קרדיט: pexels.com

מה משפיע על טווח הנסיעה של מכונית חשמלית

אחד הנושאים המעניינים שמעסיקים את בעלי המכוניות החשמליות, ואת אלה שמעוניינים להיות בעלים של מכונית חשמלית, הוא טווח הנסיעה של הרכב

תוכן מקודם 21/10/2021 15:44

א+א-

כמה קילומטרים יכול הרכב לעבור עד שתידלק הנורית האדומה שתתריע על התרוקנות הסוללה. כל יצרן מפרסם מהו טווח הנסיעה של הרכב שלו במצב שבו הסוללה טעונה במלואה, אך השאלה הנשאלת היא, מה משפיע על הטווח הזה? מה גורם לסוללה להתרוקן מהר יותר ומה יעזור לה לשמור על האנרגיה ולמקסם את המרחק שאליו היא מאפשרת להגיע?

 

תוואי הדרך וצורת הנהיגה

תוואי הדרך משפיע על סוללה חשמלית ממש כמו שישפיע על מנוע בנזין. ככל שהכביש יהיה משובש יותר, הדרך מאתגרת יותר ותלולה, כך יאלץ המנוע להתאמץ ולבזבז יותר אנרגיה. נסיעה בירידות לעומת זאת, תוכל לחסוך באנרגיה ואף לגרום לטעינת הסוללה מחדש.

 

בהקבלה לתוואי הדרך, נהיגה מהירה יותר, אגרסיבית יותר, עם בלימות פתאומיות ולא מתונות, יגרמו לשימוש לא אופטימלי של המנוע, ולפיכך לירידה בטווח הקילומטרים שאליהם יכול להגיע הרכב. בלימה מתונה ואיטית יותר תהיה בלימה מחוללת אנרגיה ותעזור לניצול אפקטיבי יותר של הסוללה.

 

תחזוקת הרכב והסוללה

ככל רכב אחר, גם רכב חשמלי נדרש לתחזוקה ולטיפול המתאים עבורו. במקרים שבהם צמיגי הרכב שחוקים, הסוללה אינה טעונה במלואה או לחלופין נטענת רק טעינה מהירה ולא טעינה מלאה וממושכת, המנוע אינו מטופל כראוי ולפיכך אינו יעיל, הרכב מתאמץ יותר וטווח הנסיעה המושפע ממנו יורד.

 

טעינה מהירה אשר נדרשת לעיתים עקב קוצר בזמן, היא לא מומלצת כלל משום שלכל סוללה יש משך חיים אשר מתקצר משנה לשנה, ומשפיע על האפקטיביות שלה (ירידה של כמה קילומטרים בטווח בכל שנה). כמובן, שככל שקיבולת הסוללה גדולה יותר, כך גם טווח הנסיעה של הרכב.

 

ולכן, אם ברצונכם לשמר את חיי הסוללה, טעינה איטית היא זו המומלצת על־ידי יצרניות הרכב, והיא היעילה ביותר עבורה.  

 

נוסעי הרכב ותכולתו

רכב אשר סוחב משקל רב יותר, יעבוד קשה יותר וישקיע אנרגיה רבה יותר בפעולה זו. רכב מלא בנוסעים, יגיע למרחק קצר יותר מאשר רכב עם נהג בלבד או נוסע אחד. בנוסף, ככל שתא המטען יהיה מלא יותר, שוב יידרש הרכב להשקיע מאמץ גדול יותר ב"סחיבה". מכיוון שאת בני המשפחה לא ניתן לצמצם כמובן, כדאי לוודא שאין בתא המטען ציוד מיותר שיכביד על הרכב, בייחוד לפני נסיעות ארוכות.

 

מזג האוויר במדינה ים־תיכונית

אנחנו חיים במדינה ים־ תיכונית, שכאשר חם בה – חם מאוד, וכשקר בה – הכול יכול לקרות, החל מקרירות נעימה ועד שלג בהרים. הסוללה של הרכב החשמלי אינה אוהבת טמפרטורה קיצונית כזו או אחרת. בקור קיצוני האפקטיביות שלה יורדת, וכך גם בחום כשהיא צריכה להפנות חלק מהאנרגיה שלה לקירור עצמי. טעינה ממושכת של רכב חשמלי מאפשרת לסוללה לשמור על טמפרטורה קבועה ולשמור על חייה.

 

בנוסף, כאשר מזג האוויר קיצוני, הנהג והנוסעים מפעילים מזגן לצורך קירור או חימום, דבר שמשפיע על אנרגיית הסוללה אשר מופנית לנהיגה עצמה. לפיכך, חשוב מאוד להשתמש בבקרת אקלים ברכב, אשר שומרת על טמפרטורה קבועה ומאפשרת לסוללה יעילות מקסימלית.

 

אם מכירים ויודעים מה יכול להשפיע על הסוללה, ועקב כך גם על טווח הנסיעה של הרכב, ניתן גם לדעת כיצד אפשר למקסם את הטווח ולהימנע ממצבים "זוללי" אנרגיה שיקצרו אותו. רכב חשמלי הוא ככל הנראה רכב העתיד, וככל שהטכנולוגיה מתפתחת כך משתנים כלי־הרכב ובכללם גם החשמליים. אף על פי שטווח הנסיעה עולה בהתאם מדגם לדגם, כרגע חשוב לנצל את היכולות הקיימות בצורה הטובה ביותר.

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה