נתח שוק וצרכנות

הקשר בין תקשורת ועסקים

כל עסק מעוניין להשתמש בתקשורת על מנת להפיץ את המסר שמשרת אותו לקהל יעד גדול, רחב רלוונטי ככל האפשר. עם זאת, לא כולם יכולים להרשות לעצמם את העלויות

מערכת ספונסר 01/07/2018 16:41

א+א-

הצלחה עסקית נשענת מטבע הדברים על מכירות. בניגוד לתחומים אחרים, קל יחסית לדעת האם עסק מסוים נחשב להצלחה או כישלון וכל מה שצריך לעשות הוא להסתכל על הנתונים התקופתיים שלו. עם זאת, כדאי לזכור שמאחורי הנתונים היבשים מסתתרים אנשים ואף עסק לא יכול להצליח בלי לחשוף את המוצר או השירות שלו לכמה שיותר קהלי יעד רלוונטיים.

 

אחת הדרכים לחשוף את המוצר והשירות ללקוחות חדשים וכך לנסות להגדיל את המכירות היא להשתמש באמצעי תקשורת. כפי שיודע כל סטודנט של לימודי תקשורת בשנה א’, האינטרס העסקי מאחורי גופי התקשורת גדול לא פחות מהניסיון שלהם לבטא את רחשי הציבור ולשמור על הדמוקרטיה. מבחינת בעלי עסקים, אמצעי תקשורת הם כלי יעיל לפרסום ושיווק ואפשר להשתמש בהם גם בשביל יחסי ציבור.

 

מי מפרסם בגופי התקשורת?

הבעיה היא שלא כל עסק יכול להרשות לעצמו להשתמש בכלים של התקשורת. כתוצאה מכך, העסקים שמשתמשים בתקשורת הם אלו שמלכתחילה נחשבים גדולים ומצליחים יותר. זה גורם להעדפת עסקים גדולים על מנת עסקים קטנים, לחוסר איזון בתחרות בין עצמאיים וטייקונים ולפגיעה בתפקיד המקורי של התקשורת.

 

מצד שני, שוק התקשורת תמיד פתוח לרעיונות חדשים והתחרות בין עסקים גדולים וקטנים אמורה לייעל ולשכלל אותו. יש שיגידו שכל עסק יכול להשתמש בתקשורת לצרכיו כל עוד הוא מפעיל כלים יצירתיים ומקוריים. כך למשל בעוד עסקים גדולים יזרימו מאות מיליוני שקלים לקמפיינים בולטים בעיתונות המסורתית, עסקים קטנים יבחרו תכנית שיווק ממוקדת וישלבו פרסום גרילה באתרי אינטרנט ורשתות חברתיות.

 

למעשה, האינטרנט משנה במובן מסוים את הקשר בין תקשורת ועסקים כי הוא יוצר לכאורה מגרש משחקים שווה לכולם. בפועל זה לא ממש קורה ועסקים גדולים עם תקציב בלתי מוגבל עדיין מקבלים עדיפות, אבל אי אפשר להתעלם מכך שיש כיום הרבה יותר כלים לפרסום ושיווק בתקשורת בהשוואה לעבר. במילים אחרות, גם עסקים קטנים יכולים ליהנות ממה שהתקשורת החדשה מציעה להם כל עוד הם עושים זאת בצורה נכונה.

 

גם גוף תקשורת הוא עסק

תקשורת משמשת להעברת מידע, לתיווך מסרים לציבור ולהדהוד של אינטרסים מטעם השלטון. בתווך, גופי התקשורת עצמם הם עסק שחייב להרוויח על מנת להתקיים. גוף תקשורתי שלא מרוויח כסף לא ישרוד וממילא יאבד את מקומו.

 

כתוצאה מכך, הדילמה של גופי התקשורת היא כיצד לבצע שיתופי פעולה עם המגזר העסקי ואיך למלא את הפונקציה האזרחית שלהם בלי לפגוע בייעודם המקורי. זו משימה קשה מכפי שנהוג לחשוב והיא צפויה להיות מאתגרת יותר בעתיד.

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה