מנכ”ל האוצר: ”בניגוד לשאר תקציבי הממשלה, תקציב התשתיות יגדל השנה בכ- 23%”

שי באב"ד הסביר שהשקעה בתשתיות כוללת התחייבויות ארוכות טווח, ועל הפרויקטים של שנת 2020 הממשלה התחייבה כבר בשנים עברו; התקציב ל-2020 עומד על 32 מיליארד ש"ח

חדשות ספונסר 29/01/2020 14:30

א+א-

"השנה הממשלה תעבוד עם תקציב המשכי, מצב הגורם לפער של מיליארדי שקלים בין צרכי המשק לבין יכולת הממשלה לתקצב את הצרכים. אך בניגוד לשאר תקציבי הממשלה, תקציב ההשקעה בתשתיות יגדל ב- 2020 בכ- 23%", כך הכריז היום (ד’) שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, בוועידת התשתיות והרכבות של Aon ישראל והפניקס.

 

באב"ד הסביר כי "הסיבה להבדל בין ההשקעה בתשתיות לבין שאר ההוצאות על שירותי הממשלה נובעת מכך שהשקעה בתשתיות באופייה היא התחייבויות ארוכות טווח, ועל הפרויקטים של שנת 2020 הממשלה התחייבה כבר בשנים עברו. כך שבכל הקשור להשקעה בתשתיות, הממשלה תשקיע בשנת 2020 סך העומד על כ-32 מיליארד ש״ח, גידול של כ-23% ביחס להוצאת הממשלה ב-2019 שסך ההשקעה בתשתיות בה עמד על כ-26 מיליארד ש״ח".

 

תחומי התשתיות והרכבות הינם מהתחומים החמים והצומחים בארץ ובעולם והגידול המואץ בהם דורש פתרונות ביטוח חדשניים, המותאמים למורכבות התחום ודרישות הפרויקטים. מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מהפכה אשר בסופה נעבור כולנו לשימוש על בסיס יומי במערכות הסעת המונים כמו בכל מדינה מתוקנת אחרת בעולם המערבי.

 

על פי התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040 יושקעו לאורך השנים סכומים בהיקף כולל של מעל 120 מיליארד ש"ח בתשתיות הרכבת ברחבי ישראל.

 

השקעה בתשתיות של רכבת ישראל הינה בנוסף להשקעה האדירה של הגופים הממשלתיים הצפויה בקווי הרכבת הקלה בגוש דן אשר נמצאת כיום בעיצומה, בהרחבת קווי הרכבת הקלה בירושלים, הקמת קו הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת וכמובן החזון הגדול של הקמת רשת קווי המטרו במרכז הארץ.

 

עבור שוק הביטוח המקומי והגלובאלי כל המגה הפרויקטים המתוכננים בישראל בשנים הקרובות מהווים הזדמנות אדירה לכל השחקנים בתחום. יחד עם זאת, הם גם מעלים אתגרים מאוד לא פשוטים לנוכח היקף הכיסוי הביטוחי הנדרש לצורך מתן מענה לחשיפות לאורך כל חיי הפרויקט. האתגר כיום הופך לעוד יותר גדול ומורכב לאור תנאי השוק הקשים מולם אנו מתמודדים בכל ענפי הביטוח ובעיקר בענפים הרלוונטיים להקמה ותפעול של פרויקטי תשתית.

 

אילן בק, יו"ר ומנכ"ל איאון (Aon) ישראל, ציין בכנס כי "תנאי השוק הקשים יצרו משבר גלובלי בתחום שלא פסח על השוק הישראלי אשר נתמך ברובו ע"י מבטחי המשנה ולכן גם המבטחים הישראלים מקשיחים את התנאים בכל ענפי הביטוח העסקי. לכן כיום קשה לקבל כיסוי ביטוחי לפרויקטים גדולים של תשתיות על פי דרישות המדינה.

 

אם עד לאחרונה תקצוב הביטוח במכרזי המדינה היה יחסית פשוט ליישום, הרי שכיום הוא הפך להיות מורכב במיוחד ומרכזי בשיקולי תקציב ההגשה למכרז של כל זכיין. היום תקציב הביטוח של פרויקטים גדולים עומד על עשרות ואף מאות מיליוני ש"ח לכל אורך חיי הפרויקט, והפרמיות ממשיכות להתייקר בעשרות אחוזים בהשוואה לפרויקטים קודמים".

 

ג׳יימס מקניל, מנהל תחום התשתיות ב-Aon EMEA , אמר כי "השינוי שאנו חווים כיום בשוק הביטוח העולמי הינו דרמטי. העובדה שחלק מהמבטחים בסינדיקטים של לוידס (Lloyds) יצאו מענפי ביטוח מסוימים, צמצמה באופן משמעותי את הקיבולת של השווקים.

 

לכן היום מאוד קשה להשלים כיסוי ביטוחי, במיוחד כאשר מדובר בפרויקטים גדולים של תשתיות המחייבים שימוש אופטימלי בכל השווקים האפשריים. המבטחים הפכו למאוד בררנים ושמרניים והם לא מוכנים לרשום יותר סיכונים אשר אינם עולים בקנה אחד עם התיאבון המוגבל שלהם. האתגר אפילו גדול יותר כאשר מדובר בטריטוריות מחוץ לארה"ב ולאירופה כמו המזרח התיכון וישראל לגביהן התיאבון של המבטחים הגלובאליים אף נמוך יותר".

 

מקניל הוסיף כי "התפקיד שלנו באיאון כברוקר בינלאומי מוביל, במיוחד בתנאי שוק קשה, הוא להפעיל את כל כובד המשקל שלנו בשוק על מנת לייצר פתרונות יצירתיים עבור הלקוחות שלנו בכל רחבי העולם כולל בישראל. 

 

בהיכרותי רבת השנים עם השוק בישראל, מדובר בשוק מאוד מפותח ומתוחכם אשר מעלה דרישות ביטוחיות מאוד רחבות אשר בתקופה של שוק קשה כמו היום הן כמעט אינן ניתנות להשגה. לכן לדעתי גם השוק הישראלי יצטרך לחשב מסלול מחדש ולנסות לא להעלות דרישות לא ריאליות אשר מרחיקות את המבטחים הזרים מלרשום סיכונים בישראל".

 

 

 

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה