דוחות כספיים

משבר הקורונה וסגירת השמיים, גרמו לאל על הפסד של 244 מיליון דולר מתחילת השנה

ההכנסות ברבעון ירדו בכ-74% לכ-152 מיליון דולר; החברה חתמה על הסכמי הבראה הכוללים צמצום של כ-2,000 עובדים; נערכת להנפקה בהיקף של כ-150 מיליון דולר במסגרת מתווה הסיוע מהמדינה

חדשות ספונסר 27/08/2020 10:20

א+א-

חברת התעופה אל על דיווחה אמש לאחר סיום המסחר על סיכום התוצאות הכספיות  לרבעון השני של שנת 2020 ולמחצית הראשונה של השנה, שהושפעו משמעותית ממשבר הקורונה, בעקבותיו הפסיקה החברה את פעילות הנוסעים הסדירה והוציאה לחל"ת את מרבית עובדיה.

 

המגיפה פגעה קשות בכל ענפי הכלכלה בעולם, כאשר סקטור התעופה הוא מהנפגעים הקשים. על פי התחזית עדכנית של יאט"א, נאמדת הירידה בהכנסות חברות התעופה בעקבות המשבר בהיקף של כ-420 מיליארד דולר, וההפסד המצרפי מוערך בכ-84 מיליארד דולר.

 

המשבר הביא לירידה דרמטית בביקוש לטיסות בהיקפים חסרי תקדים, ובעקבות הנחיות המדינה בקשר למגבלות על תנועת הנוסעים הבינלאומית, ביצעה החברה הפסקה מוחלטת של פעילות טיסות הנוסעים החל מאמצע מרץ 2020.

 

ההכנסות ירדו בכ-74% לכ-152 מיליון דולר, לעומת כ-584 מיליון דולר ברבעון השני אשתקד. לצד הירידה בהכנסות, מאז פרוץ המשבר נקטה הנהלת החברה בשורה של צעדים לחסכון בעלויות ולשיפור תזרים המזומנים של החברה והצליחה לצמצמם את הוצאות ההפעלה שלה בכ- 66% , לכ- 161 מיליון דולר.

 

בין צעדי ההתייעלות היו חתימת הסכמי הבראה עם עובדיה. במסגרת זו סוכם על צמצום מצבת כוח האדם של החברה בכ-2,000 עובדים ובנוסף הפחתות שכר לבעלי שכר גבוה ההנהלה והדירקטוריון בשיעור של 20%. היקף ההתייעלות הצפוי בהוצאות השכר בתקופת ההסכמים (כ-5 שנים), ותחת הנחה של היקף פעילות של 75% ביחס לפעילות מלאה, צפוי להסתכם לכ-260 מיליון דולר לשנה.

 

צעדים נוספים היו דחיית תשלומי חכירה עבור חלק מהמטוסים, ביטול הסכמי חכירה של שני מטוסי 737-800 , מכירת אחזקות החברה בחברת ממן תמורת כ-15.4 מיליון דולר, מכירה במהלך המחצית הראשונה של השנה מנועים ועודפי מלאים תמורת כ-20 מיליון דולר. והקפאה או ביטול  פרויקטים הכרוכים בהשקעות, בין היתר השקעות בחידוש צי המטוסים, דיגיטל ותשתיות.

 

החברה גם שחררה עודפים שהצטברו בקופות פיצויים מרכזיות (לאחר שכלל הכספים המגיעים לעובדים הופקדו בקופותיהם האישיות) בהיקף של 262 מיליון ש"ח. המהלך בוצע בהסכמה עם המדינה וההסתדרות.

 

בשורה התחתונה רשמה אל על הפסד נקי של כ-105 מיליון דולר, לעומת רווח של כ-0.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. תזרים המזומנים השלילי מפעילות שוטפת הסתכם בסך של כ-23 מיליון דולר לעומת תזרים חיובי בסך כ-110 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

 

משבר הקורונה גרם לפגיעה חדה בפעילותה של אל על ולירידה משמעותית בהכנסותיה, להפסדים כבדים ולמצוקת נזילות קשה, שמחייבת תמיכה ממשלתית בדומה לחברות תעופה אחרות בעולם. החברה פנתה אף היא למדינה בבקשה לקבלת סיוע ובחרה את מתווה הסיוע שכלל ערבות מדינה בשיעור של 75% להלוואה בסך 250 מיליון דולר והנפקה בסך 150 מיליון דולר כאשר המדינה התחייבה לרכוש את כל המניות שלא תירכשנה על ידי הציבור. בעקבות האמור, הגישה החברה לרשות ני"ע ביום 6 באוגוסט טיוטת תשקיף מדף והיא ממתינה לקבלת ההיתר לפרסומו.

 

באל על מסבירים כי היות וקיימת עדיין אי ודאות בקשר להשלמת קבלת הסיוע, החיוני על מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות המשבר, בשלב זה קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה כעסק חי, ובהתאם לכך כוללים הדוחות הכספיים הערה כאמור.

 

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין: "אנו נמצאים בעיצומו של משבר חסר תקדים, כזה שלא היה כדוגמתו בכל שנות קיומה של התעופה המסחרית. פעילות החברה תלויה ביכולת של המדינות להתגבר על הנגיף, החזרת האמון והביטחון של הלקוחות לטוס והעמדת הסיוע המדינתי. כולנו תקווה כי אלה יתממשו במהרה."

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה