פורום יצרני החשמל הפרטיים קורא לעדכן את תחזית הביקוש למשק החשמל באופן מיידי ולהיערך לגידול משמעותי בצריכת החשמל במשק, לאור השינויים הצפויים בתמהיל האנרגיה הקיים ומעבר לשימוש מאסיבי בחשמל, המחייבים היערכות מתאימה של המשק.
מעבודה שערך הכלכלן הראשי של BDO חן הרצוג, עבור הפורום עולה כי "נוכח המהפכה במשק האנרגיה – בדגש על כניסה מאסיבית של כלי רכב חשמליים, חישמול מערכות התחבורה הציבוריות (רכבת ישראל, רכבות קלות, מטרו, אוטובוסים) וחשמול סקטורים רבים כמו תעשייה, משקי בית, מים ואחרים, הביקוש לחשמל יגדל בקצב של כ-3.5% לשנה.

צריכת האנרגיה בישראל – באדיבות BDO
המעבר לאנרגיה חשמלית תורם להקטנת פליטות ולהוזלת עלויות, אולם מחייב שינוי באופן תכנון משק האנרגיה תוך הבטחה כי לישראל תהיינה יכולות כושר ייצור חשמל מספקות שיענו על הצרכים הצפויים העתידיים.
תחזית הביקוש הנוכחית לחשמל עודכנה לאחרונה אי שם בשנת 2018 והיא צופה גידול של 2.8% בצריכת החשמל השנתית, כשהיא מתבססת ברובה על מגמות עבר כמו הגידול בתמ"ג אך מתעלמת משינויים טכנולוגיים, מבניים ורגולטורים המגדילים את משקל החשמל בסל האנרגיה.
לצד עלייה של כ-2.8% לשנה בביקוש לחשמל בענפי הליבה כמו משקי בית, תעשייה, צריכה ומסחר צפויה עלייה נוספת של כ-1.7% בעקבות הגידול בהתפלת מים וחישמול סקטור התחבורה לאור כניסת רכבים חשמליים, אוטובוסים חשמליים, חשמול רכבת ישראל, הקמת קווי רכבות קלות בתל אביב, ירושלים והצפון והקמת המטרו.
כך לדוגמא, אם עד היום כ-0.5% בלבד מכלי הרכב בישראל מונעים בחשמל, בשנת 2030 מספר כלי הרכב החשמליים יעמוד על כ-1.3 מיליון ויהווה קרוב ל-30% ממצבת הרכבים. לפחות 50% מהאוטובוסים העירוניים החדשים הינם חשמליים, במקביל לחישמול רכבת ישראל וכניסת קווי המטרו סך צריכת החשמל של סקטור התחבורה תגיע ל-6.5 מיליארד קוט"ש עד סוף העשור.
גם בסקטור הביתי צפוי גידול בצריכת החשמל כתוצאה מהעלייה ברמת החיים והגדלת השימוש במכשירים חשמליים כמו מזגנים, מדיחי כלים, מייבשי כביסה ותנורים , יחד עם הפחתת השימוש בגפ"מ לבישול ומעבר לכיריים חשמליים.
יתרה מכך, מהעבודה עולה כי היות ומקור האנרגיה הנקי ביותר במשק והיחידי בעל פוטנציאל לאפס פליטות הוא חשמל, מימוש יעדי הממשלה בתחום האנרגיה המתחדשת, הפחתת פליטות מזהמים ומעבר לכלכלה דלת פחמן - מחייבים מעבר מלא של סל האנרגיה לחשמל.
"אם עד היום צריכת האנרגיה שלנו התבססה על בנזין, סולר, גפ"ם וחשמל – המציאות משתנית ובקרוב נצרוך בעיקר חשמל שהוא מקור האנרגיה הנקי ביותר", מציין נתי בירנבוים, מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים. "בשנת 2030 מחצית מהאנרגיה שמדינת ישראל תצרוך תהיה באמצעות חשמל והגידול בצריכה ינבע מהעובדה שהחשמל יחליף מקורות אנרגיה אחרים.
צריך להסתכל על סך האנרגיה במשק ולא רק על הביקוש הנקודתי לחשמל המתייחס לשימושים מסורתיים ושינויים בתמ"ג. על מקבלי ההחלטות להיערך כבר היום ולהבטיח יכולות ייצור חשמל מספיקות ונכונות."