם היה ניתן לרכוש ויטמין בצורת ספיגה אחת רגילה, היום ניתן לרכוש במגוון צורות ספיגה (למשל ויטמינים בספיגה "ליפוזומלית" שהיא טכנולוגיה חדשה להעצמת הפסיגה).
אוכלוסיות נוספות הצטרפו לשוק
בעבר, תוספי מזון נצרכו בעיקר על ידי ספורטאים ומפתחי גוף. בשנים האחרונות הצטרפו לטרנד תוספי המזון אוכלוסיות נוספות, כמו למשל גיל הזהב – שהם היו הנפגעים העיקריים ממגפת הקורונה וחיפשו דרכים לחיזוק מערכת החיסון, ובכלל לשמור על בריאותם באופן כללי.
אוכלוסייה נוספת – הצמחוניים והטבעיים – שהולכת וגדלה – גם מביאה לגידול בתוספים של אלו שלא צורכים בשר, בהם תוסף הברזל / B12.
גם ילדים צורכים תוספים יותר במעבר, כאשר ישנה הערכה שכ-10% מהילדים ובני הנוער נוטלים תוספים.
כניסת האונליין לתחום
אמנם זו לא מגמה חדשה והיא התחילה כבר לפני שנים רבות, אבל אין ספק שבשנים 2020 – 2022 היא הגיעה לשיאה, כאשר עשרות חנויות טבע ובתי מרקחת בישראל התחילו למכור מוצרי פארם, ויטמינים ותוספי תזונה באינטרנט, והצטרפו לעשרות אלה שכבר קיימים – מה שכמובן הביא להגברת המבחר והתחרות על ליבו של הצרכן.
היכן יש מקום פוטנציאל נוסף לגידול?
לפי דוחות שונים, כחצי מהעולם משתמש בתוספים, וכך גם בישראל. מה קורה עם החצי השני? זה משתנה כנראה בין האזורים.
לדוגמא, באירופה ובארצות הברית אנשים מעדיפים לקבל את הויטמינים מהמזון ופחות מתחברים לקונספט של לקחת כדורים. בישראל, המחירים הם מה שגורם להרבה אנשים לוותר על תוספי התזונה, אם כי כניסה של חברות LOW COST לשוק והזמנת מוצרים מחו"ל עוזרת לשבור חסם זה.
ומלבד מחיר, אנשים רבים עדיין פשוט לא מאמינים ביעולתם של תוספי מזון, ולכן החברות משקיעות משאבים במחקרים שמנסים להוכיח את היתרונות הגלומים בהם.
חסם נוסף ספציפי לישראל, שהסרתו יכולה להביא לגידול בשוק, היא הרגולציה – חברות נידרשות לקבל אישור ממשרד הבריאות לשיווק תוספים מה שלבטח מקשה על גורמים קטנים להיכנס. עם זאת, הרגולוציה היא כנראה מחוייבת במציאות כדי לא לייצר תחום פרוץ שבו כל יצרן יכול לרשום על תווית התוסף מה שבא לו ולהכניס לכדור מה שבא לו, כאשר לצרכן הסופי אין באמת יכולת לוודא מה מכרו לו בלי לבצע בדיקות מעבדה. יש לציין, שבישראל תוסף עליו נכתב "מאושר על ידי משרד הבריאות" – הכוונה היא להיבט הבטיחותי בלבד, ואין בכך שום ערובה של משרד הבריאות ליעילותו של התוסף. למעשה, החוק בישראל אוסר על תוספי מזון לייחס לעצמם סגולות מרפא בפירסומיהם – ולא משנה כמה מחקרים שמאשרים סגולות אלה נעשו בנושא – רק לתרופות ואמר"ים (אמצעי עזר רפואי) מותר לייחס סגולות ריפוי בפירסומיהם.
לסיכום, שוק תוספי התזונה הולך וגדל, ביחס ישר למודעות הציבור לנושא. הנה מספר סטטיסטיקות עולמיות וישראליות מעניינות נוספות:
- מולטי ויטמין הוא רב המכר של השוק, ואחריו: וימטין C, ויטמין D, ויטמין B, ויטמין A, ויטמין E סטטיסטיקה זו לא כוללת תוספי מינרלים, למשל: סידן וגם לא כוללת קטגוריות מיוחדות, כמו למשל אומגה 3, כורכומין, אבקת פרוביוטיקה ועוד.
- צורת הנטילה הפופולארית ביותר היא טבליות, אחריהן: קפוסולות, ואחריהן: אבקות / סוכריות לעיסה.
- ערוץ ההפצה הפופולארי ביותר (כלל עולמי): בתי מרקחת קמעונאים, אחריהם: סופרמרקטים ואתרי אונליין.
- בישראל, רשתות הפארם הגדולות שולטות בכ-35% מהשוק, קופות החולים (מכבי, מאוחדת, כללית) שולטות ב25% מהשוק, בתי מרקחת ובתי הטבע הפרטיים – כ25% מהשוק.
- השחקניות העיקריות בשוק תוספי התזונה בארץ הן: אלטמן, סולגאר, סופהרב, אלכימיסט, אקוסאפ, פוקה, מיקוליביה, ברא צמחים, פלוריש, הדס ו- NOW.
- התוספים הנמכרים ביותר ב- EBAY ישראל הם קפסולות לשריפת שומן, אומגה 3 ואבקות חלבון.