קרדיט - freepik
קרדיט - freepik

באילו תנאים יכולה הזדמנות עסקית להיווצר?

למעשה, זיהוי של הזדמנויות עסקיות הינו חיוני לכל עסק חפץ חיים, אך השאלה היא כיצד מזהים הזדמנויות עסקיות אמיתיות, שבאמת צופנות פוטנציאל ריאלי להגדלת ההכנסות והרווחיות, וכיצד מבדילים ביניהן לבין ’הזדמנויות’ המהוות הרפתקה שלא ממש כדאי להיכנס אליה. דברים אלו נכונים כמובן גם לגבי יזמים בראשית דרכם.

בעלי עסקים קיימים מכירים כמובן את תחום פעילותם, ובמבט לאחור יש מי שסופקים כפיים ואומרים – ’כיצד לא ראיתי את השינוי הזה מגיע? איך לא ניצלתי את ההזדמנות בזמן?’. בדיוק מסיבה זו, זיהוי של הזדמנות עסקית משמעה להיות עם האצבע על הדופק, לא רק להכיר היטב את הענף שלכם אלא גם את התמורות הנוכחיות והצפויות בו, את קהלי היעד וצרכיהם, את המוצרים והשירותים הקיימים, את מה שחסר ומה שעתיד להתמלא, וכן הלאה.

הזדמנות עסקית יכולה להיווצר כמובן בכל תחום ולכל עסק, בתנאים מגוונים. למשל, בימינו מרכיב משמעותי המשפיע על הזדמנויות עסקיות הוא ההיבט הטכנולוגי, כגון מוצרים חדישים ומשופרים שנכנסים לשוק, אפשרות למתן שירותים בצורה יעילה יותר, אפשרות לפנות אל קהלים מגוונים יותר, וכדומה. לפיכך, אם אתם מזהים למשל שמוצר מסוים הקיים בשוק, בין אם שלכם או של המתחרים, ניתן לייעול ולשדרוג על מנת לספק מענה מוצלח יותר, ייתכן שקיימת כאן הזדמנות עסקית טובה. כמו כן, אם אתם מכירים התפתחויות טכנולוגיות העשויות להשפיע על התחום שלכם, ולהתבטא למשל בקו חדש של מוצרים המשנים את כללי המשחק, יכולה להיות זאת הזדמנות עסקית טובה.

דוגמא נוספת היא שינויים נוכחיים ועתידיים ברגולציה על הענף. לדוגמא, ייתכן שאתם יודעים כי בעתיד הנראה לעין צפויה הסרה של מגבלות על ייבוא רכיבים או מוצרים ממדינה מסוימת, או על מכירת מוצרים שעד כה לא ניתן היה למכרם לקהל הרחב, או הסרת מגבלות על דרכי מכירה מסוימות של המוצר, הרי שיש כאן פוטנציאל עסקי שחשוב לשים לב אליו. עוד דוגמא הינה שינויים המתרחשים מעת לעת בהיצע, למשל אם אתם ממוקדם בקהלים באזור גיאוגראפי מסוים, וידוע לכם על מתחרה משמעותי שנתקל בקשיים, שחושב על סגירה או מכירה, ייתכן וכניסה אל הוואקום שייווצר היא ההזדמנות שלכם.

כיצד בוחנים הזדמנויות עסקיות

אם כן, הזדמנויות עסקיות יכולות ללבוש צורות שונות, החל בפנייה לשוק חדש, דרך הקמת מיזם, רכישה או מכירה של זכיינות וכן הלאה. עם זאת, לא מדובר רק בזיהוי של פוטנציאל אלא גם בהיותו ריאלי, מבוסס ומתאים עבורכם, בין אם אתם יזמים או בעלי עסק קיים. לפיכך, לצד הבדיקות המתחייבות לגבי פוטנציאל הרווחים או הביקוש, וכמובן המוצר, השירות או הערך שניתן לספק, יש לבחון שורה ארוכה של אספקטים.

לדוגמא, יש להבין את המשמעויות של ניסיון לממש את ההזדמנות. האם מדובר בתחום שיש לכם בו מספיק ידע, האם יש לכם את הכלים על מנת לממש אותה, מה המשמעות מבחינת השקעת הזמן והכסף, האם יש לכם את הכישורים המתאימים, האם קיימים סיכונים והיכן הם נמצאים, האם ההזדמנות מעוררת בהם התלהבות ומוטיבציה, וכדומה.

כמובן שיש לתת את הדעת על הפן הכלכלי, ולבצע ניתוחים שונים המבהירים אותו. למשל, במידה ומדובר בקנייה של עסק המוצע למכירה, בין אם על ידי יזם או בעל עסק קיים, יש להבין מדוע מוכרים ואילו נתונים ידועים למוכר שאולי לא ידועים לכם. לפיכך, יש לבצע בדיקה של מגמות השוק ממקורות מידע שונים, להבין האם חלו שינויים או שצפויים שינויים ומדוע (כניסת מתחרים חזקים בקרוב, שינויים במיסוי, ברגולציה), והאם המגמה מכוונת לירידה במכירות וברווחיות, או שמא להיפך – עומדת בפנינו הזדמנות בעל פוטנציאל של ממש. יתר על כן, לאור הניתוח המבוצע ניתן להיכנס למשא ומתן בעיניים פקוחות, כאשר עד למחיר מסוים אכן מדובר מבחינתכם בהזדמנות, ומעל למחיר מסוים זוהי כבר יותר הזדמנות עסקית עבור המוכר מאשר עבורכם.

מקורות שניתן לעבוד עימם לזיהוי של הזדמנויות עסקיות

זיהוי של הזדמנויות עסקיות יכול להתבצע באופן עצמאי וכן בעזרת אנשי מקצוע. ראשית, כפי שאמרנו כדאי להיות עם האצבע על הדופק בתחומים הרלוונטיים לאלו המדברים אל ליבכם (היזמים), או הקרובים לתחום עיסוקכם (בעלי עסקים). ניתן להקדיש לנושא זמן מסוים, מוגדר וידוע, באופן שבועי או חודשי, אשר בו אתם חושבים מחוץ לקופסא ומייצרים רשימה של רעיונות, שלאחר מכן יעברו לבדיקה מעמיקה יותר. כמובן שניתן גם להיעזר לשם כך בקולגות, חברים, עובדים בעסק וכדומה.

בנוסף, מקור טוב להזדמנויות עסקיות יכול להיות קבוצות נטוורקינג. מדובר בקבוצות שמשתתפים בהם אקדמאים, בעלי מקצוע, בעלי עסק, אנשי עסקים וכדומה, היוצרים קשרים אישיים ולא פעם מקדמים ותומכים זה בזה. בתוך קבוצות אלו, בעוד המשתתפים מציגים את פועלם ומשתפים בתוכניות וצרכים, יכולים לצוץ רעיונות טובים להזדמנויות עסקיות, בין אם קיבלתם השראה ממשתף אחר, עצה או המלצה, ובין אם ניתן ליצור שיתוף פעולה עסקי המרחיב את האופקים והפעילות.

בנוסף, על מנת לקבל השראה לרעיונות ולהמשיך בהדרגה לבדיקה יותר ויותר מעמיקה, ניתן כמובן להסתייע במדיה הדיגיטלית, בדגש על האינטרנט וגם על רשתות חברתיות. ניתן למשל לבחון פורומים ואתרים למיניהם שבהם גולשים מביעים את דעתם לגבי מוצרים קיימים ולגבי חסרים והמתנה לפתרונות שייכנסו לשוק. כמו כן, ניתן לעיין בניתוחים שהוציאו עסקים וחברות, הן ברמה הפיננסית והן ברמת הביקוש והמענה, ולקבל תמונה של הנעשה בשוק. כמו כן, קיימים כלים המאפשרים לזהות התנהגות של גולשים, כגון האתרים והדפים היותר נקראים, המוצרים היותר נמכרים אונליין, והיכן קיימים הנקודות המשקפות פוטנציאל.

ישנם עוד מקורות רבים למידע. למשל, בעל עסק קיים יכול להסתייע בלקוחותיו, לשאול אותם לגבי שביעות הרצון ממוצרים ושירותים קיימים, ובעיקר – מה חסר להם, אילו פתרונות היו מעוניינים לקבל, להתרשם מהנכונות להוציא כסף על מוצר חדיש או שירות חדש וכדומה. או למשל, ניתן להסתייע באנשי מקצוע המתמחים בביצוע מחקרי שוק, על מנת שיבצעו סקירה מעמיקה לגבי רעיונות מתוך הרשימה שנראים מבטיחים יותר.

בדיקת הכדאיות הכלכלית של הזדמנויות עסקיות

השורה התחתונה של זיהוי של הזדמנויות עסקיות היא שורת הרווח. כמובן שהדרך אל הרווחים אינה בהכרח מהירה או פשוטה, אך לא הייתם משקיעים את מיטב זמנכם ללא חזון ומוטיבציה להרוויח. המוטיבציה והחלומות אמנם חשובים מאוד, אך אינם יכולים לעמוד בפני עצמם. כאשר מתגבש רעיון עסקי חדש שנראה רציני ובעל פוטנציאל, חובה לבצע עליו בדיקה של ההיתכנות הכלכלית. מדובר בבדיקה הלוקחת בחשבון את מכלול הפרמטרים, החל בשוק הכללי והפוטנציאלי עבורכם, דרך ההשקעה הכספית הנדרשת, ועד לרווחים שניתן להפיק. בהתאם לבדיקה הזו, ניתן לבצע את הצעד בעיניים פקוחות, להבין טוב יותר מה מצפה מבחינת ההשקעה ואפשרויות הרווח, ולהחליט – האם אנו נכנסים למיזם, משנים כמה פרמטרים ברעיון, או מוותרים עליו לגמרי וממשיכים אל ההזדמנות הבאה.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש