”הממשלה מתחילה להתעשת ומבינה סוף סוף את עומק משבר הדיור”

בשוק הנדל"ן מגיבים להחלטות שאושרו בועדת הפנים בנושא התחדשות עירונית; "מהלך מבורך שיביא להגדלה משמעותית של היצע הדירות ויגדיל גם את הכנסות המדינה"

חדשות ספונסר 27/10/2021 12:09

א+א-

ועדת הפנים של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית כמה החלטות דרמטיות בתחום הנדל"ן שייכללו בחוק ההסדרים הקרוב, ביניהן פרק ההתחדשות העירונית המקטין את הרוב הנדרש בחוק של דיירים לקידום פינוי בינוי, הוצאת דיירים עברייני בנייה ממניין הדיירים לחישוב הרוב, צמצום היטל ההשבחה מ-50% ל-25% וביטול הבקשות להקלות בהיתרי בנייה. התגובות בשוק הנדל"ן לא איחרו להגיע:

 

רוני בריק, נשיא כבוד של התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו”ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז השרון, "אני מברך על ההחלטה ועל השינוי שמורגש בממשלה החדשה. סוף סוף, לאחר שנים ארוכות, יש לנו ממשלה שיודעת לתקשר בינה לבין עצמה, עם שרים שיודעים לדבר אחד עם השני ורואים שהם עובדים קשה למען הציבור עם מהלכים חשובים ורפורמות משמעותיות.

 

אני סבור שהמהלך יעשה טוב לשוק ההתחדשות העירונית, יביא להגדלה משמעותית של היצע הדירות, יגדיל גם את הכנסות המדינה והרשויות המקומיות כי יהיו יותר פרויקטים ויותר השבחה, וכמובן לרוכשי הדירות שייהנו מהיצע דירות רחב ומשכונות חדשות שיענו על צרכיהם".

 

חיים קראדי, מנכ"ל פרשקובסקי מניבים, "אני סבור שהיה צריך גם להגדיר בחוק פרמטרים תכנוניים שייתנו מענה לצרכים של המשפחה המודרנית שתגור בפרויקטי הפינוי בינוי, לפי כמות יחידות הדיור שתהיה בכל פרויקט. הייתי שמח אם הממשלה הייתה לוקחת את הרפורמה צעד אחד קדימה ומסדירה את התכנון הסביבתי בפינוי בינוי – כך למשל אם מאושר פרויקט ובו 500 יחידות דיור אז הממשלה צריכה לתקצב את הרשות המקומית בסכום כסף שייקבע מראש לצורך בניית התשתיות הנלוות ומוסדות הציבור כמו גני ילדים, בתי ספר, כבישים חדשים וכו’.

 

אם יאושר פרויקט של 1000 יח"ד, אז התקצוב יגדל לסכום אחר שגם הוא יוגדר מראש וכך הלאה. מהלך שכזה יבטיח תנאי מגורים ומחיה הולמים לדיירים וגם יוודא שלא יהיה עומס יתר על התשתיות הקיימות שלעתים מהווה חסם למימוש הפרויקט".

 

נסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת אחים דוניץ: "השינוי להורדת לרוב הדרוש להסכמה יקצר את הזמן הדרוש להוצאה לפועל של פרויקט פינוי-בינוי. עד היום השקענו שנים רבות על מנת להגיע ל-80% דיירים חתומים, ורק לאחר מכן יכולנו להתחיל לתכנן ולהגיש לרשויות. במקביל לתכנון נאלצנו להתחיל להכין תביעות נגד הסרבנים, כאשר הליך הגשת התביעות לבית המשפט וניהול משפט ארך לעיתים למעלה משנתיים.

 

בפרויקט שלנו בדרך השלום בתל אביב התעכבנו כשנתיים עד לחתימת כ-5 דיירים להשלמת ה-80%. עם השלמת החתימות לפני מספר חודשים הפרויקט בהיקף של כ-490 יח"ד מתקדם בקצב מהיר, וכבר בינואר יש ישיבה עם ועדת תכנון פורום מהנדס העיר תל אביב, ובתקוה שתוך שנתיים נוכל לעלות על הקרקע ולהתחיל בבניה. חשוב לציין כי השינוי יצמצם גם את יכולות המו״מ של הדיירים מול היזמים".

