עונת הדוחות לרבעון השלישי שבאה לסיומה, מספקת הצצה נוספת לחברות המזון בעידן האינפלציה והעלאות הריבית, כאשר עליות המחירים במשק באו לידי ביטוי בתוצאות של הרשת היקרה טיב טעם - היחידה מבין הרשתות הגדולות שרשמה ירידה בהכנסות.
בעוד ויקטורי רשמה עלייה של 1.9% בכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שופרסל רשמה עלייה מינורית של 0.2% בהכנסות, יוחננוף רשמה עלייה של 4.1%, רמי לוי הוביל עם עלייה של 7.8% בהכנסות ואילו טיב טעם סיכמה את התקופה בירידה של 4%. אלא שטיב טעם דווקא בטלה בעלייה ברווח הנקי מבין הרשתות, כאשר שופרסל היחידה מביניהן שהציגה ירידה של 2.5% בשורה התחתונה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד עם הפסד של 96 מיליון שקל.
ויקטורי רשמה רווח נקי של 11.6 מיליון שקל, טיב טעם סיכמה את התקופה עם רווח של 12.4 מיליון שקל, יוחננוף הציגה רווח של 32.5 מיליון שקל ברבעון ורמי לוי רשמה רווח של 26.6 מיליון שקל ברבעון השלישי.
"קמעונאיות המזון נמצאות בעיצומה של תקופה מאתגרת הכוללת עלייה בשלל תשומות לצד ירידה ריאלית בביקושים שנובעת בעיקרה בעקבות עליות המחירים, כל זאת לצד הערכתנו לעלייה ברמת התחרות", כך לפי שירה אחיעז, אנליסטית קימעונאות, IBI בית השקעות. "בנוסף, אנו מעריכים כי עליות המחירים בענף וסביבת המאקרו הנוכחית צפויות להמשיך ולהוביל צרכנים לצמצום מסוים של סל הקנייה בסופר".
לפי עיבודי IBI לנתוני סטורנקסט, שוק מוצרי הצריכה הציג עלייה של 3.6% ברבעון השלישי של 2022 (בהשוואה למקביל), זאת בעיקר הודות לחודש ספטמבר שרשם צמיחה נאה של 8.4%. להערכת אחיעז, "עיתוי חגי תשרי ותמהיל ימי המסחר תמכו במידה מה בצמיחה בהכנסות, זאת מלבד רשת טיב טעם שנהנתה מימי מכירה מוגברים בתקופה המקבילה ולכן הציגה ירידה בשורה העליונה. עם זאת, עלייה משמעותית בהיקף הטיסות לחו"ל קיזזה חלק מהצמיחה בסקטור.
"התרחבות בשטחי המסחר לצד התרחבות בתחומים המשיקים לפעילות המזון המסורתית (דוגמת התרחבות יוחננוף בתחום הסטוק) סייעו לצמיחה של רשתות שיווק המזון, כאשר ראוי לציין את רשת רמי לוי שהציגה את שיעור הצמיחה הגבוה ביותר (הן בהכנסות והן בנתוני ה-SSS), שלהערכתנו נתמך הודות לאסטרטגיית המחירים הנמוכים של הרשת בימים של העלאות מחיר. בעוד שבהיבט הרווחיות הגולמית נרשמה מגמה מעורבת, כל רשתות שיווק המזון הציגו שחיקה בפן התפעולי על רקע עלייה בתשומות (דוגמת חשמל) בין היתר כתוצאה מעלייה באינפלציה. ובכך, הרווחיות הגולמית הממוצעת בענף הסתכמה בכ-27% ברבעון (בדומה לתקופה המקבילה) והרווחיות התפעולית הממוצעת ירדה לרמה של 4.6% ברבעון (לעומת 5.6% במקביל).
עוד נציין כי במהלך הרבעון השלישי, שופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל, הציגה הפסד נקי משמעותי של 96 מיליון ₪ על רקע התנעת תכנית ההתייעלות החדשה של הרשת שגררה הוצאות חד"פ של 170 מיליון ₪ ברבעון בגין הפחתות כתוצאה מסגירת סניפים".