קרדיט: depositphotos
קרדיט: depositphotos

הסיפור העיקרי בדוחות האחרונים נוגע בחזרה לסביבת ביקושים שגרתית יחסית לאחר ימי הקורונה, כאשר בהשוואה לרבעון המקביל, כל רשתות שיווק המזון הציגו ירידה בנתוני ה-SSS לצד שחיקה במרווח התפעולי של הפעילות הקמעונאית.

להערכתנו, נתוני השוואה חזקים בחסות הקורונה שאפיינו את התקופה המקבילה וכוללים את הסגר השלישי ועלייה בטסים לחו"ל לצד עיתוי חג הפסח העיבו משמעותית על שורת ההכנסות של רשתות שיווק המזון ברבעון הראשון של השנה. ובכך, כל החברות בסקטור הציגו ירידה בנתוני ה-SSS, שנעה בין 6.82% (רמי לוי – מגזר הקמעונאות) לכ-13% (טיב טעם). בתוך כך נציין, כי לפי נתוני סטורנקסט, שוק מוצרי הצריכה הציג ירידה של 4.5% ברבעון הראשון של 2022 (בהשוואה למקביל).

עם זאת, התרחבות בשטחי המסחר לצד מהלכי התרחבות בתחומים המשיקים לפעילות המזון המסורתית (דוגמת התרחבות שופרסל בתחום הפארם) סייעו לרשתות שיווק המזון לקזז חלק מהשחיקה בנתוני ה-SSS. בהקשר זה נציין כי שתי השחקניות היחידות שהצליחו להציג צמיחה בשורת ההכנסות ברבעון הן יוחננוף לאור פתיחת סניפים מואצת ורכישת זול סטוק, ורמי לוי (בעיקר תודות לפעילות הסיטונאית של גוד פארם בתחום בדיקות הקורונה).

 

 

הרווחיות הגולמית הממוצעת בענף הסתכמה ב-26.9% ברבעון, כאשר רוב רשתות שיווק המזון הציגו ירידה בשולי הרווח (בהשוואה לתקופה המקבילה), זאת מלבד ויקטורי שרשמה יציבות בפרמטר זה ויוחננוף שהציגה שיפור שנבע להערכתנו בשל התייעלות בתחום המלאים, כניסה לתחום המותג הפרטי, שיפור בהסכמי הסחר בשל מהלכי ההתרחבות של הרשת ומרווח גולמי גבוה המאפיין את פעילות זול סטוק.

 

הרווחיות התפעולית הממוצעת בענף הסתכמה ב-4.8% ברבעון. אנו מעריכים כי השחיקה בנתוני ה-SSS ברבעון לצד העלייה בתשומות (דוגמת שכר עבודה, חשמל, ארנונה ושינוע) כמו גם הירידה במרווח הגולמי כאמור, הובילו לירידה במרווח התפעולי של כמעט כל קמעונאיות המזון, זאת מלבד חברת רמי לוי שרשמה שיפור בשולי הרווח בעיקר תודות לפעילות הסיטונאית של גוד פארם בתחום בדיקות הקורונה, שהייתה אחראית לרווח תפעולי של כ-49 מיליון ₪ - רווח הגבוה אפילו מהפעילות הקמעונאית של כל סניפי רשת רמי לוי ברבעון הראשון.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש