רותם אנרגיה מחצבים (רא"מ) הוקמה בשנת 2016 ומתכננת להקים במישור רותם מתקנים להפקת נפט וחשמל אשר יוזנו בפצלי שמן ופסולת פלסטיק עירונית שכיום נשלחת להטמנה. ברא"מ מתכוונים לנצל כ-200 אלף טונות פסולת פלסטיק ממוינת מדי שנה, המהווים כ-20% מהיקף פסולת הפלסטיק המיוצרת בישראל. יחידות ההשתתפות שהנפיקה השותפות רא"מ נסחרות בבורסה בתל אביב.
בעקבות ההתפתחויות האחרונות בחברה פגשנו לשיחת עדכון את המנכ"ל ג’אק סבג ואת סמנכ"ל הכספים רפי דיין.
דיווחתם לאחרונה כי קבלן ביצוע מעוניין להשתתף במימון הקמת המתקן במישור רותם
נכון. מדובר בהתפתחות חיובית משמעותית. המשמעות של חתימת מזכר הבנות עם קבלן EPC בינלאומי שהתחייב להשקיע בהון העצמי שיידרש בסגירה הפיננסית: רא"מ מצליחה לשריין חלק מההון העצמי שיידרש להקמת המתקן באמצעות התחייבות של קבלן EPC בעל ניסיון וצבר פרויקטים של עשרות מיליארדי דולרים לכלול בהצעתו השתתפות בהון העצמי בשיעור שלא יפחת מ-10%.
קבלן הביצוע הוא בעל ניסיון רב ומוניטין בינלאומי בתכנון, רכש וביצוע של פרויקטים מורכבים ומנהלת את עסקיה במזה"ת מדובאי.
מה עמדת משרד האנרגיה לגבי כריית פצלי שמן במישור רותם?
משרד האנרגיה תומך בפרויקט. ב-4 במאי נערכה הצבעה בדבר הצורך המתן הנחיות לתסקיר- ברוב מכריע של 12 מול 4 בקשתנו אושרה. נציג משרד האנרגיה בדיון ציין כי הפרויקט עומד בקנה אחד עם מדיניות משרד האנרגיה. שבנוסף למשרד האנרגיה תמכו במתן ההנחיות משרדי ממשלה שונים, רשויות מקומיות ורשות מקרקעי ישראל.
אילו צעדים ביצעה רא"מ לשיפור הסיכויים לזכות בתמיכת המשרד להגנת הסביבה?
שותפות רא"מ התקשרה עם קבוצת AFRY הסקנדינבית מהמובילות בעולם בתחום התכנון הסביבתי ומתן פתרונות סביבתיים.AFRY תפקח על תסקיר סביבתי כך שיוגש על פי סטנדרטים בינלאומיים, מחמירים - שישפר את הסיכויים לזכות בתמיכת המשרד להגנת הסביבה בפרויקט.
הטכנולוגיה המיטבית הזמינה (BAT – Best Available Technology) הינה הטכנולוגיה המתקדמת ביותר לשמירה על הסביבה בכל תחום פעילות, שהינה יעילה, מוכחת ובעלת ישימות טכנית וכלכלית. פריטי הציוד במתקן רא"ם מתוכננים לפי טכנולוגיות BAT, וזאת, על מנת להביא למניעה או לצמצום מירבי של פליטת מזהמים ממקור הפליטה ולמזעור הפגיעה בסביבה בכללותה.
לסיכום: יישום טכנולוגיות BAT לצד ליווי מקצועי של קבוצת AFRY (חברת הייעוץ הבינלאומית המובילה) מגדילים בצורה ברורה את הסיכוי שהתוכנית להקמת המתקן תאושר.
הפתרון של רא"מ הופך פסולת הפלסטיק לנפט באמצעות "הנדסה לאחור" – כיצד?
כיום רוב פסולת הפלסטיק בישראל מוטמנת או נשרפת באופן פיראטי או בלתי מבוקר. הפתרון שלנו מפשר הפקת נפט שמקורו העיקרי בפסולת פלסטיק ולא ממקור קונבנציונאלי. מדינות רבות בארצות הברית הגדירו אנרגיה שמקורה בפסולת, כולל פלסטיק, כמקור מתחדש לדלק. חברות התעופה British Airlines ו-Japan Airlines כבר הכריזו שהן בשלבי מו"פ לדלקים שמקורם בפסולת פלסטיק.
מתקן רא"מ יבצע לפסולת הפלסטיק "הנדסה לאחור" לחומר ממנו הוא נוצר – נפט/גז, בו ניתן להשתמש שוב כמקור אנרגיה וכחומר גלם לייצור פלסטיק.
עד כמה תלויה הכדאיות הכלכלית של הפרויקט במחירי הנפט?
אנחנו עדים להתאוששות מרשימה של מחירי הנפט וזאת עוד לפני שהעולם התגבר על הקורונה. לא ניתן לחזות את השינויים במחירי הנפט אך ניסיון העבר מלמד כי מיד בסיום משברים וחזרה לצמיחה – מחיר הנפט מתקן בצורה משמעותית את הירידות החדות. ב-2009, לאחר המשבר הפיננסי, עלה מחיר הנפט ברנט מרמה של כ-35 דולר לחבית בתחילת השנה, לכ-80 דולר בסופה.
לסיכום, רצף ההתפתחויות החיוביות, גם במישור הרגולטורי וגם במישור העסקי, מעלה משמעותית את הסיכויים להצלחת הסגירה הפיננסית ולתמיכת משרדי האנרגיה והגנת הסביבה בדרך להקמת מתקני ההפקת האנרגיה במישור רותם.