ארז בלשה, מנכל קרן גנריישן קפיטל, ויוסי זינגר, יור ומייסד הקרן קרדיט: אייל טואג

אנרגיה ירוקה

עסקת ענק לג’נריישן קפיטל: רוכשת 30% מחברת רכבות בריטית

החברה זכתה יחד עם קרן Dalmore Capital בהליך לרכישת 30% מחברת פורטרברוק המחזיקה בכ-4,000 רכבות, שהן כרבע מרכבות הנוסעים בממלכה; היקף ההשקעה עומד על כ-500 מיליון ש"ח

חדשות ספונסר 19/07/2021 12:12

א+א- 2

קרן התשתיות והאנרגיה ג’נריישן קפיטל זכתה במשותף עם קרן ההשקעות הבריטית Dalmore Capital בהליך תחרותי לרכישת 30% מענקית הרכבות הבריטית פורטרברוק (Porterbrook), המחזיקה בצי של כ-4,000 רכבות המהוות כ-25% מסך רכבות הנוסעים בבריטניה.

 

מדובר בעסקה ראשונה ומשמעותית מחוץ לגבולות ישראל של ג’נריישן, והיא מהווה המשך לאסטרטגיית החברה להרחבת פעילותה בהתאם למאפייני פרופיל ההשקעה שלה. פורטרברוק היא חברה נכסית ומניבה, שפועלת בשוק מוסדר הזוכה לתמיכה ממשלתית רחבה, ובעל ביקוש קשיח וחסין, ובהתאם מייצרת תזרים מזומנים יציב המחולק כדיבידנד שנתי לבעלי מניותיה.

 

ההשקעה תתבצע באמצעות תאגיד משותף שהקימו הצדדים, בו תחזיק ג’נריישן בכ-33% ו-Dalmore תחזיק בכ-67%. חלקה של ג’נריישן בהזרמת ההון, שתתבצע במועד השלמת העסקה, צפוי לעמוד על למעלה מ-500 מיליון שקל (111 מיליון פאונד).

 

 Dalmore היא קרן השקעות בריטית בתחום התשתיות הממוקדת בבריטניה. יצוין, כי לתאגיד המשותף קיימות זכויות וטו באישור נושאים מהותיים בדירקטוריון פורטרברוק, אשר משורשרות לג’נריישן במסגרת הסכם בעלי המניות עם דלמור, בנוסף להחלטות בעלי מניות מסוימות שמחויבות להתקבל פה אחד.

 

מערכת הרכבות בבריטניה הופרטה בשנות ה-90, והיא החמישית בגודלה בעולם מבחינת היקף השימוש, כאשר בשנת 2019 בוצעו בה כ-1.7 מיליארד נסיעות. הגידול בשוק הרכבות הבריטי בעשור וחצי האחרונים משקף שיעור צמיחה שנתי של כ-3.4% בכמות הנסיעות ושל כ-1.9% במספר הקרונות, העומד כיום על כ-18.9 אלף. מ

 

ערכת הרכבות מהווה נדבך מהותי בתשתיות התחבורה הלאומית של בריטניה ובהתאם, כתשתית חיונית, זוכה לתמיכה ממשלתית רחבה, המפחיתה באופן משמעותי את הסיכון המסחרי של חברות הרכבות במדינה.

 

פורטרברוק המחזיקה, כאמור, בצי גדול של כ-4,000 רכבות, פועלת בתחום ה- ROSCOs (Rolling Stock Company) ונמנית על 3 החברות הגדולות בבריטניה המחזיקות יחדיו בכ-70% משוק זה. הכנסות חברות ה- ROSCOs נובעות בעיקר מהחכרת הרכבות לזכיינים המפעילים את קווי הרכבת והיתרה ממתן שירותי תחזוקה לציי הרכבות.

 

הסכמי החכירה מתואמים לרוב למשך הסכם הזכיינות, ככלל, בין 7 ל-10 שנים, הינם במחיר קבוע ואינם חשופים לסיכוני ביקוש לנסועה במהלך תקופת הסכם החכירה. התקשרויותיה של פורטרברוק מפוזרות ברחבי בריטניה על פני כ-14 זכיינים שונים ולתקופות זיכיון שונות.

 

בנוסף נהנית החברה מקשרים מסחריים חזקים עם יצרניות רכבות מובילות בעולם, ביניהן Bombardier ו-Siemens ובעלת יכולות בניהול הנדסי ונכסי של הציוד אשר ברשותה. בשנים האחרונות התמקדה פורטרברוק בקידום נושאי ESG ופיתוח חדשנות, במטרה להסב חלקים מציי הרכבות שלה למקורות אנרגטיים חלופיים, כגון חשמל ומימן. השלמת העסקה מותנית בהליך אישור מול הרשות האירופאית להגבלים עסקיים.

 

יוסי זינגר וארז בלשה, יו"ר ומנכ"ל ג’נריישן קפיטל: "אנו מברכים על חתימת העסקה עם קרן דלמור לרכישת כ-30% מחברת הרכבות פורטרברוק. הכניסה לתחום רכבות הנוסעים בבריטניה, לצד דלמור, קרן השקעות בריטית מובילה בעלת ניסיון ומוניטין בתחום התשתיות, מלמדת על ההכרה והרצינות בה נתפסת ג’נריישן בשוק הבינלאומי ורואים בה הזדמנות אסטרטגית לשת"פ באחד מהשווקים הגלובליים המפותחים והאיכותיים בעולם.

 

עסקה זו הינה אבן דרך משמעותית בפעילותינו האינטנסיבית לבניית פורטפוליו השקעות חזק ויציב לצד פיזור נכסי רחב ואטרקטיבי לטווח הארוך. פורטרברוק הינה חברה מובילה, הפועלת בשוק בעל ביקוש קשיח וחסין, ובהתאם מייצרת תזרים מזומנים יציב ומשמעותי המחולק כדיבידנד שנתי לבעלי מניותיה.

 

מעבר לכך, פורטרברוק ממוקדמת כיום בקידום נושאי ESG, ובין היתר, באימוץ טכנולוגיות הנעה נקיות וסביבתיות, שיאפשרו השבחה עתידית של עסקי החברה. אנו רואים בהשקעה איכותית זו ערך מוסף משמעותי לבעלי המניות של ג’נריישן ופועלים להשלמתה כמתוכנן". 

2 תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה
  1. 1
    צודק. היא מקימה עם שותפה חברה

    שתחזיק ביחד 30% מחברת הרכבות- ובחברה שיקימו יהיה לג'נריישן 33% וייצא שהיא מחזיקה 10% בשרשור בחברת הרכבות
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    אתבש 19/07/2021 12:06

  2. 2
    רוכשת 10 אחוז בלבד. זה חלקה בעסקה.

    יש לתקן את הכותרת.
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    shimid 19/07/2021 09:46