קרדיט:shutterstock
קרדיט:shutterstock

תל אביב ידועה כמרכז התעסוקה, התרבות והחיים האורבניים של ישראל. אך לצד המשיכה הרבה שלה, או דווקא בגללה, היא מתמודדת עם בעיה מוכרת ומתסכלת במיוחד: פקקים אינסופיים. על פי נתוני הלמ"ס, מספר כלי הרכב לנפש בישראל נמצא במגמת עלייה מתמשכת, כאשר חברות בינלאומיות המדרגות את הערים הפקוקות בעולם - דירגו בשנת 2023 את תל אביב במקום ה-4 בעולם בעומסי תנועה. כל יום נכנסות לעיר מאות אלפי מכוניות מהערים הסמוכות, והעומסים הללו מתבטאים לא רק בזמן אבוד על הכבישים, אלא גם בזיהום אוויר, בעיות בריאות והשפעות כלכליות שליליות.

אבל לצד התמונה המוכרת הזו, מתגבשת מגמה חדשה: פרויקטים חדשים למגורים בתוך תל אביב, שמתוכננים מתוך תפיסה אורבנית מתקדמת, יכולים להפוך לחלק מהפתרון.

מה הקשר בין מגורים בעיר לבין צמצום הפקקים?

אחת הסיבות המרכזיות לעומסים בתל אביב היא הפער בין מספר העובדים בעיר לבין מספר התושבים שיכולים להרשות לעצמם לגור בה. שנים רבות נאלצו רבים לעבור לגור מחוץ לעיר, בשל מחירי דיור גבוהים או היעדר היצע מתאים, ולבצע מדי יום נסיעות ארוכות אל מקום העבודה. התוצאה: תלות מוחלטת ברכב פרטי ופקקים בלתי נגמרים בכניסות וביציאות של העיר בשעות העומס.

ככל שיותר פרויקטים חדשים בתל אביב מתווספים לשוק - כך גדל היצע הדירות במרכז העיר, ובהתאם גם מספר האנשים שיכולים לבחור לגור קרוב למקום העבודה, לשירותים ולמרכזי התרבות. מגורים בתוך תל אביב ובסמיכות לצירי תחבורה ציבורית ראשיים או לשבילי אופניים, יכולים לחסוך את הצורך ברכב – שכן מקומות התעסוקה, החינוך, הקניות והבילוי נמצאים כולם במרחק הליכה, נסיעה או רכיבה קצרה.

קרבה לתחבורה ציבורית משנה את כללי המשחק

הקשר בין נדל"ן לתחבורה לא מסתכם במיקום גיאוגרפי בלבד של פרויקט חדש. בעשור האחרון המדינה ועיריית תל אביב משקיעות בפיתוח מערכות תחבורה ציבורית חדשות ובין-עירוניות, ובראשן הרכבת הקלה. הקו האדום, שהחל לפעול ב-2023, כבר הוכיח את עצמו ככלי יעיל לחיבור בין שכונות העיר ובין הערים הסובבות אותה. הקווים הירוק והסגול, שצפויים להיפתח בשנים הקרובות, עתידים להרחיב עוד יותר את הנגישות ולהפוך את המגורים במטרופולין לנגישים ועדיפים.

המשמעות היא שפרויקטים חדשים בתל אביב שנבנים בקרבת תחנות הרכבת הקלה או צירי תחבורה ציבורית ראשיים, מציעים לתושבים יתרון משמעותי: אפשרות אמיתית לחיים ללא רכב פרטי, וחיסכון בזמן של עמידה בפקקים או חיפוש חניה. דירה בפרויקט כזה לא רק משפרת את איכות החיים, אלא גם תורמת להפחתת מספר המכוניות על הכביש.

בנוסף, חלק גדול מהיצע הדירות החדש בעיר מגיע מפרויקטים של התחדשות עירונית. פרויקטים אלו מאפשרים לנצל בצורה טובה יותר את הקרקע הקיימת בתוך אזור מאוכלס, להרוס בניינים ישנים ולבנות במקומם מגדלים עם היצע דירות גדול יותר ועם תשתיות איכותיות יותר.

היתרונות של פרויקטים חדשים בתוך תל אביב

כשמסתכלים על התמונה הרחבה, ברור שהקשר בין פרויקטים חדשים בתל אביב לבין תחבורה נוחה לא פותר רק את בעיית הפקקים, אלא מייצר מכלול יתרונות נוספים:

· חיסכון בזמן: פחות שעות בפקקים, יותר זמן פנוי למשפחה, עבודה או פנאי.

· שיפור איכות החיים: הליכה ברגל או רכיבה על אופניים לעבודה מקטינות סטרס ומשפרות את הבריאות.

· הפחתת זיהום אוויר: פחות רכבים על הכביש משמעותם פחות פליטות מזהמות.

· חיסכון כלכלי: ללא צורך בהחזקת רכב, משפחות חוסכות אלפי שקלים בשנה על דלק, ביטוח ותחזוקה.

בסופו של דבר, פרויקטים חדשים בתל אביב מרחיבים את היצע הדירות ומאפשרים ליותר אנשים לגור בלב העיר. כך יכולים התושבים ליהנות מכל מה שתל אביב מציעה - עבודה, תרבות ופנאי - מבלי לבלות שעות בפקקים שהפכו לסימן ההיכר שלה.

מבט קדימה: מתל אביב פקוקה למטרופולין נגיש

תל אביב לא תיפטר מהפקקים בן לילה, אבל הכיוון החיובי כבר ברור. שילוב בין פיתוח נדל"ן חדש, התחדשות עירונית והשקעה מאסיבית בתחבורה ציבורית משנה את כללי המשחק. העיר צועדת לקראת עתיד שבו מגורים ועבודה משתלבים זה בזה, והצורך היומיומי ברכב פרטי הולך ומתמעט.

עבור תושבים ומשקיעים כאחד, המגמה הזו מציעה לא רק שיפור באיכות החיים אלא גם יציבות כלכלית: נכסים שממוקמים ליד תשתיות תחבורה מתקדמות צפויים לשמור על ערכם ואף להשתבח לאורך זמן.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש