חדשות כלכלה

יזמי הנדל”ן מתחממים על הקווים אך שדה דב ממשיך לעורר מהומה

דיון שהתקיים הבוקר בוועדה לביקורת המדינה הפך עד מהרה לסוער מאוד, זאת לאחר שמשרדי הממשלה השונים הגיעו ללא תשובות לדיון וללא חלופות לשדה התעופה האזרחי דב הוז

מערכת ספונסר 01/06/2016 12:14

א+א-

דיון שהתקיים הבוקר בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ קארין אלהרר, הפך עד מהרה לסוער מאוד, זאת לאחר שמשרדי הממשלה השונים הגיעו ללא תשובות לדיון וללא חלופות לשדה התעופה האזרחי דב הוז אותו הם מעוניינים לסגור. ח"כ אלהרר: משרד התחבורה ומשרד ראש הממשלה מפקירים את התושבים של אילת, ואת תושבי מדינת ישראל בכלל."

 

בעקבות הצעת החוק של ח"כ איציק שמולי עליה חתומים מעל ל-80 חברי כנסת, איום הסגירה על שדה התעופה האזרחי דב הוז ודיון קודם בוועדה לביקורת המדינה, נערך היום דיון נוסף על מנת לקבל תשובות ממשרדי הממשלה השונים לגבי החלופות הקיימות לשדה התעופה. בדברי הפתיחה ח"כ אלהרר אמרה כי "משרד התחבורה אמור למצוא פתרונות. בדיון קודם הבנו שלא למשרד התחבורה ולא למשרד ראש הממשלה יש פתרונות. פינוי שדה התעופה, גם אם הוא הכרחי, צריך לוודא שזה המוצא האחרון."

 

ח"כ איציק שמולי, יוזם החוק הדורש את סגירת השדה האזרחי רק כאשר יפונה הצבאי ובהינתן חלופה הולמת, עליו חתומים מעל ל-80 חברי כנסת מכל סיעות הבית אמר כי "יש פה נציגי ממשלה, אנשי ציבור, שאמורים לשרת את האינטרס הציבורי, ועושים הכל כדי להתעלם מהאינטרס הציבורי. זה פשוט אבסורד בהתגלמותו. יותר מדי שנים סיפרו לנו שצריך לפנות מהר את כל האזור הצפוני כדי לבנות דיור בר השגה, בשטח הנדל"ן הכי יקר במדינת ישראל. לפחות עם השקר הזה הפסיקו. אני מצטער לומר לך, ראש עיריית אילת, שאתה בתחתית שרשרת המזון. בסופו של דבר, אני גם הייתי בסיור במקום. ואין שום בעיה לקדם את הדברים במקביל. גם להשאיר את התעופה האזרחית וגם לקדם את תהליכי התכנון. אתה, נציג משרד ראש הממשלה, מתפתל פה בכיסא ואין לך תשובות, זה רק מראה כמה חשובה לכם העיר אילת."

 

נציג משרד מבקר המדינה, מר צבי ורטיקובסקי: "הצבענו בדוח הביקורת, שסוגרים בלי שיש חלופה והתוצאה היא שיתוק של מערכת התעופה הפנים ארצית וזו נסיגה משמעותית של המדינה אחורה. יש לזה נזקים והשלכות כבדות משקל ולכן הנושא כבד וקריטי. אנחנו היום מצפים שלפני שסוגרים תהיה חלופה."

 

ח״כ מיקי לוי, יו"ר השדולה המשותפת לחיזוק העיר אילת: "סגירת השדה האזרחי בשדה דב כאשר טרם הוסדרו החלופות לטיסות לאילת של מטוסי נוסעים בינוניים - תהיה מכת מוות לתיירות באילת, שגם כך נמצאת בירידה בשנים האחרונות נוכח התחרות עם אתרי נופש וערי נופש אחרות בעולם. אני חרד מהעתיד לבוא באם ההחלטה לא תשתנה ואיני מבין את ההצדקה לפנות שדה תעופה אזרחי כאשר מאידך השדה עצמו ממשיך לפעול עבור טיסות צבאיות. זוהי החלטה רעה שיש לשנותה."

 

ראש עיריית אילת,מאיר יצחק הלוי: "אני מכהן 13 שנים כראש עיר, למוד קרבות אנוכי. לא זוכר קרב כל כך הזוי כמו הקרב הזה. כל כך הרבה דברים נעלמים, מסתוריים, שברי מידע, בלופים, שזה פשוט מזעזע האם אני חי במדינה הנכונה ואני אומר זאת כציוני שאוהב את המדינה. אני מזועזע מכמות המידע שיש בה כל כך הרבה בדיות ושקרים. על פי ההמלצות, היום שדה דב היה אמור להתפנות. מי היה נותן פה תשובות לאנשים שטסו איתי היום בבוקר לתל אביב כדי לקבל טיפול אונקולוגי."

 

יעקב ברנט, חברת "ארקיע": אני רציתי להימנע מלדבר כי חברי הכנסת מציגים את העניין בצורה רהוטה. אני איש נדלן כל חיי הקריירה המקצועית שלי. השאלה היא איפה נולד החטא הקדמון הזה. ככל הנראה מקורו בהסכם מפוקפק שנחתם בין משרד האוצר לבין אנשי הגוש הגדול. בניגוד למה שנאמר פה, רוב הקרקע היא של מדינת ישראל. למה מפוקפק? כי הסתבר שבדיון בבג"צ שבתמורה לפינוי של השטח, הבטיחו שאנשי הגוש הגדול יוותרו על הזכויות שלהם. מסתבר שניתן פטור ממס על המכירה הזאת של הקרקע למדינה. כי לכאורה היא ללא תמורה. אבל באו מנהלי הגוש הגדול לבג"צ ואיימו לבטל את מכירה, כי הבטיחו להם בתמורה את פינוי שדה דב ב-2016. אנחנו מבקשים לראות את זה. ההסכם נחתם לפני מספר שנים ב-2007. התוצאה לא תמצא חן בעיניי הרבה אנשים.

 

מר דוד אייזנברג, אגודת התעופה הכללית: "אני חושב שבכל מה שקשור לשדות תעופה יש תכנון שלילי, לא אפס תכנון. אנשים עובדים אבל מגיעים לתוצאות שליליות. שדה דב הוא אבן הראשה של התעופה הפנים ארצית. מוציאים את שדה דב, כל הקשת מתמוטטת. לא יהיה משמעות לשדה תעופה חיפה או ראש פינה. אני אעדיף לנסוע באוטו מאשר לנחות בנתב"ג."

 

ח"כ איציק שמולי: "אנחנו לא מוכנים להקריב את תושבי הפריפריה על המזבח של כמה כרישי נדל"ן במרכז. סגירת שדה דב בלא שיש חלופה אחרת לטיסות אזרחיות תנתק את צינור החמצן לאילת ולערבה ופשוט תמוטט את העיר ואת תושביה. המשך הפעילות של השדה הצבאי במקום ממילא ימנע כמעט בוודאות קידום של תכנית נדל"ן במתחם, ולכן אין שום היגיון שכל עוד השדה הצבאי קיים לא להשאיר גם את השדה האזרחי. כל הגורמים המקצועיים, לרבות משרד הבריאות, התחבורה והתיירות, מתנגדים לפינוי, כך שממש לא ברור מה הבסיס להחלטה העקומה שהתקבלה והאם באמת לקחו בחשבון את המחיר הבלתי נסבל שייגבה מהתושבים. נמשיך, ביחד עם ראש העיר וחברת המועצה נמיר את המאבק על הישרדותן של אילת והערבה".

 

יו"ר הוועדה, ח"כ אלהרר סיכמה את הדיון באומרה כי "זה היה מסוג הדיונים הקשים. אני מבינה בצורך של אזרחים לקבל שירותים מהמדינה ללא כל קשר למקום שבו הם בחרו לגור. כל מי שגר, ולא משנה איפה, אמור לקבל את אותו השירות. אני לא חושבת שמישהו בכוונת זדון רוצה לפגוע באנשים. אני רק חושבת שמישהו לא חשב על הדברים עד הסוף. ואני שואלת למה? מה הם עשו לכם? הם פגעו בכם? הזיקו לכם באופן אישי? נדלן זו לא סיבה טובה. אני לא מצליחה להבין איך מדינת ישראל לא מסוגלת לקבל החלטות בלי להזיק קודם לאזרחים שלה. אתם יכולים להגיד לאיילי הנדלן שהם יכולים לנשק את הקרקע אם לא ימצאו פתרונות "

 

ח"כ אלהרר המשיכה ואמרה כי "הוועדה מבקשת לקבל ממשרד התחבורה מכתב שמסביר מה החלופות תוך שבועיים, כולל תעופה כללית וכולל מכתב שמסביר מהן החלופות שמוצעות לתושבי אילת ספציפית. ממשרד האוצר – אני מבקשת לקבל את העתק ההסכם. המשרד לאיכות הסביבה – אני מבקשת לקבל חוות דעת האם ניתן לבצע את בדיקות הקרקע מבלי לפנות את שדה דב בשלב הזה."

כתבות נוספות

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה