נתוני סטורנקסט לחודש מאי מצביעים על צמיחה של כ-7% בהיקף המכר הכספי של שוק מוצרי הצריכה בישראל, אשר נבעה להערכתנו בעיקר תודות לעיתוי חג השבועות ועליות המחירים בענף. בנטרול הפער בימי מכירה מדובר בצמיחה מתונה יותר של 3.5% בחודש זה. ובכך, הצמיחה בחודשים אפריל-מאי מקזזת כמעט במלואה את הירידה ברבעון הראשון של השנה, כאשר בסה"כ מתחילת השנה שוק מוצרי הצריכה ירד קלות ב-0.1% (בהשוואה לתקופה המקבילה).
עוד עולה מנתוני סטורנקסט כי הירידה שנרשמה בהיקף המכר הכספי מתחילת השנה כוללת עליית מחירים משמעותית של 4.3%. כלו מר, בפועל מדובר בירידה ריאלית של 4.4% בחודשים ינואר-מאי (לעומת התקופה המקבילה). עליות המחירים מתחילת השנה נבעו בעיקר בשל מהלכים רגולטורים חדשים שהובילו לעלייה חדה של כ-13.6% במחירים של תחום המוצרים לבית בעקבות רפורמת הכלים החד-פעמיים לצד עלייה של 10.2% במחירים של תחום המשקאות עקב רפורמת המס על משקאות ממותקים והרחבת חוק הפיקדון. כמו כן, נרשמו עליות מחירים בשאר התחומים, אשר כללו עלייה של 2.9% בתחום המזון לצד עלייה של 2.3% בתחום טיפוח הפרט בחמשת החודשים הראשונים של 2022.
במבט קדימה, נצפה שעליות המחירים ימשיכו ללוות את הסקטור, זאת בין היתר בשל העלייה בעלויות הובלה, התייקרות חומרי גלם, מספר מהלכים רגולטורים כאמור והתייקרות של תשומות נוספות דוגמת חשמל, ארנונה וכוח עבודה, כאשר שיבושים בשרשרת האספקה ועלייה במחירי סחורות והובלה על רקע הלחימה בגזרת רוסיה-אוקראינה צפויים להמשיך ולתמוך במגמת העלייה. בהמשך נצפה לצמיחה מתונה בהיקף המכר הכספי של שוק מוצרי הצריכה בישראל, אשר תנבע בעיקרה על רקע עליות המחירים, כאשר מבחינה ריאלית אנו מעריכים כי מגמת הירידה תמשיך ללוות את הענף.
בהיבט המותג הפרטי, נתח השוק בחודש מאי הציג עלייה לרמה של 6.7% (לעומת 6.4% במקביל), כאשר בסה״כ מתחילת השנה עלה קלות לרמה של 6.7% (לעומת 6.6% בתקופה המקבילה). להערכתנו, הסיבה לעלייה בנתח השוק של המותג הפרטי מתחילת השנה נובעת לאור עליות המחירים שהובילו צרכנים לתור אחר אלטרנטיבות זולות בהשוואה למותגים המובילים. במבט קדימה, אנו מעריכים כי מאמצי ההתרחבות של שופרסל ורמי לוי בגזרת המותג הפרטי, כניסתה האחרונה של יוחננוף לתחום, השקתו של מותג פרטי של קבוצת מגה-יינות ביתן תחת הסכם זכיינות עם קרפור והצפי שלנו להמשך עליות מחירים יתמכו בעלייה בנתח השוק של המותג הפרטי.