קרדיט: depositphotos

המלצות אנליסטים

IBI: ניתוח שוק התקשרות והצפי ל - 2022

מגזר הסלולר שבמהלך השנים האחרונות היה המשקולת על חברות התקשורת לפתע מסתמן כחבל ההצלה שלהן בשנת 2022,בעלי התשתיות השונים צפויים ליהנות מעלייה בהיקף השירותים

מערכת ספונסר 19/12/2021 11:05

א+א-

לאחר ארבע שנים בהן בזק צפתה במתחרות שלה פורסות סיבים במרץ ומאיימות לנגוס בשוק הקווי הכל כך רווחי שלה, שנת 2021 היתה השנה בה בזק השיקה את פרוייקט הסיבים שלה, וכצפוי ההשקה קבעה כללי משחק חדשים בשוק התקשורת.

נכון למועד כתיבת שורת אלו, הסיבים של בזק מגיעים כבר למיליון משקי בית, אחרי בזק נמצאתIBC  עם מספר מרשים של 680 אלף משקי ופרטנר עם היקף דומה של כ-660 אלף משקי בית.

עם כניסתה לשוק, בזק הציבה סטנדרט חדש של תמחור לסיבים וגבתה תשלום של כ-500 ₪ על התקנה, כאשר באותה תקופה המתחרות נמנעו מלגבות דמי התקנה. IBC קפצה על ההזדמנות והחל מחודש מאי החלה לגבות דמי התקנה של כ-400 ₪, בעוד שנכון להיום פרטנר נותרה החברה היחידה בשוק שלא גובה דמי התקנה על תשתית סיבים.

ורגע לפני הכניסה לשנת 2022 נראה שכולם רוצים סיבים. לא ברור אם הביקוש של הלקוח הישראלי נובע מתקווה לשירות חדשני אחרי שנים של הזנחה או שמדובר באפקט עדר, ואולי בעצם השימושים שהתגברו בשנתיים האחרונות ייצרו צורך אמיתי. בשורה התחתונה, זה לא באמת משנה וחברות התקשורת ימשיכו לרכב על גל השוק הקווי עד להגעה להיקפי הפריסה אליהן כל אחת מכוונת. בטווח הקצר, ההשקעות בפריסה משפיעות לרעה על התזרים (לראיה סלקום שוויתרה על פריסה עצמאית מציגה תזרים חיובי משמעותי משל פרטנר) אך בטווח הארוך אנו ממשיכים להחזיק בדעה שבעלי התשתיות יהנו מפרמיית יזמות ומפוטנציאל הכנסות מהשכרת הרשת לצדדים שלישיים.

 

בדיוק מהסיבה שצויינה לעיל, אנו סבורים כי לא נכון לבחון את המגזר הקווי בחברות התקשורת בראייה צרה של השנתיים הקרובות. החברות נמצאות בשיאו של סייקל ההשקעות בפריסת סיבים שלהערכתנו צפוי להאט בשנת 2023. המבחן האמיתי של המגזר יהיה היכולת של החברות לשמר את רמות המחירים השוררות היום בשוק, שבשילוב עם הורדת היקפי ההשקעות צפויות לייצר תזרים חיובי משמעותי. הסיכון הגדול שילווה את הפעילות הוא התחרות שנכון להיום היא מתונה בלבד. אנו מעריכים כי במובן זה לא צפוי שידור חוזר של התחרות העזה בסלולר וכי התחרות תתרכז בעיקר סביב הצעת הערך הכוללת שכל אחת מהחברות תציע ללקוחות (טלויזיה, אינטרנט, שירות ומחיר כולל לחבילה). נראה שבתקופה בה כל החברות חרטו על דגלן את נושא שיפור הרווחיות ומהלכי התייעלות משמעותיים כבר בוצעו, קיים אינסנטיב מובהק לשמר רמות מחירים תחרותיות, אך כאלו שיאפשרו את החזר ההשקעה ואת הרווחיות המצופה לטווח הארוך. להלן עלות התשתית ללקוח נכון להיום:

 

תמחור החבילות ורווחיות המגזר במבט קדימה

 

עלות חודשית

עלות נתב חודשית

הערות

עלות התקנה

בזק

₪ 115.0

₪ 19.9

המחיר עולה ל-140 ₪ לאחר 24 חודשים

450 ₪

הוט

₪ 99.0

₪ 19.9

79 ₪ ל-3 חודשים ראשונים, 119 ₪ מהחודש ה-13 ואילך

14.9 ₪ למשך 36 חודשים

פרטנר

₪ 100.0

₪ 25.0

-

ללא עלות

סלקום

₪ 99.0

₪ 25.0

69 ₪ לחודשיים הראשונים

360 ₪

 

 שירותי הטלויזיה

חלק אינטגראלי משירותי התקשורת הכוללים שמציעות החברות בשוק הוא שירות הטלויזיה. אין ספק ששוק הטלויזיה עבר מהפכה משמעותית בשנים האחרונות, אבל בכל הנוגע לתוצאות הכספיות ניתן לומר שלא מדובר בהצלחה גדולה לחברות החדשות בשוק ולפחות בינתיים, גם לחברות הוותיקות יותר שמצאו עצמן נגררות לתמחורים הנמוכים של "הטלוויזיה החדשה" ושל שירותי הסטרימינג של Netflix ודומיה.

הרכיב המהותי ביותר בעלויות הטלויזיה ממשיך להיות עלויות התוכן שמהווה מנוע שיווקי בהצעה ללקוח. כלומר, שירותי טלויזיה שרוצים לצמוח צריכים להשקיע בתוכן שמוביל לעלויות נוספות וחוזר חלילה. הסטגנציה בגיוס המנויים בסלקום במהלך השנה וההאטה בגיוס המנויים של פרטנר ושל YES יצריכו מחשבה מחודשת על מודל העלויות בתקופה הקרובה, כשברור שחברה שמתיימרת להיות ספקית שירותי תקשורת כוללים לא יכולה להרשות לעצמה לוותר על שירות טלויזיה עצמאי. להלן התפתחות היקף המנויים.

לסיכום:

 

לאחר מספר שנים בהן פעלו פרטנר ו-IBC לבדן בשוק הסיבים ולאחר סוגיות רגולטוריות רבות שהתכנסו לפתרון במהלך השנה האחרונה, שנת 2022 צפויה להיות השנה בה בזק תפגין את הכח ההנדסי והשיווקי שלה. אין זה אומר שצמיחת המגזר אצל המתחרות צפויה להיבלם, אבל בהכרח ניתן להניח שבאזורי הביקוש התחרות תגבר. גם לרגולטור צפויה משימה לא פשוטה לקראת השנה הקרובה שתתרכז בביסוס כללי המשחק ובשמירת המתח העדין שבין תחרות בין השחקנים השונים לבין שמירה על הרווחיות של הפרוייקט בכדי לוודא שעתידו לא יהיה כשל מגזר הסלולר. נקודה נוספת שחשוב לשים אליה לב היא קרן ההשקעות שהקים משרד התקשורת בשנה שעברה הצוברת כ-80-100 מיליון ₪ בשנה שצפויים להניע את פריסת התשתיתיות בפריפריה, אך נראה שכרגע אין בה שימוש והיא מהווה מעין מס על חברות התקשורת.

בראיה ארוכה יותר, אנו סבורים כי בעלי התשתיות השונים צפויים להנות מעלייה בהיקף השירותים הניתנים על רשת הסיבים שלהם וכפועל יוצא גם מפוטנציאל ההכנסות העתידי שינבעו מהשימוש בה.

 

שוק הסלולר

 

מבירא עמיקתא לאיגרא רמא?

משבר הקורונה יצר עבור חברות הסלולר הזדמנות ייחודית להאיץ מהלכי התייעלות ולבנות את התשתית למנוף התפעולי שיגיע במועד היציאה מהמשבר. החברות היום יעילות יותר, רזות יותר, תחרותיות פחות, אה כן...וגם אקספון (במבנה הבעלות הקודם) קרסה ומנכ"ל סלקום קונה את פרטנר.

שינוי הבעלות באקספון, שעברה לידיים "פיננסיות" יותר, היה התירוץ שהשוק היה צריך כדי להפוך את התקווה הרדומה ששוק הסלולר יתאושש, לעליות במניות התקשורת השונות. ואם זה לא הספיק, אז רק לאחרונה נודע שגם פרטנר עשויה לפגוש בעלי שליטה חדשים בדמות שחקנים ותיקים בשוק התקשורת – אבי גבאי ושלמה רודב. אנו מחזיקים בתיזה שמעבר של חברת פרטנר לידי גרעין שליטה אקטיבי ומנוסה בשילוב הרוח הגבית של המעבר של אקספון לידיים חדשות היא יותר מחיובית לבניה המחודשת של "הרציונאליות" של השוק.

חשוב לציין, אנחנו לא חושבים ששינוי המגמה המיוחל במחירי חבילות התקשורת הוא מיידי אבל עדויות ראשונות לתמורות בהתנהגות הצרכנים ניתן למצוא בנתוני הניידות שמתכווצים כבר שישה רבעונים ברצף ובשיעורי הנטישה החד ספרתיים שמציגות החברות בשנה האחרונה.

 

הכנסות משירותי נדידה הן התקווה בטווח הקצר

 

לאחר יותר משנתיים בהן הכנסות החברות משירותי הנדידה נמחקו כמעט לחלוטין, שנת 2022 מביאה איתה את התקווה המחודשת שבעת חזרת הטיסות לחו"ל וחזרת תיירות הפנים לישראל ההכנסות של חברות הסלולר משירותי נדידה ישובו גם הן. התרומה של שירותי הנדידה לכל אחת משלוש החברות הגדולות בשוק נאמדת בעשרות מיליוני שקלים לשורת ה-EBITDA או במונחי הכנסה ממוצעת למשתמש כ-3-4 שקלים. בתוצאות הרבעון השלישי של שנת 2021, ניתן היה לצפות בניצנים של חזרת הטיסות במהלך חופשת הקיץ, אך חשוב לציין כי מדובר בתרומה מינורית לעומת התוצאות החזקות של טרום הקורונה.

 

אז האם אפשר לצפות לעליית מחירים ב-2022?

 

התשובה היא כן, אבל לא באופן דרמטי. מלבד העלייה הנובעת מחזרת שירותי הנדידה אנו מעריכים עלייה מינורית בבסיס ה-ARPU. הסיבה העיקרית לכך היא החדירה האיטית (בינתיים) של חבילות דור 5 שאמורות לתמוך בעליית המחירים ומחירי הדיסקאונט של חבילות דור 4 שעדיין נמצאות ברמות נמוכות אבל נראה כי ירידת המחיר בהן נבלמה. נכון, היקפי הניודים ירדו בשנה האחרונה אך מדובר בגורם ממתן בלבד ולא בשינוי מגמה שיוביל לעלייה משמעותית במחירים לצרכן.

 

לסיכום:

 

מגזר הסלולר שבמהלך השנים האחרונות היה המשקולת על חברות התקשורת לפתע מסתמן כחבל ההצלה שלהן. תהליך היציאה מהמשבר שחווה הענף לא יהיה מהיר, אך היתרון המשמעותי בשנים הקרובות הוא שהחברות יוצאות לדרך כשהן רזות יותר ויעילות יותר. במקביל להתמתנות התחרות מתגבשות קבוצות שליטה חדשות בחברות התקשורת שמביאות איתן תקווה להתנהלות רציונאלית יותר שצפויה לתמוך בעליית מחירים בטווח הארוך.

אנו סבורים כי לקראת 2022, התמחורים של חברות התקשורת ובוודאי אלו שמוטות יותר למגזר הסלולרי מהווים נכון למועד כתיבת שורות אלו הזדמנות להיחשף לסקטור חבוט שנמצא בתחילתו של תהליך התאוששות.

***

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה – על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה