מסכמים שנה: הצמיחה במשק הסתכמה ב-3.3% בשנת 2019

מדובר בירידה קלה לעומת שנת 2018 בה צמח המשק ב-3.4%; הוצאות הצריכה הפרטית עלו ב-3.9%; המאזן השוטף של המגזר הממשלתי הסתכם בגירעון של 45.7 מיליארדי ש"ח

חדשות ספונסר 31/12/2019 15:10

א+א- 7

התוצר המקומי הגולמי, במחירים קבועים, עלה בשנת 2019 לעומת שנת 2018 ב- 3.3%, בהמשך לעלייה של 3.4% בתוצר בשנת 2018, ועלייה של 3.6% בשנת 2017, כך עולה מנתונים שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

 

ברבעון השלישי של שנת 2019 עלה התוצר ב-4.0% (4.1% באומדן הקודם) לאחר עלייה של 0.8% ברבעון השני ו-4.6% ברבעון הראשון של 2019 בחישוב שנתי (על פי נתונים מנוכי עונתיות המתקבלים לאחר ניכוי השפעת חגים, ימי פעילות ועונתיות מהנתונים המקוריים).

 

האוכלוסייה בישראל גדלה בשנת 2019 ב-1.9%, כך שהתוצר המקומי הגולמי לנפש עלה ב- 1.3% לאחר עלייה של 1.4% בשנת 2018. התוצר לנפש בשנת 2019 הסתכם ב-155.5 אלף ש"ח, או 43.6 אלף דולר, במחירים שוטפים. לשם השוואה, לפי נתוני OECD עלה התמ"ג לנפש בארצות הארגון ב-1.1% בממוצע השנה.

 

בשנת 2019 עלתה ההוצאה לצריכה פרטית ב-3.9%, לאחר עלייה של 3.7% ב-2018. בניכוי גידול האוכלוסייה ב-1.9% עלתה ההוצאה לצריכה פרטית לנפש ב- 2.0%. ההוצאה לצריכת מוצרים בני קיימא עלתה ב- 4.2% לנפש, ההוצאה לצריכת מוצרי בני קיימא למחצה (הלבשה, הנעלה וכד’) עלתה ב- 1.7% לנפש וההוצאה לצריכה שוטפת (מזון, דיור, דלק, שירותים וכד’) עלתה ב-1.7% לנפש.

 

ההוצאה לצריכה ציבורית עלתה השנה ב- 4.1%, בהמשך לעלייה של 4.0% ב- 2018. העלייה בהוצאה לצריכה ציבורית ב-2019 משקפת עלייה של 4.2% בהוצאה לצריכה אזרחית ו – 3.7% בצריכה הביטחונית.

 

ההשקעות בנכסים קבועים עלו השנה ב-0.3%, לאחר עלייה של 4.8% בשנת 2018. העלייה המתונה ב- 2019 משקפת עליות בבנייה למגורים, בבנייה שלא למגורים ועבודות בנייה אחרות, בהשקעות במוצרי קניין רוחני (מו"פ, תוכנה וחיפושי נפט וגז) וירידה בהשקעות במכונות וציוד וכלי תחבורה.

 

יצוא הסחורות והשירותים עלה בשיעור של 3.3%, בהמשך לעליה של 5.6% ב-2018. יצוא הסחורות והשירותים ללא יהלומים וחברות הזנק עלה ב-4.7% לאחר עליה של 5.1% בשנת 2018. ההכנסה המקומית הגולמית הריאלית המביאה בחשבון את השפעת השינויים בתנאי הסחר הבינלאומי על ההכנסה - עלתה בשנת 2019 ב- 4.5% , קצב עלייה הגבוה יותר מקצב עליית התוצר, עקב הטבה בתנאי הסחר.

 

ההוצאה לצריכה פרטית לנפש עלתה השנה ב-2.0%, לאחר עלייה של 1.7% בשנת 2018 ועלייה של 1.4% ב-2017.

ההוצאה לצריכה פרטית שוטפת לנפש עלתה ב- 2019 ב- 1.7%, לאחר עלייה של 1.3% ב- 2018. העלייה בהוצאות לצריכה שוטפת לנפש משקפת עליות בהוצאות לשירותים (2.1%), בהוצאה למזון משקאות וטבק (0.8%) ובהוצאות למוצרי תעשייה לצריכה שוטפת (4.1%). ההוצאה לרכישת מוצרים בני קיימא למחצה לנפש עלתה ב- 1.7% לאחר יציבות בשנת 2018, כאשר ההוצאות להלבשה והנעלה עלו ב- 0.8% לנפש.

 

ההוצאה לרכישת מוצרים בני קיימא לנפש עלו בשיעור של 4.2%, לאחר עלייה של 3.4% ב- 2018 וירידה של 9.3% ב- 2017. פירוט ההוצאה מראה ירידה של 2.7% לנפש ברכישות הציוד למשק הבית - מקררים, מזגנים, מכונות כביסה וכיוצא בזה, ירידה של 1.4% ברכישות ריהוט ותכשיטים ועלייה של 11.3% ברכישות כלי רכב לשימוש פרטי .

 

בשנת 2019 הסתכם המאזן השוטף של המגזר הממשלתי בגירעון של 45.7 מיליארדי ש"ח לעומת גירעון של 38.1 מיליארדי ש"ח בשנת 2018. במונחי תוצר הסתכם הגירעון בחשבון השוטף ב-2019 ב-3.2% מהתמ"ג, לעומת גירעון של 2.9% ב-2018. הגירעון בחשבון השוטף שווה להכנסות השוטפות פחות ההוצאות השוטפות של כל הגופים במגזר הממשלתי: הממשלה, המוסד לביטוח לאומי, הרשויות המקומיות, המוסדות הלאומיים ומלכ"רים שמקבלים את רוב מימונם מהממשלה.

 

ההכנסות השוטפות בשנת 2019 עלו ב- 3.8% לאחר יציבות בסעיף זה בשנת 2018. העלייה בסך ההכנסות השוטפות נבעה מעלייה בכל הסעיפים. סך ההוצאות השוטפות במגזר הממשלתי עלה השנה ב- 5.0% לאחר עליה של 6.0% ב- 2018. ההוצאה לצריכה ציבורית, שמהווה 60.3% מסך ההוצאות השוטפות של המגזר הממשלתי, עלתה בשנת 2019 ב-5.8% במחירים שוטפים (4.1% במחירים קבועים). ההוצאות על הריבית על החוב הציבורי עלו ב-2.8%.

 

המאזן הכולל של המגזר הממשלתי, המתקבל כסיכום של המאזן בחשבון השוטף והמאזן בחשבון ההון, הסתכם ב- 2019 בגרעון של 4.0% מהתוצר בהשוואה ל-3.6% בשנת 2018.

 

 

7 תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה
  1. 1
    היו צריכים להעביר את הקווים

    החדשים של רכבת ישראל לידיים פרטיות ואת הישנים להשאיר לוועד עם בטחון תעסוקתי עד שנת 3000 |1| ומה שהכי דחוף זה להפריט את רכבת ישראל מטענים עם מחסור של 3000 נהגי משאיות ועם פתיחת הנמלים החדשים יהיה פה כזה ברדאק עם תשתיות המשך מהנמלים שיגמד את כל המחדלים של המדינה מאז הקמתה..... הרכבת היא אחד המשאבים הכי לא מנוצלים במדינה היא הייתה יכולה להוריד 30% מהמשאיות והרכבים במדינה חבל חבל....
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    שילקה 31/12/2019 18:06

  2. 2
    חחחח

    אתה חושב שעובדת מדינה יעניין אותה לעזור במשהו שלא יעלה לה את המשכורת בלי שהיא תוכל להמשיך בשלאף שטונדה בין 8-4. לא מנסה לתקן את העולם.(כשהייתי צעיר ותמים האמנתי שאפשר לדחוף). פשוט מציק לראות סיסמאות כמו אם יעברו לתחבורה ציבורית הכל יהיה טוב. מי שאמור לבדוק למה הציבור לא מוכן לעבור לתחבורה ציבורית לא מקבל משכורת לפי התקדמות של מעבר הציבור לתח"צ. ולכן גם לא יעניין אותו מצב התח"צ ולמה הציבור לא עובר אליה. דוקא סמוטריץ' נראה בחור טוב. אבל נראה שמה שמעניין אותו זה תשתיות ביו"ש...
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    GandalftheWhit 31/12/2019 17:56

  3. 3
    יו"ר וועד עובדי הרכבת

    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    שילקה 31/12/2019 17:34

  4. 4
    מי זאת ?

    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    GandalftheWhit 31/12/2019 17:29

  5. 5
    דבר עם גילה אדרעי |1|

    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    שילקה 31/12/2019 16:12

  6. 6
    מנסים לחנך את הציבור להשתמש בתח"צ

    תח"צ בישראל זה זבל. לוקח יותר זמן מרכב פרטי ולא נוח. אז למה שאנשים יסכימו לעבור לתחבורה ציבורית. יש לנו ארץ קטנה וממש לא קשה לתכנן לה תחבורה יעילה דעתי האישית הטעות בתכנון תחבורה ציבורית. הוא שבמקום לשים שתי מסילות רכבת. אחת מזרחית ואחת מערבית. עם מסילות מקשרות בקווי רוחב באזורי אוכלוסין גדולים. מנסים להשתמש בקו רכבת מבוסס על תוכניות מלפני 80 שנה. ואת השאר מנסים להשלים באוטובוסים. כשצריך להוציא 10 אוטובוסים בשעה מירושלים לאזור טבריה,צפת,קרית שמונה, וכו' זה אומר 10 נהגים כפול 4 שעות (כולל הפסקות וכל המסביב). פלא שיש מחסור בנהגי אוטובוס ? מה שאין כן אם שולחים רכבת שלוקחת נוסעים של 10 אוטובוסים עם נהג אחד בשעתיים מקסימום. שנוסעת הרבה יותר מהר מאוטובוס. גם לנוסעים יהיה הרבה יותר שווה ליסוע בתח"צ. כי ליסוע עם ברכב פרטי יהיה טרוף כשאפשר ליסוע בשליש מחיר ובאותו זמן פלוס מינוס. נ.ב לא מזכיר את חישמול הרכבות שאמור להגדיל את המהירות. ולהקטין זיהום אויר.
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    GandalftheWhit 31/12/2019 16:07

  7. 7
    ממש עכשיו. שוב תקלה ברכבת מירושלים.

    או שהתקלה בנתב"ג - אבל משפיעה על הרכבת לירושלים. רק פעם בשעה. יש לנו כלכלה צומחת טובה. אבל הרגולציה ובעיות התחבורה עוצרות אותה. אם אין תחבורה ציבורית טובה. אם אנשים יצרניים מגיעים סחוטים לעבודה אחרי שעה או יותר בפקקים - אם משאיות מתקשות לספק אספקה או להגיע מהמפעל לנמל, ברור שהפיריון יורד. ברור שזה תוקע את הצמיחה. חבל
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    ATUK19 31/12/2019 15:12