מהו המקום בבניין המגורים או בקניו הזוכה להכי פחות התיחסות? זה שנחשב כאפרורי ולא מעניין? אם קראת את הכותרת אז סביר להניח שאתה מנחש לבד שהכוונה היא לחניון הבניין. אם יש מקום במבנה שאינו זוכה להתיחסות לה הוא ראוי, הרי זהו החניון. במקביל להיותו מקום אפרורי ומשעמם ואולי דווקא בשל כך, מסתבר כי החניון הוא כר פורה לנזקים ולתאונות להולכי רגל ולכלי רכב.
למה יש תאונות בחניון ומה אני יכול לעשות כדי לא להיות מעורב בתאונה מרגיזה שכזו?
בקצרה ניתן לומר כי מרבית החניונים, כפי שהם נבנים כיום, סובלים הן מבעיה תשתיתית והן מבעיה של חוסר אכיפה והתוצאה היא בעיית בטיחות המסכנת את משתמשי החניון. אם ראיתם פעם שוטר בחניון של הבניין שלכם זה ככל הנראה כי השוטר גר לידכם ולא מפני שהוא בא לבצע משימת אכיפה. החדשה הטובה היא שניתן, ואפילו דיי בקלות, לפתור את מרבית הבעיות הללו ולהביא את החניון למצב של מקום שבטוח לנסוע ולהסתובב בו.
חשוב לדעת כי לכם, משתמשי החניון יש כוח עצום. אם אתם מרגישים לא בטוחים בחניון, כנראה שאתם צודקים. בין אם מדובר בחניון של בית מגורים ובין אם מדובר בחניון של קניון, בניין משרדים ואפילו משרדים ממשלתיים, כולם רוצים שהחניון שלהם יהיה בטיחותי ונוח לשימוש. פניה שלכם לועד הבית או למנהל החניון והתרעה על מפגע בטיחותי בחניון, תמיד תתקבל ברצינות ובהקשבה. מה אתם יכולים לדרוש מהנהלת החניון כדי לשפר את הבטיחות? ריכזנו עבורכם מספר מצבים נפוצים.
הבעיה הגדולה ביותר: נהיגה במהירות גבוהה בשטח החניון
מי מאיתנו לא ראה לפחות פעם אחת מכוניות שנוסעות ממש מהר בתוך החניון ומסכנת את כל מי שבסביבה? הנתיבים בחניון מתוכננים לנסיעה איטית. הם צרים, שדה הראיה מצומצם ואם ילד יקפוץ מבין המכוניות החונות לתוך נתיב הנסיעה, לנהג יהיה קשה שלא לפגוע בו. כלי הרכב הנוסעים מהר בחניון מועדים להתנגש בכל דבר שמפריע להם בעצם: מכונית שיוצאת מהחניה ולא רואה אותם, עמודים של מבנה החניון שמפריעים להם בסיבוב וכן, גם הולכי רגל. זו בעיה בטיחותית שמטרידה בעלי ומנהלי חניונים לא רק בארץ אלא בכל העולם.
כדי למנוע תאונות כפי שתיארנו קודם, מה שנכון לעשות זה להוריד את מהירות הנסיעה של אותם כלי רכב, והדרך הנכונה לעשות את זה היא באמצעות פסי האטה שיותקנו במקומות מסויימים על צירי הנסיעה בחניון. פסי האטה יכולים גם להיות דבר מרגיז ומטריד אז רק נציין כאן שאם מתקינים פסי האטה בגובה מתאים ובמיקומים הנכונים על ציר הנסיעה, הם לא יפריעו לאף אחד מלבד לאותם נהגים ממהרים ובעצם יכריחו אותם לנסוע יותר לאט.
אם לא רואים לא נוסעים. באמת?
בעיה נוספת אליה חשוב להתיחס היא בעיית הראות. יותר נכון, חוסר הראות. בגלל שהחניון הוא מקום צפוף ופעמים רבות התאורה בו אינה טובה, נוצרת בעיה בטיחותית חדשה – הראות. נהגים אינם רואים זה את זה כאשר הם מגיעים לצומת משני נתיבים מאונכים כי כלי רכב חונים בדיוק בפינת הצומת וחוסמים את שדה הראיה. לחילופין, יש שדה ראיה אבל בגלל שהתאורה חלשה, אתה, הנהג מתקשה לראות איפה בדיוק נמצא העמוד של החניון שצריך לעקוף כדי שלא להתנגש בו בכניסה לחניה או בסיבוב.
התקנה של מראה פנורמית בצומת תאפשר לנהגים המתקרבים לצומת לראות זה את זה ולהאט בזמן. חשוב כמובן להתקין מראה בגודל מתאים, לא קטנה מידי והכרחי לכוונן אותה כך שתשקף לכל נהג המגיע לצומת את המתרחש בנתיב המאונך לו. מראה פנורמית הממוקמת ומכוונת כראוי יכולה לחסוך את הצורך בהתקנה של מערכת רמזורים יקרה ולהגביר את הבטיחות בחניון באופן משמעותי. מדובר על חלופה פשוטה, זולה ואפקטיבית למערכת רמזורים בצומת שכל בעל חניון ישמח להתקין.
להגברת נראות של עמודים ופינות מסוכנות בחניון נהוג להשתמש במגן פינות עם מחזירי אור גדולים ובולטים. מוצר פשוט ובסיסי זה מדגיש לנהג את העמודים בחניון גם בתנאים של תאורה וגם בתנאי חושך. מגן פינה גם מסייע למנוע ולהקטין את הנזק במצב בו כבר יש מגע בין הרכב לעמוד.
קיימים אביזרים רבים נוספים המגבירים את הבטיחות בחניון, משפרים את יעילות ניצול השטח בו והופכים את השימוש בו לבטוח ונעים יותר לככלל המשתמשים. לכם כמשתמשי החניון יש את האפשרות ואפילו החובה לדרוש ממי שאחראי על החניון להפוך אותו למקום בטוח ונוח לשימוש.
סייעו בהכנת הכתבה: א.ו.ש אביזרי בטיחות לחניונים המתמחים בציוד בטיחות לחניונים, מפעלים ושטחי תפעול