קרדיט: canva.com
קרדיט: canva.com

השינויים העולמיים שחלו במאה ה20, הכוללים בין היתר את משבר מדינת הרווחה הקלאסית, משברים כלכליים במדינות מתפתחות והתדרדרות סביבתית מהירה באזורים שונים בעולם בשילוב עם צמיחת הכלכלה הגלובלית וכן עם מהפכת התקשורת, הביאו לכך שהכוח של המגזר העסקי גדל ובמקביל חלקה של המדינה במתן שירותי רווחה לאזרחים שלה קטן. לא מעט מדינות מערביות נשענות כיום על המגזר השלישי בכדי להתמודד בצורה טובה יותר עם מצוקות חברתיות, בד בבד, החברות הגדולות במגזר העסקי נקראות לגלות מעורבות גדולה יותר בקהילה. גם בישראל לא מעט עסקים מבינים כיום כי השקעה בקהילה היא חשובה, אך גם משתלמת מאוד עבורם.

 

כל הסיבות ללמה השקעה בקהילה משתלמת לעסקים

ישנם לא מעט סיבות שבגינם השקעה בקהילה יכולה להיות משתלמת מאוד לבעלי עסקים, כך לדוגמא:

 

השקעה בקהילה של עסקים יוצרת תחרות בתוך המגזר וגורמת לחברות למשוך אליהן צרכנים ועובדים על מנת לגייס את התמיכה של הציבור בהן. במדינה מודרנית ארגון עסקי נתפס כאזרח בקהילה ועל כן, גם ממנו מצופה לתרום ולהיות מעורב מבחינה חברתית.

 

האחראיות החברתית של המגזר העסקי נתפסת כיום כגישה ניהולית עסקית אשר מקדמת את האינטרסים של העסקים. עסק אשר תורם לארגונים חברתיים נתפס כעסק שיש לו אחראיות חברתית. לא פעם התרומה של העסק ותיוגו כעסק בעל אחראיות רלוונטי מהווה אסטרטגיה עסקית של העסק שיכולה למנף אותו.

 

עסק אשר תורם לקהילה לא פעם עושה זאת בשל מניעים מוסריים וכן בשביל להפגין אזרחות טובה ואחראיות, דבר אשר באופן אוטומטי לשיפור יחסי הציבור של העסק, הגברת המכירות בעסק, הגברת הנאמנות של לקוחות למותג והשפעה על הממסד.

 

לא פעם עסק אשר תורם לקהילה עושה זאת גם ממניעים פנים ארגוניים שנוגעים לגיבוש העובדים של העסק, יצירת גאוות יחידה לעל עובד בעסק ויצירת ציר ערכי לתרבות הארגונית ומתן הזדמנות לעובדים להתפתח.

 

ניתן לומר כי עסקים בישראל מבינים בשנים האחרונות כי ישנה ציפייה חברתית לתרומה מהם ועל כן, הם עושים זאת. רבים מהם מבינים כי לעסק יש מסורת של תרומה וכן, רבים מהם מבינים כי תרומות של בעלי עסקים שונים לחברה מהוות כיום אופנה מצליחה ועל כן, רוצים להיות חלק מהאופנה המדוברת.

 

ניתן לומר כי יש לא מעט סיבות העומדות על הפרק לכך שכדאי מאוד לעסקים בישראל לתרום לקהילה. על אף שבישראל רק בשנים האחרונות עסקים מבינים את החשיבות של תרומה לקהילה, לא מעט עסקים כיום תורמים לקהילה מבחינות שונות הן בשל מניעים מוסריים, הן בשל מניעים כלכליים, הן כחלק מאסטרטגיה שיווקית ועוד. כך או כך, תרומה חברתית היא בהחלט כדאית לכל בעל עסק, ובייחוד לעסקים גדולים שידוע כי הרווחים שלהם גדולים.

 

כיצד עסקים יכולים לתרום לקהילה?

עסקים יכולים לתרום לקהילה בדרכים שונות כגון: ישנם עסקים המעניקים חסויות לערבי התרמה או ימי התרמה עבור ארגונים חברתיים שונים, עבור מוסדות שונים ועוד. ישנם עסקים אשר ידוע כי הם מקדישים חלק מההכנסות שלהם באופן שוטף לארגונים חברתיים, ישנם עסקים אשר מגדירים אחוז מכל קנייה של לקוח, שהולך לתרומה לארגונים שונים ועוד. כיום יש לא מעט ארגונים חברתיים בישראל, בתי חולים, מוסדות ועוד הזקוקים לתרומות ועל כן, הבחירה של עסק לתרום לקהילה יכולה לקדם אותו מאוד, ליצור לו מוניטין חיובי בקהל לקוחות, לגרום לקהל לקוחות גדול לבחור דווקא בו על פני מתחריו ובעיקר, לעשות הרבה טוב לאחרים.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש