כל זאת על מנת שנוכל למקסם את חוויית הנסיעה והנהיגה בו. עם זאת, בישראל תחום שיפורי הרכב שנוי במחלוקת במקרה הטוב, ויש לא מעט דברים שגם אם אתם חושבים שמותר "לשפר", הרי שלמעשה הם אסורים על פי חוק. אז מה מותר ומה אסור? ניסינו לרכז עבורכם את כל המידע הרלוונטי.
שיפורי רכב – מה זה בעצם אומר?
כל מי שבילה חלק נכבד משנות העשרה או העשרים שלו בשני העשורים הראשונים של המאה ה-21, בוודאי מכיר היטב את התחום המוכר בשם "שיפורי רכב" מסדרת הסרטים הפופולרית "מהיר ועצבני". הסדרה הזאת הציגה בפנינו קסמים של עולם הרכב – שיפורים שאפשר לעשות במוסכים מיוחדים, אשר הופכים כל רכב לבעל מהירות שיא שגם רכב ספורט יכול רק לקנא בה, או משווים לו מראה יוצא מגדר הרגיל. ובכן, למרות שהסרטים מצוינים, המציאות היא קצת שונה, איך לומר, ממה שמוצג בסרטים הללו. במציאות שלנו שיפורי רכב הם תחום שאמנם מתקיים בסדנאות רבות בארץ ובעולם, אבל הוא מוגבל מאוד מבחינת מה מותר ומה מומלץ לעשות ולשפר ברכב. קודם כל, חשוב מאוד להבין מה אסור לנו לעשות.
מה אסור לנו לעשות בתחום שיפורי הרכב?
ראשית, חשוב להבין שהחוק בישראל הוא חד משמעי מאוד לגבי שיפורי רכב. הוא קובע שכל שינוי או שיפור ברכב אסור לחלוטין על פי חוק, אלא אם התקבל עבורו אישור מפורש מרשות הרישוי - משרד התחבורה.
מה עומד מאחורי האיסור הזה? הרכבים המיובאים לישראל עומדים במגוון תקני בטיחות וייצור בין לאומיים, ואז עוברים גם תקינה שנייה בישראל על ידי מכון התקנים. השיפורים שנעשים ברכב, משנים למעשה את התנאים לעמידה בתקינה הזאת. לכן, השיפורים אסורים כברירת מחדל, אלא אם כן נקבע ואושר אחרת על ידי משרד התחבורה. חשוב לציין כי שינויים שקשורים למנוע הרכב אסורים בתכלית האיסור. לפיכך, אם תיתקלו במוסכים או בסדנאות בהם יבטיחו לכם שהשינויים והשיפורים האלה "עוברים טסט" – אל תפלו למלכודת הזאת. זכרו שגם אם משהו עובר טסט זה לא הופך אותו לחוקי או לבטוח.
מה מותר לשפר ברכב או בנראות שלו?
הדברים העיקריים שמותר לשנות ברכב ושעדיין נכנסים תחת ההגדרה של שיפורי רכב הם ויזואליים. מותר לנו לשנות את מראה רכבנו ולהתקין עליו כל מה שנרצה, ככל שהדבר לא משנה את רוחבו ואת שאר מידותיו באופן מהותי.
בנוסף, מותר לנו גם להחליף את גודל הצמיגים של הרכב, בתנאי שגודל הצמיגים החדש מאושר על ידי היצרן כפי שמצוין באופן מפורש בספר הרכב.
פרט נוסף שמותר לשנות בסוג מסוים של רכבים בישראל הוא הגבהות של רכבי שטח. בעבר, הדבר היה אסור לחלוטין, אך עם השנים עמדת משרד התחבורה השתנתה, וערכות הגבהה לרכבי שטח שעומדות בתקן בין לאומי (ספציפית, בתקן גרמני) מאושרות לשימוש גם במדינת ישראל.
אם אתם רוצים לעשות שיפורים, ודאו שאתם עושים זאת לפי חוק
לסיכום, חשוב לדעת כי כל שינוי שרוצים לעשות ברכב במדינת ישראל, מחייב אישור מפורש בכתב של רשות הרישוי ושל משרד התחבורה. לכן, אם אתם רוצים לבצע שיפור שכזה, עליכם לוודא שאתם מבצעים את התהליך הזה בצורה נכונה וחוקית, דרך מוסך מקצועי שמחזיק באישורים הרלוונטיים לבצע שינויים מהותיים שכאלה. כל מצב אחר יכול להעמיד אתכם במצב בעייתי מאוד מבחינה חוקית, ולא פחות חשוב מכך – בסכנה בטיחותית.