קרדיט: depositphotos
קרדיט: depositphotos

 

עם כל הכבוד לעניין ותשומת הלב סביב נגיף הקורונה ששינה את חיינו וקטל כבר כמעט 830 אלף בני אדם בעולם, נראה שיש אדם אחד שמשאיר לו אבק – אילון מאסק. היזם והמנכ"ל המדהים של יצרנית הרכב החשמלי טסלה, ממשיך לייצר כותרות, כשאתמול הוא הפך לאדם הרביעי העשיר בעולם, לאחר שטסלה חצתה שווי שוק של 400 מיליארד דולר כשמאסק מוערך כבר ב-96 מיליארד דולר. כן, חברה שצפויה למכור השנה כחצי מיליון רכבים חשמליים בלבד, שווה כבר פי 10 מ-BMW שמוכרת 2.5 מיליון רכבים בשנה.

 

אוקיי, טסלה היא לא באמת סתם עוד יצרנית של רכבים חשמליים, היא יצרנית טכנולוגיה ותוכנה, כזו שלא תהיה לה בעיה למכור את היתרונות שלה למתחרות – במחיר הנכון כמובן. מאסק עצמו מפתיע לעיתים קרובות מאוד בציוצים שלו את המשקיעים, וגם אם לא תמיד הוא הצליח לעמוד במילה שלו, הקסם שלו רק מתעצם בינתיים.

 

אחד מרגעי השיא הקרובים צפוי ב-22 בספטמבר, כאשר טסלה תערוך את אספת בעלי המניות שלה ובאותו יום, מאסק יציג את קפיצת המדרגה הגדולה הבאה ב"יום הבטרייה" של טסלה. המתח והמסתורין סביב ההכרזה הצפויה, הם כנראה אחד הקטליזטורים מאחורי הטירוף סביב מניית החברה שטסה כ-900% ב-12 החודשים האחרונים. אה כן, והעובדה שביום שני הבא יתבצע ספליט למניית החברה שתפוצל ל-5, כדי לאפשר לאנשים רבים יותר בעולם להצטייד בנתח מהחלומות המרטטים של אילון מאסק.

 

מאסק הספיק לשלוח טיזר נוסף לקראת יום הבטרייה בציוץ שלו שלשום כאשר טען שלדעתו בטרייה עוצמתית של 400 וואט לקילו עם אורך חיים ארוך נראית ברת השגה בתוך 3 עד 4 שנים – קפיצה של כ-50% לקיבולת הבטרייה של מכונית הטסלה דגם 3 שלהערכת המומחים הנה בעלת קיבולת של 260 וואט לקילו.

 

עמידה ביעד הזה תקרב לטענתו של מאסק את העולם למטוס סילון חשמלי ותהיה סמן נוסף לסוף דרכו של הנפט כמניע הראשי של תעשיית התחבורה העולמית. ככה בונים חלום למרחקים ארוכים וככה בונים לנסיכויות הנפט בעולם את ההבנה שהן חיות על זמן שאול.

 

מהסיבות האלה בדיוק, אין באמת טעם להתווכח על השאלה עד כמה המחיר של טסלה כרגע מופרך או אבסורדי – זו טיבה של מניית החלום האולטימטיבית, היכולת להצית את הדמיון. וזה גם מה שסוחף את העולם להאמין שאנחנו קרובים מאוד לנקודה שבה הרכבים הסטנדרטים לא יהיו יותר מונעי בנזין.

 

יש הרבה סיבות להסתייג מההנחה הזו, כמו למשל העובדה שלא ממש ברור כיצד ניתן יהיה להעמיד רשתות חשמול בפריסה עצומה שכזו ולספק להן את כל האנרגיה הדרושה לטעינת מאות מיליוני רכבים חשמליים או מה יהיו הפתרונות האקולוגיים שיאפשרו להפטר מכמויות עצומות של בטריות ליתיום שיסיימו את חייהן, אבל נלך לרגע על התסריט שבו נצליח לחצות את הגשר תוך כדי תנועה.

 

על פי המחקרים המעודכנים כיום שוק תעשיית הרכב החשמלי שהסתכם במכירות של כ-162 מיליארד דולר ב-2019 יגיע עד 2027 לכ-802 מיליארד דולר וזאת על פי צפי לגידול ממוצע של 40% מדי שנה. נכון להיום הצפי הוא ששוק הרכב החשמלי בעולם יגיע ל-51% מכל שוק הרכב עד 2030. הנתונים האלה, גם הם לא מצדיקים בשוק אופן את השווי של טסלה כיוון שברור שיהיו לה המון מתחרות, אבל הם כן עושים שכל לגבי הגידול המרשים שצפוי לתעשיית ה-EV. אז איך אפשר להיחשף אליה בתנודתיות פחותה מזו של יצרנית בודדת? קרנות סל כמובן.

 

הראשונה היא Global X Autonomous & Electric Vehicles ETF (DRIV) שמורכבת מ-75 החזקות ומנהלת כ-30 מיליון דולר – מדובר בקרן שמשלבת חברות טכנולוגיה והייטק רבות כש-36% מההחזקות שלה הן של 10 ענקיות טכנולוגיה שמפתחות, בין היתר, פתרונות לתחום הרכב האוטונומי ורכבים אוטונומיים כמו גוגל, טסלה, אנבידיה, קוולקום ואחרות וכמובן חברות רכב חשמלי, כאלה המייצרות רכיבי רכב חשמלי וחומרה. המדד הזה עלה מתחילת השנה ב-16% כאשר מאז השפל של אמצע מרץ הוא ביצע תיקון אלים של 76% (בחסות ההדפסות ההיסטריות של טרמפ וההייפ הטכנולוגי בארה"ב).

 

השנייה היא G-X Lithium ETF (LIT) שעשתה זינוק מרשים של 40% מתחילת 2020 כולל תיקון אגרסיבי לשפל של מרץ. כמו השם שלה, מדובר בקרן שעוקבת אחר מדד הליתיום הגלובלי. המיקוד של הקרן הוא במחזור הליתיום המלא - מכריית המתכות והזיקוק, דרך ייצור סוללות. היא מחזיקה פוזיציות ב-43 חברות שונות בתחום (כולל טסלה כמובן) ומנהלת כ-700 מיליון דולר. אם אתם קונים את התחזיות הכלליות ומאמינים שמאסק בדרך הבטוחה לסחוף את תעשיית הרכב החשמלי לשליטה בעולם תוך עשור, סביר מאוד שזה יעבור דרך תעשיית בטריות הליתיום.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש

  • 1
    כתבה מעניינת

    • רסים מורדוב
    • 28/08/2020 13:16