חדשות כלכלה

שרשראות האספקה בסין ומדינות נוספות עומדות בפני שינויים דרמטיים

דו"ח הסחר העולמי של בנק אוף אמריקה סקיוריטס מצא כי יותר מ-80% מהחברות שנבדקו יישמו או מתכננות ליישם שינוי והעתקה של שרשראות האספקה שלהן מסין ומדינות נוספות

חדשות ספונסר 24/02/2020 12:10

א+א- 1

העולם חווה תזוזות טקטוניות בשרשראות ההפצה הגלובליות. כך עולה ממחקר שבוצע על ידי אנליסטים של בנק אוף אמריקה סקיוריטס, המכסים יותר מ-3,000 חברות ברחבי העולם, כולל צפון אמריקה, אירופה ואסיה פסיפיק.

 

המחקר, שבדק את נדידת הסחורות מסין ומדינות המזרח הרחוק והשפעתם על הכלכלה המערבית, מצא כי שרשראות האספקה בסין ומדינות נוספות עומדות בפני שינויים דרמטיים, בין היתר על רקע מלחמת הסחר, אוטומציה, החלטות ממשלתיות, כלכלות מתעוררות ועוד.

 

התחזיות רלוונטיות ביותר עבור 12 תעשיות מובילות, המפעילות שרשראות אספקה גלובליות בתחומי התוכנה, החומרה, חומרים, סמיקונדוקטורים, בריאות, מזון, מוצרי צריכה ועוד בשווי שוק כולל של 22 טריליון דולר. ממצאי הסקר היו מדהימים - חברות ביותר מ-80% מהמגזרים הגלובליים, בכל אחת מהיבשות צפון אמריקה, אירופה ואסיה-פסיפיק (לשעבר סין), יישמו או הודיעו על תוכניות להעברת לפחות חלק משרשראות האספקה שלהן ממיקומן הנוכחי.

 

בעוד שעל פני השטח המגמה בולטת, הצד המעשי עדיין מתון כרגע. נראה כי חברות רבות מנסות את אסטרטגיית "סין פלוס" (China Plus), שבה הן שומרות לרוב על שרשראות אספקה קיימות, תוך הפעלת תוכניות הרצה במקומות חלופיים. על פי הדו"ח, במהלך 12-24 החודשים הבאים צפוי כי ההצלחה (או הכישלון) של תוכניות הרצה אלה יסייעו לקבוע את מהירות השינוי העתידי.

 

בשלושת העשורים האחרונים התרחשה התרחבות דרמטית בסחר הבינלאומי ובגלובליזציה של שרשראות אספקה. אולם בעקבות המחקר, טוענים צוותי המאקרו של בנק אוף אמריקה, כבר רואים הפסקה ממושכת של הגלובליזציה. האנליסטים טוענים כי העולם נכנס לשלב חסר תקדים, שקשה להעריך את היקפו באחוזים, במהלכו שרשראות האספקה מגיעות הביתה, מתקרבות לצרכנים או מופנות לבעלות ברית אסטרטגיות. יש לכך השלכות עמוקות על אוטומציה ותעשיה, ובכך נוצרות אינספור הזדמנויות לאיזורים אליהם מופנות מחדש שרשראות האספקה.

 

בהתייחס לכיוון השינוי, דרום-מזרח אסיה והודו היו היעדים המתוכננים עבור מחצית משרשראות האספקה של צפון אמריקה ואסיה, נתון לא מפתיע. זאת, כתוצאה מעלויות עבודה אטרקטיביות בדרום-מזרח אסיה והודו.

 

עם זאת, הנתון המפתיע שעלה היה כי חברות בכמחצית מכל המגזרים העולמיים בצפון אמריקה הצהירו על כוונה לחזור למיקומם המקורי. נתון זה נכון במיוחד עבור מגזרים ותעשיות הייטק שעבורם האנרגיה היא שחקן מרכזי. ממצא זה, אם יאומת, עשוי לייצג את המהפך הראשון במגמה מרובת עשורים. ראוי לציין גם כי צפון אמריקה עלה כיעד מיועד, ככל הנראה במאמץ להתקרב לבסיסי הלקוחות של החברות.

 

סין, האחראית כיום לרבע מתוספת הערך של התעשייה העולמית, עמדה במרכז מדיניות הסחר המגן של ארה"ב. באופן לא מפתיע, הסקר מאמת את ההנחה שחברות רבות מעבירות מתקני ייצור מסין. מלחמת הסחר היא רק חלק מהסיפור. עליה בשכר, נורמות סביבתיות מחמירות, מסגרת רגולטורית מורכבת והמיקוד הממשלתי להפוך לכלכלה ברמה גבוהה המכוונת שירותים הגיעו לשיא כשמפעלים החלו לצאת מסין לפני עשור. תעשיות כמו טקסטיל ובגדים, צעצועים, הנעלה ורהיטים היו הראשונות שיצאו, בהתחשב בכך ש"חלק הארי" מההכנסה (66%) בענפים אלה שהולך לעלויות עבודה ושכר עבודה בסין עולה במהירות בעשור האחרון.

 

כדי להבין את העלייה המשמעותית בשכר העבודה בסין, בשנת 2001, עלויות העבודה הסיניות (במונחים של דולר לעובד) היו דומות לשאר אסיה, אך כיום הן כפולות לעומת מדינות גדולות אחרות באסיה. גם כשהן מותאמות לפרודוקטיביות, עלויות העבודה בסין נמצאות הרבה מעל שווקים מתעוררים אחרים באסיה ואפילו אלה שבסינגפור. ולכן, הטלת מכסי מגן והאיום המתמיד של הטלת מכסים גדולה יותר החמירו את יציאתם מתקני הייצור שרשראות האספקה מסין אך לא היו הגורם הישיר לה.

 

אזור דרום-מזרח אסיה והודו עתידים להיות בין המרוויחים ביותר מההיערכות מחדש של שרשראות האספקה, מאחר וחברות רואות את האזור כאלטרנטיבה ברת קיימא לסין. במקרים בהם חברות נמנעות מרילוקיישן מקומי, אלו היעדים המועדפים להקמת שרשראות אספקה חדשות. עלויות עבודה נמוכות יותר, יכולות להיות יתרון משמעותי לכלכלה המבקשת לייצא את דרכה לצמיחה, אפילו במערכת אקולוגית מתונה יחסית. דרום-מזרח אסיה והודו משיגות ציון טוב מאוד בפרמטר עלויות העבודה.

 

בשכר הממוצע הנמוך ביותר מובילות בתחרות בנגלדש, פקיסטן ואינדונזיה. לעומת זאת המצב הרגולטורי הטוב ביותר נמצא בסינגפור, קוריאה הדרומית ומלזיה. בנושא שילוח ואספקה מדורגות במקומות הראשונים סינגפור, דרום קוריאה וסין ועוד. מכך עולה כי על כל חברה למצוא את המיקום החדש הנכון עבורו על פי חשיבות הפרמטרים השונים והתאמתם לה.

 

שני מקרי בוחן המדגישים את השימוש באוטומציה ותזוזות פוטנציאליות בשרשרת האספקה – נייקי ואפל.

 

חברת נייקי (Nike), העבירה את שרשרת האספקה שלה שלוש פעמים במהלך למעלה מחמישים שנות קיומה. בראשית שנות השבעים, החלה להעביר במיקור חוץ את הייצור (Outsource Production) לאסיה. השלב הבא במעבר שרשרת האספקה של נייקי התבסס על הדינמיקה של עלות עבודה נמוכה יותר ואוטומציה. בסיס הייצור הבודד הגדול ביותר של נייקי עבר מסין לוייטנאם עם פעילות גוברת בהודו ובאינדונזיה. נייקי הצליחה גם להשתמש באוטומציה בעשר השנים האחרונות, בכדי להכפיל הכנסות תוך צמצום העבודה ב-20%. היא ממשיכה ליצור שרשרת אספקה גמישה במספר מיקומים ולהשתמש באוטומציה בכדי לקזז את העלות ולהגביר את הפרודוקטיביות. שותפי הייצור העיקריים של נייקי מתכננים להכפיל את כושר הייצור בעשר השנים הבאות תוך צמצום היקף צרכי עבודה ישירים בכ-50%.

 

בחברת אפל (Apple) צופה המחקר, כי החברה תגדיר מחדש את שרשרת האספקה שלה לאורך זמן ובשלבים, בהתחשב במורכבות פס הייצור של האייפון. סביר להניח שהיא תשתמש בגישה בעלת שלושה עוגנים מרכזיים:

האחד, המשך האוטומציה של רשתות האספקה הקיימות למשל, Hon Hai, ספקית מרכזית של אפל, צמצמה את כוח העבודה שלה מ-1.3 מיליון דולר למיליון דולר ומתכוונת לצמצם עוד יותר ל-700,000 דולר בשנה הבאה. השני, להעביר כל ייצור מכשיר שאינו אייפון לארצות אחרות או בחזרה למקור כמו למשל AirPods ו-Apple Watch בווייטנאם או פס הייצור של מחשבי ה-Mac בטקסס והשלישי -  למקם באופן סופי את פסי הייצור  להרכבה סופית של המוצרים, בשווקי היעד שלהם.

 

תגובה אחת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה
  1. 1
    לוקח לפחות חצי שנה לשנות שרשרת אספק

    בנתיים אין טיסות ישירות מהמזרח לארץ. מוצ"ש היו טיסות אחרונות מקוריאה והונגקונג. אין לי מושג כמה טיסות יוצאות מסין כל יום לעל העולם. ברור שזה פי כמה פחות מבעבר. תוך שבוע - תהיה תמונה טובה יותר לגבי האספקה של רכיבים לישראל וגם יצוא דרך האוויר. בנתיים - אל על הודיע על הכפלת מחירי המטענים.
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    ATUK19 24/02/2020 12:25