איציק אברכהן, מנכל שופרסל קרדיט: סיון פרג'

המלצות אנליסטים

IBI: נשארים בתשואת שוק על שופרסל במחיר 29 ש”ח למניה

הדוח של שופרסל לרבעון הרביעי מעניק טעימה לדוחות הצפויים בהמשך בימים של התמתנות בסביבת הביקושים בחסות הקורונה בזרוע הקמעונאות, השיפור ברשת BE צפוי להמשיך ולקזז חלק מהפגיעה

שירה אחיעז 23/03/2022 09:12

א+א-

שופרסל פתחה היום את עונת הדוחות של רשתות שיווק המזון לרבעון הרביעי של השנה והציגה דוח חלש ונמוך מהצפי.

ההכנסות ירדו ב-6.7% ברבעון (מעט נמוך מהצפי) לאור ירידה בהכנסות מקמעונאות על רקע נתוני השוואה חזקים בחסות הקורונה, כאשר צמיחה בפעילות BE קיזזה חלק מהשחיקה.

בעוד שהרווחיות הגולמית הסתכמה ב-27% (בצפי, בדומה למקביל ולקודם), הרווחיות התפעולית נשחקה לרמה של 4.4% ברבעון (מתחת לצפי) על רקע ירידה במרווח הפעילות הקמעונאית לאור הירידה בנתוני ה-SSS. גם בכל הנוגע לשולי הרווח התפעולי, שיפור ברשת BE קיזז חלק מהשחיקה בזרוע הקמעונאית.

בסה״כ הרווח הנקי שנרשם ברבעון הסתכם ב-100 מיליון ש״ח, אשר נתמך מעלייה של 51 מיליון ש״ח בשווי הוגן של נדל״ן להשקעה (לעומת 13 מיליון ש״ח במקביל), זאת לעומת הערכתנו ל-80 מיליון ש״ח ללא העלייה בשווי הוגן של נדל״ן להשקעה.

כמו כן, הוכרז על דיבידנד בהיקף של 140 מיליון ש״ח.

 

פילוח לפי מגזרי פעילות:

קמעונאות

נרשמה ירידה חדה של 8.3% בהכנסות לאור נתוני השוואה חזקים בחסות הקורונה, אשר כוללת ירידה של 9.5% בנתוני ה-SSS לצד ירידה של 11.8% במכירות למ״ר.

אומנם הערכתנו ירידה חדה יותר בנתוני ה-SSS בהשוואה לירידה של 4.5% שרשם שוק מוצרי הצריכה ברבעון (לפי עיבודי IBI לנתוני סטורנקסט), אך מדובר בירידה מעט חדה יותר מהערכתנו המוקדמת.

מנגד, הרחבת הפעילות לשוק המוסדי (בין היתר הודות לרכישת אמיגה) קיזזה חלק מהשחיקה.

ובכך, בשל השחיקה בנתוני ה-SSS המרווח התפעולי של מגזר הקמעונאות ירד ל-3.2% ברבעון (לעומת 4.3% במקביל).

 

בנימת סיכום שנת 2021, נתח פעילות האונליין מסתכם ב-20.5% מההכנסות, כאשר נתח המותג הפרטי ממשיך לגדול ועומד על 26.6%.

בבחינת תוצאות המגזר לפי פילוח לפורמטים, ניתן לראות כי השחיקה במרווח התפעולי נבעה על רקע שחיקה הן בפורמט הדיסקאונט (הכולל את פעילות האונליין) והן בפורמט השכונתי.

בתוך כך נציין כי בשנת 2021 נרשמה ירידה של 6.5% ב-SSS של הפורמט השכונתי לצד ירידה של 5.4% ב-SSS של פעילות הדיסקאונט.

 

 

נרשמה עלייה נאה של 22.9% בהכנסות ברבעון על רקע פתיחת סניפים, צמיחה בפעילות האונליין, עלייה של 16.7% ב-SSS (ועלייה של 8.7% במכירות למ״ר) ופעילויות חדשות בתחום בדיקות הקורונה.

ובכך, לאור הצמיחה המרשימה ברבעון הרביעי והתקדמות במהלכים האסטרטגיים נרשם שיפור בפן התפעולי לרווח של 3 מיליון ש״ח ברבעון (לעומת איזון תפעולי במקביל).

 

נדל״ן

נרשמו הכנסות של 13 מיליון ש״ח (מחיצוניים) ובדומה לרבעון המקביל, זאת לצד רווח תפעולי של 39 מיליון ש״ח (לעומת 37 מיליון ש״ח במקביל).

אגב, בדוחות ציינה שופרסל כי בכוונתה לפעול לכך שמגזר הנדל"ן "ישמש כמנוע נוסף לצד הפעילות הקמעונאית ולא רק כזרוע תומכת לפעילות זו, ובכך יביא ליצירת ערך משמעותית לחברה...". 

 

אנקדוטה נוספת מהדוחות:

החברה מעריכה את ההשקעה בגין הקמת שני המרכזים האוטומטיים לאונליין בכ-700 מיליון ש״ח, זאת לעומת הערכה קודמת של 650 מיליון ש״ח (והערכה ראשונית של 600 מיליון ש״ח). ההשקעה צפויה להיפרס על פני 5 שנים, כאשר עד כה הושקעו 475 מיליון ש״ח.

עוד עדכנה שופרסל כי לאחר תחילת ההפעלה של המרכז האוטומטי בקדימה ברבעון הקודם, כעת מתקדם לפעילות בהיקף מלא, כאשר עבודות בניית המעטפת והתקנת ציוד האוטומציה במרכז הגדול במודיעין לקראת סיום ופעילותו צפויה להתחיל לקראת סוף השנה.

 

 

ומה צפוי בהמשך?

אנו סבורים כי הדוח (הנמוך מהצפי) של שופרסל לרבעון הרביעי מעניק טעימה לדוחות הצפויים בהמשך בימים של התמתנות בסביבת הביקושים בחסות הקורונה בזרוע הקמעונאות.

עם זאת, אנו מעריכים כי השיפור ברשת BE צפוי להמשיך ולקזז חלק מהפגיעה הצפויה.

 

בכל הנוגע לחילופי ההנהלה בחברה, אנו סבורים כי מצב זה עלול להפריע במידה מה להתנהלות השוטפת של העסק שצריך להיות מרוכז בחיזוק מנועי הצמיחה הרבים והחדשים יחסית, הכוללים בין היתר את האוטומציה באונליין, הזרוע לעסקים, המשך קידום המהלכים האסטרטגיים ברשת BE, שיתוף הפעולה החדש עם דיסקונט בפלטפורמת פייבוקס וכמובן התרחבות לתחום חדש באמצעות רכישת מיני ליין. אתגר משמעותי נוסף טמון בהתמודדות עם השיח הציבורי, כאשר אנו מעריכים כי שופרסל עומדת בפתחה של תקופה מאוד "נפיצה" בכל נושא יוקר המחיה, ולהתמודדות הנהלת רשת המזון המובילה בישראל בנושא רגיש זה עלולות להיות השלכות קריטיות. כמו כן, שינוי הטון מצד הרשות לתחרות ועננת החקירה בנוגע לתיאום המחירים בסקטור לצד הצפי שלנו להתגברות התחרות מגבשים סביבה עסקית פחות נוחה מאשר בעבר.

 

ובכל אופן... עיני המשקיעים נשואות כעת למאבק שליטה פוטנציאלי בחברה, דבר אשר צפוי לתמוך במחיר המניה עד להתבהרות התמונה.

אנו נותרים בהמלצת תשואת שוק, במחיר יעד של 29 ₪ למניה (לל"ש).

  1. מניות בכתבה
  2. שופרסל

***

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה – על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה