קרדיט: depositphotos

טור דעה

רכבת ישראל מונעת את ירידת מחירי הדירות במרכז

"הפריפריה" פורחת - ע"פ נתוני האוצר פילוח העסקאות בשוק החופשי באזורים השונים בולטת העובדה כי בעוד שבכל אזורי הפריפריה נרשם גידול במספר העסקאות, החלום הציוני נרמס תחנת גלגלי הרכבת

אלירן מדר 07/06/2022 12:25

א+א- 3

נתוני האוצר חושפים כי הציבור רוצה להתרחק מהמרכז עקב הצפיפות והיוקר מחייה אבל בתור אחד מאנשי המערכת אשר מגיעים ברכבת לעבודה יש לרכבת לעשות שיפור ענק בכל הנוגע לתדירות ושיפור התנאים בעיקר תשתיות אינטרנט לאורך שעה נסיעה, בעולם כבר יש WIFI במטוסים אבל ברכבת ישראל אין! תדירות הנסיעות היא מגוחכת כך יוצרים צפיפות אוכלוסין שלא משרת את הציבור וגם לא את המדינה.

ע"פ נתוני האוצק ברבעון הראשון של 2022, שהיה גם הרבעון המלא הראשון לאחר הכבדת מס הרכישה על המשקיעים (בסוף נובמבר אשתקד), נבלם הגידול המהיר במספר העסקאות בשוק החופשי (כל רבעון לעומת המקביל לו בשנה קודמת) אשר נמשך מאז הרבעון האחרון של 2020 ועד הרבעון האחרון אשתקד. כך, סך העסקאות בשוק החופשי עמד על 31.2 אלף דירות, גידול מתון של 0.8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. זאת לאחר רצף עליות בשיעורים של בין 29%-99% בחמשת הרבעונים שקדמו לו. בהשוואה היסטורית של רמת העסקאות בשוק החופשי בעשרים השנים האחרונות מדורג רבעון זה במקום השמיני. עם זאת, באזורי ת"א והמרכז מדורג הרבעון הראשון השנה דווקא במקומות נמוכים יחסית, בפרט בת"א (מדורג במקום ה-35 מבין 81 הרבעונים מאז תחילת 2002). מנגד, באזורי חיפה, ב"ש ונצרת מדורג רבעון זה במקום השלישי בהשוואה היסטורית.

בהכללת המכירות בסבסוד ממשלתי עמד מספר העסקאות ברבעון הראשון של 2022 על 34.9 אלף, גידול מתון של 2% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וירידה חדה של 21% בהשוואה לרבעון הקודם.

בפילוח העסקאות בשוק החופשי בין האזורים השונים בולטת העובדה כי בעוד שבכל אזורי הפריפריה נרשם גידול במספר העסקאות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, נרשמו מנגד ירידות ברכישות אלו בכל אזורי הביקוש במרכז הארץ למעט יציבות באזור רחובות. כך, בעוד שבמספר העסקאות בשוק החופשי באזור ב"ש נרשם גידול של 14%, באזור ת"א נרשמה ירידה של 12%.

כשיעור מסך העסקאות בשוק החופשי היוו העסקאות בפריפריה כ-44% מהן (במונחים כמותיים-13.7 אלף דירות), רמת שיא במשקל זה לפחות בעשרים השנים האחרונות. עם זאת, כפי שניתן לראות מתרשים 2, רמה זו גבוהה ב-1 נקודת אחוז בלבד בהשוואה לרבעון השני של 2017. דהיינו, לא בהכרח ניתן לייחס את הגידול במשקל העסקאות בפריפריה בשנתיים האחרונות דווקא להשפעות מגפת הקורונה. זאת בפרט לנוכח הממצאים לפיהם הסגמנט שרשם את הגידול החד ביותר במשקל העסקאות בפריפריה במהלך השנתיים האחרונות היה זה של רוכשי דירה ראשונה. לא מן הנמנע כי אילוצים כלכליים, בין היתר על רקע העליה החדה במחירי הדירות בשנה האחרונה, היו בין הגורמים שהביאו לגידול במשקל הפריפריה בסך רכישות דירה ראשונה בשוק החופשי.

בניתוח רמות המחירים של הדירות שנרכשו בשוק החופשי, בולטים פערי המחיר בין המרכז לפריפריה. כך למשל, המחיר החציוני של דירה שנרכשה באזורי הביקוש במרכז הארץ עמדה ברבעון הראשון של השנה על 2.19 מלש"ח, גבוהה ב-61% מהמחיר החציוני בעסקאות שבוצעו בפריפריה. ביטוי נוסף לפערי המחיר ניתן למצוא בעובדה לפיה בעוד במרכז מחצית מהעסקאות היו בשווי העולה על 2.19 מלש"ח, בפריפריה רק 11% מהעסקאות בוצעו בשווי הגבוה מסכום זה.

ברבעון הראשון של השנה נמשך הגידול המהיר ברכישות דירה ראשונה בשוק החופשי, כאשר אלו הסתכמו ב- 13.9 אלף דירות, גידול של 5% בהשוואה לשיא הקודם שנרשם ברבעון האחרון אשתקד. בהשוואה לרבעון הראשון אשתקד זהו גידול של 22%. זהו גם הסגמנט היחיד שרשם גידול בעסקאות בהשוואה לרבעון האחרון אשתקד, כמו גם בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

בהכללת הרכישות בסבסוד ממשלתי עמד סך הרכישות של דירה ראשונה ברבעון הראשון השנה על 17.6 אלף דירות, גידול של 21% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וגידול של 4% בהשוואה לרבעון האחרון אשתקד.

3 תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה
  1. 1
    בקשר לתדירות של הרכבת

    אין כרגע אפשרות להגדיל את התדירות של הרכבת בשעות השיא מכיון שאין מקום על המסילות רק ב2026 עם פתיחת המסילה המזרחית יתחיל לגדול התדירות ואפשרויות

    אליהו 08/06/2022 08:47

  2. 2
    מה הקשר לרכבת ישראל?

    בכל העולם המחירים יורדים ככל שמתרחקים ממרכזי הערים הגדולות. זה טריוויאלי, שבשוק עולה, שככל שהמחירים יותר זולים יש יות עסקאות. מה קשורה הרכבת? רק לידיעתך, זו לא הרכבת שהחליטה שלא תהיה תחנת רכבת בכיכר דיזינגוף במרכז העיר אלה בעזריאלי .....

    SDV 07/06/2022 13:45

  3. 3
    רכבת

    הפוך גוטה הפוך

    אריק 07/06/2022 12:45