קבוצת פז, חברת האנרגיה והקמעונאות, פרסמה היום את דוחותיה הכספיים לסיכום שנת 2020. הונה העצמי של הקבוצה בסיום 2020 הסתכם בכ-3.1 מיליארד שקל והוא מהווה כ- 29% מסך המאזן. בנוסף, החברה יצרה תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת של כ- 613 מיליון שקל.
החברה ממשיכה ליישם את התוכנית האסטרטגית להפוך את החברה מחברת דלקים לחברת לקוחות, להתפתח ולהשקיע בתחומים משיקים לתחומי פעילותה הקיימים, להשביח את נכסי הנדל"ן ולבצע רכישות אסטרטגיות בתחומי הקמעונאות.
מכירות הקבוצה בשנת 2020 הסתכמו ש-7.94 מיליארד ש"ח, לעומת 12.7 מיליארד ש"ח ב-2019. ברבעון הרביעי של השנה הסתכמו המכירות ב-1.87 מיליארד ש"ח לעומת 2.95 מיליארד ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון במכירות הקבוצה נובע בעיקר בשל ירידת מחירי מוצרי הנפט בין תקופות הדוח וירידה בכמויות המכירה, שניהם כתוצאה ממשבר הקורונה.
מכירות חברת yellow זינקו לשיא שנתי ורבעוני והסתכמו ב-978 מיליון ש"ח בשנת 2020 לעומת 943 מיליון ש"ח ב-2019, וברבעון הרביעי הסתכמו ב-250 מיליון ש"ח, לעומת 224 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד.
הרווח הנקי המתואם לשנת 2020 הסתכם בהפסד של מיליון ש,ח לעומת רווח של 260 מיליון ש"ח בשנה הקודמת. הרבעון הרביעי לשנת 2020 הסתכם בהפסד נקי של 9 מיליון ש"ח מול רווח נקי של 40 מיליון ש,ח ברבעון המקביל אשתקד.
הקיטון ברווח השנתי נובע משחיקה במרווח הזיקוק וירידה בכמויות המכירה של דלקים, שהתקזז חלקית בירידה בהוצאות מימון כתוצאה משערוך נכנסים פיננסים המוצגים בשווי הוגן כמו גם קיטון בהוצאות מימון על האג"ח צמוד מדד בשל ירידה בשיעור המדד בין התקופות וכן מגידול בריווחיות רשת yellow ומגזר התעשיות בעיקר פזגז ופזקר.
ההפסד הנקי המדווח לשנת 2020 כולל ירידות ערך, הסתכם ב- 366 מיליון ש"ח לעומת הפסד של 246 מיליון ש"ח בשנה הקודמת. ברבעון הרביעי הסתכם ההפסד ב-91 מיליון ש"ח מול 506 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. בשנת 2020 הפחיתה החברה בגין ירידת ערך בבית הזיקוק כ- 338 מש"ח מתוכם 99 מש"ח ברבעון הרביעי לעומת הפחתת מוניטין בית הזיקוק ב 2019 בסך של 566 מיליון ש"ח. סכומי ירידות הערך הן לפני מס.
בהתייחס לתוצאות שנת 2020 ציין ניר שטרן, מנכ"ל קבוצת פז:" שנת הקורונה הייתה מאתגרת במיוחד לקבוצת פז. עם חזרת המשק לפעילות מלאה אנו רואים סימנים להתאוששות בכלל מגזרי הפעילות ובכלל זה בענף הדלקים בתחנות.
לצד משבר הקורונה המתמשך שהשפיע על כל מגזרי פעילות החברה ובאופן עמוק על פעילות משק הדלק, על מרווחי הזיקוק ועל כמעט עצירת מוחלטת של פעילות התעופה, ביצענו תהליכי מיקוד והתייעלות כדי למתן את הפגיעה במגזרי הפעילות בקבוצה.
נקטנו בפעולות לחיזוק, הרחבה, פיתוח והשבחת זרוע הקמעונאות ובעיקר רשת חנויות הנוחות yellow ,כחנויות מועדפות לביצוע קניה משלימה, שהניבו שיא במחזור ההכנסות השנתי של קרוב למיליארד ש"ח כאשר מגמת הצמיחה הדו ספרתית במחזור ההכנסות של yellow ברבעון הרביעי נמשכת גם לתוך שנת 2021 .
על אף הקשיים שהציבה שנת הקורונה אני מעודד מההתקדמות ביישום התוכנית האסטרטגית שהצגנו לחיזוק זרוע הקמעונאות. חתמנו על רכישת פעילות הרשת הפופולרית והצומחת "סופר יודה" שהינה אחת מרשתות הסופרמרקטים השכונתיים המובילות בישראל ובכוונתנו להכפיל את מספר הסניפים בתוך שלוש שנים".
במגזר התעשיות הניבו הפעולות היזומות שנקטנו תוצאות חזקות לפזגז עם Ebitda שיא של 178 מיליון ש"ח לצד גידול ברווח של פזקר. ביצענו השקעה במניות ג’נסל, שמלבד היותה השקעה פיננסית מוצלחת היא מהווה נדבך נוסף לרכישה אסטרטגית שסינרגטית לפעילות הקבוצה כחלק מהיערכות החברה לעתיד משק התחבורה. אנו ממשיכים לקדם מהלך של מכירת בתי הזיקוק לצד חלופות נוספות, אשר יניבו ערך מקסימלי לבעלי המניות".