 

 

גד גרשון סמנכ"ל יזום בשפיר מגורים: "אין ספק שההחלטה להפחית את שיעור ההסכמה בפרויקטים של פינוי בינוי היא טובה, אך מדובר רק בצעד קטן לשחרור החסמים בתחום ההתחדשות העירונית. הבעיה המשמעותית ביותר היא ההתנגדות העזה של מרבית ראשי הערים באזורי הביקוש לפרויקטים של פינוי בינוי. מדינת ישראל צריכה לייצר בדחיפות מסלול עוקף רשויות כדי להוציא מידיהם של ראשי הרשויות את כל הכוח להחליט אם יתקיימו פרויקטים של התחדשות בעירם או שלא. מקבלי ההחלטות צריכים להחזיק בהגה של התחום ולהניע אותו קדימה במהירות ולא לאפשר לראשי הערים לתקוע פרויקטים". 

 

צחי דידי, מנכ"ל קבוצת יוסי אברהמי: "הפחתת היטל ההשבחה תגדיל את פוטנציאל הרווחיות אצל היזמים, וכך יהיה כלכלי יותר לבצע פרויקטים גם בפריפריה ובמקומות שאין בהם היתכנות כלכלית. גם החלת פטור ממס שבח תתרום לעלייה בכמות הפרויקטים, שכן דיירים המחזיקים ביותר מדירה אחת בבניין לא יחששו ללכת למהלך של תוכנית פינוי בינוי בטענה של חוסר כדאיות.

 

ההחלטה לבטל את הכמות המינימלית של דירות לביצוע פרויקט במסגרת פינוי בינוי יטיב מאוד עם השוק ויאפשר לפרויקטים רבים, שעד כה יכולים היו להסתפק בתמ"א להיכנס למסלול של פינוי בינוי. פינוי בינוי כלכלי יותר ליזם בשל הטבות מיסוי והגדלת זכויות הבנייה והוא גם כלכלי יותר לרשות המקומית, שזוכה לשטחים ציבוריים, מטלות מצד היזם ואגרות והיטלים כספיים גבוהים יותר".

 

"רפורמת הרישוי העצמי? אין לה שום סיכוי בישראל"

יגאל צ’ודנר, מנכ"ל ובעלים של חברת נתיבי הקמה המתמחה בקידום הליכים סטטוטוריים: "אישור ועדת הפנים לסעיף ביטול הבקשות להקלות מתקן את אחד העיוותים הגדולים ביותר שהיו בשוק הדיור הישראלי, עיוות שאנחנו מדברים עליו מזה כמה שנים.

 

עד כה במשולש של רשות מקומית-יזם-דייר, הרשות והיזמים נהנו על חשבון הדיירים: בעקבות ההקלות היזם קיבל זכויות בנייה גדולות יותר והעיכוב באישור התוכניות הביא לעליית מחירי המכירה של הדירות. הרשות מצידה קיבלה תשלומי השבחה גבוהים יותר, ורק הדיירים נפגעו מכך – מהמחסור בדירות וממחירים מטורפים.

 

כעת עם ביטול ההקלות המאזן יחזור להיות תקין ורוכשי הדירות יחזרו ליהנות מהפירות. נסביר, כי כשלא תהיה סמכות שתאשר הקלות, היזמים יהיו מחויבים לבנות מהר ולמכור על מנת להרוויח. כך היצע הדירות יגדל ויתקצרו משמעותית ההליכים – זו בשורה של ממש.

 

"לעניין הרישוי העצמי – אני סבור שאין כל סיכוי שהמהלך יעבוד בישראל. ראשית, ניתן להחיל רישוי עצמי רק על בקשות להיתר תואמות תב"ע בעוד שכיום 80% מהבקשות אינן תואמות תב"ע וכוללות הקלות ושימושים חורגים, ועליהן הרישוי העצמי בכלל לא חל. שנית, רשויות כמו ת"א מבקשות תוכניות עיצוב כתנאי לאישור היתר, או רשויות שמיישמות הנחיות מרחביות - ובמקרים כאלה רישוי עצמי כלל לא רלוונטי. שלישית, אף אדריכל לא יסכים לקחת על עצמו את האחריות לאשר היתר בנייה. זה שם אותם בניגוד עניינים מסוכן מול יזמים שמזמינים מהם את העבודה בפרויקטים אלה ובפרויקטים אחרים. היה כאן ניסיון בעבר שלא צלח ולהערכתי אין לזה סיכוי גם בהמשך".

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה