קרדיט: AI
קרדיט: AI

חברת Grab Holdings (סימול: GRAB) היא אחת מהחברות המעניינות והחזקות בדרום מזרח אסיה, וזו ששואפת להיות חוד החנית של הטרנספורמציה הדיגיטלית באזור. מדוע חברה שהפסידה סכומי עתק רק לפני מספר שנים הפכה לסיפור הצלחה רווחי? כיצד סופר-אפליקציה אחת מחברת מיליוני משתמשים, סוחרים ונהגים ויוצרת גלגלי תנופה של צמיחה מתמשכת?

רקע והיסטוריה

חברת גראב (GRAB) הוקמה בשנת 2012 על ידי שני סטודנטים מלזים מבית הספר לעסקים של הרוו ארד, אנתוני טאן וטאן הוי לינג. הייעוד הראשוני של החברה היה לשכפל את מודל שירותי המוניות של אובר במלזיה, ולהציע נסיעות בטוחות ואמינות יותר. גראב צברה פופולריות במהירות במלזיה, והמייסדים זיהו את ההזדמנות להרחיב את השירות למדינות שכנות בדרום מזרח אסיה שבהן לא הייתה קיימת טכנולוגיה של שירותי תחבורה חכמים. החברה המשיכה להתרחב למדינות נוספות כמו סינגפור, אינדונזיה, תאילנד, הפיליפינים, וייטנאם, קמבודיה ומיאנמר. בשנת 2021, גראב (GRAB) הונפקה לציבור באמצעות מיזוג, בעסקה שהייתה אחת מהנפקות המניות הגדולות ביותר של חברה מדרום מזרח אסיה בארה"ב באותה העת.

מה החברה עושה היום

כיום, גראב (GRAB) היא סופר-אפליקציה מובילה בדרום מזרח אסיה, המספקת שירותי משלוחים, ניידות ושירותים פיננסיים למיליוני צרכנים, סוחרים ושותפים בלמעלה מ-800 ערים בשמונה מדינות.

בתחום המשלוחים, החברה מציעה שירותי משלוח מהירים ואמינים של אוכל (GrabFood), מצרכים (GrabMart) וחבילות (GrabExpress).

בתחום התחבורה (Mobility), היא מספקת שירותי נסיעות מאובטחים ונוחים, כולל רכבים פרטיים, מוניות ואופנועים.

בנוסף, היא מפעילה שירותים פיננסיים מגוונים כמו תשלומים דיגיטליים (GrabPay), בנקאות דיגיטלית (Digibank), הלוואות וביטוח. גראב גם מספקת שירותים נוספים לחברות וסוחרים, כולל שירותי פרסום (GrabAds), שירותי מיפוי (GrabMaps) וכרטיסי מתנה (GrabGifts).

המוצר איכותי?

היתרון התחרותי של גראב נובע מכך שהיא בנתה סביבה מקיפה שמקשה על הלקוחות והסוחרים לנטוש אותה. החברה נהנית מחמישה חפירים כלכליים, כולל:

1. המותג החזק שלה שהפך לשם נרדף לתחבורה ומשלוחים באזור.

2. עלויות המעבר גבוהות בזכות היותה סופר-אפליקציה המשלבת הכל תחת קורת גג אחת, וגורמת לכך ששיעור הנטישה של משתמשים שמשתמשים ביותר משלושה שירותים נמוך משמעותית.

3. אפקט הרשת (Network Effect) של גראב הוא אדיר, עם מיליוני משתמשים, סוחרים ונהגים, שיוצרים יחד אקוסיסטם המעצים את עצמו.

4. יתרון העלות מתבטא בשולי רווח תפעולי גבוהים יותר מאלו של מתחרותיה הגדולות, וזה נובע בעיקר מהיקף הפעילות.

5. קנה המידה היעיל (Efficient Scale) שלה, שהופך אותה למונופול וירטואלי בתחום משלוחי המזון והתחבורה בדרום מזרח אסיה, מחזק את כל החפירים האחרים.

למה צפויה צמיחה עסקית

גראב צפויה להמשיך ולצמוח בהסתמך על מספר מנועי צמיחה ברורים. ראשית, בסיס המשתמשים שלה יכול לגדול משמעותית. עם 46.2 מיליון משתמשים חודשיים, שיעור החדירה עומד על 6.6% בלבד מתוך אוכלוסיית דרום מזרח אסיה, כך שיש פוטנציאל להגיע ל-15%-20% חדירה, הרחבה של מעל לפי 3 (!) מכמות המשתמשים הפעילה כיום. אולם, עם כ-119 מיליון משתמשים שנתיים פעילים, היא יכולה להגדיל את בסיס ה-MTU שלה פשוט על ידי שיתוף מחדש של הלקוחות הוותיקים. ההכנסה למשתמש חודשי (Revenue Per MTU) עמדה על שיא של 18 דולר, נמוך משמעותית מהנתון של אובר (Uber) העומד על 68 דולר, מה שמעיד על פוטנציאל הכפלה עתידי.

שנית, החברה משפרת את המונטיזציה (הגדלת הכנסות ממשתמשים קיימים) שלה, כאשר ההכנסה למשתמש חודשי (Revenue Per MTU) הגיעה לשיא של 18 דולר.

למרות זאת, הנתון עדיין נמוך משמעותית מזה של אובר (Uber) שעומד על 68 דולר, מה שמעיד על פוטנציאל עתידי להכפלת (ויותר) ההכנסה למשתמש.

לבסוף, החברה נהנית מצמיחה חזקה בשוקי הליבה שלה:

שוק משלוחי האוכל צפוי לגדול מ-19 מיליארד דולר בשנת 2024 ל-34 מיליארד דולר עד שנת 2030, ושוק התחבורה צפוי לגדול מ-9 מיליארד דולר ל-21 מיליארד דולר באותה תקופה. במקביל, גם השירותים הפיננסיים, במיוחד הלוואות דיגיטליות, צפויים לצמוח בקצב מהיר של פי ארבעה עד 2030.

בנוסף, לאחרונה, גראב (GRAB) חידשה את השיחות לרכישת גו-טו (GO TO) האינדונזית, במה שמהווה מהלך אסטרטגי בעל פוטנציאל לשנות את שוק הטכנולוגיה בדרום מזרח אסיה. רק כדי לסבר את האוזן - GoTo היא שחקנית ענקית בפני עצמה, השולטת כמעט באופן מוחלט בשוק הדיגיטלי של אינדונזיה, השוק הגדול ביותר באזור. היא יצרה אקו-סיסטם חזק המשלב את Gojek (שירותי תחבורה ומשלוחים) עם Tokopedia (פלטפורמת מסחר אלקטרוני).

העסקה המוצעת, המוערכת ביותר מ-7 מיליארד דולר, עשויה להקנות לגראב עמדה דומיננטית בשוק, עם נתח שוק משולב של 60-70% בתחום שירותי התחבורה והמשלוחים.

המשקיעים רואים בכך פוטנציאל לייעול תפעולי משמעותי ע״י הפחתת עלויות והגדלת הכנסות, שיכולות להאיץ את צמיחת הרווחיות של שתי החברות.

עם זאת, המהלך אינו חף מסיכונים, שכן הוא עלול להיתקל במכשולים רגולטוריים, במיוחד באינדונזיה, בשל חששות מונופוליסטיים.

כדאי לציין כי ניסיונות קודמים למיזוג נתקלו גם הם בבעיות דומות, והצלחת העסקה תלויה באישור הרגולטורים, בדומה למה שקרה ברכישתה של גראב את חברת המוניות Trans-Cab בסינגפור, שבסופו של דבר אכן קיבלה אישור רגולטורי.

נכון לעכשיו לא התקיים מיזוג בין Grab ל‑GoTo, היו רק דיווחים ושמועות על מו״מ/עסקת רכישה אפשרית במהלך הרבעון השלישי של 2025, אך שני הצדדים הכחישו שהתקבלה החלטה או נחתם הסכם מחייב, עדיין.

ומה לגבי רווחיות?

גראב (GRAB) צוברת מנוף תפעולי (Operating Leverage) משמעותי, כשהחברה עברה מרווחיות שלילית קיצונית לרווח תפעולי של 7 מיליון דולר ברבעון השני של 2025, שיפור של 63 מיליון דולר לעומת שנה קודם לכן. הרווח הנקי של הרבעון עמד על 20 מיליון דולר. מגזר המשלוחים הציג רווח תפעולי מותאם (Adjusted EBITDA) של 63 מיליון דולר, עלייה של 50% משנה לשנה. גם מגזר התחבורה הציג ביצועים חזקים, עם Adjusted EBITDA של 164 מיליון דולר, עלייה של 27% לעומת שנה קודם לכן.

במצטבר, הרווח התפעולי המתואם הכולל עמד על 109 מיליון דולר, עלייה של 70% לעומת שנה קודם לכן. ההנהלה צופה הרווח התפעולי המתואם של 460 עד 480 מיליון דולר לשנת 2025, מה שמרמז על צמיחה של 47% עד 53% משנה לשנה.

ובדומה לאובר, החברה ביצעה בהצלחה את המהלך מחברה לא רווחית לרווחיות.

 

סיכונים ואתגרים

אחד האתגרים הגדולים ביותר של גראב הוא התחרות העזה מול חברת סי לימיטד (SE), במיוחד בתחום המסחר האלקטרוני והמשלוחים. בעוד גראב לא נחשבת למובילה בתחום האי-קומרס, Sea שולטת בשוק באמצעות פלטפורמת Shopee, שהיא הגדולה ביותר באזור. התחרות אינה מוגבלת רק לתחום זה, ל-Sea יש גם יתרונות מגוונים אחרים, כמו חברת גיימינג (Garena) ופלטפורמת פינטק (SeaMoney), מה שמעניק לה גמישות ומנופי צמיחה נוספים.

ה"קרב המרכזי" מתנהל כיום על ידי הוצאות כבדות של שתי החברות על סובסידיות ותמריצים, במטרה לשמר את נאמנות הלקוחות והנהגים ולגייס משתמשים חדשים, גם אם עסק הליבה אינו חופף לאותו תחום, ההתרחבות של GRAB לתוך עולם הפינטק עלולה להיתקל במהלומה קשה לאור הדומיננטיות של SEA.

לכן, אם המיזוג בין גראב ל-GoTo, שהיא השחקנית השלישית בגודלה, יצא לפועל, הוא ייצור כוח משולב חזק שיכלול את Tokopedia ו-Gojek, מה שישים את Sea Limited במצב שבו היא צריכה להתמודד מול שחקן משולב ודומיננטי שישלוט גם בתחום האי-קומרס וגם בשירותי המשלוחים בשווקים העיקריים של דרום מזרח אסיה.

בשורה התחתונה, הסיפור של גראב הוא סיפור של חברה שיצרה אקוסיסטם של שירותים דיגיטליים שמשולבים עמוק בחיי היומיום של צרכני דרום מזרח אסיה. היתרונות התחרותיים המובהקים שלה, ממותג חזק ועד אפקט רשת מתעצם, יחד עם הרווחיות התפעולית והפיננסית הגוברת, ממצבים אותה בעמדה מצוינת לצמיחה עתידית.

הקטליזטורים המרכזיים שיכולים לממש את הפוטנציאל כוללים הגדלת המונטיזציה של המשתמשים, המשך הצמיחה האדירה של שווקי הליבה שלה, ואף רכישה אסטרטגית של מתחרים. קו ההגנה מבוסס על המותג החזק, עלויות המעבר והנזילות הפיננסית הגבוהה שלה, המבטיחים את מעמדה ככוח מוביל גם בתרחישים מאתגרים. גראב (GRAB) ממוצבת היטב כדי לנצל את הטרנספורמציה הדיגיטלית המתמשכת בדרום מזרח אסיה, והיא אחת ההזדמנויות המעניינות ביותר באזור.

*הכותב הוא מנהל קרן הגידור Valley ובעל הפודקאסט "מפת חום*

יובהר כי כותב הכתבה עשוי להחזיק בנייר ערך זה או בניירות ערך קשורים ולכן אין באמור להוות המלצה ו/או ייעוץ כזה או אחר.

*** מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה – על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש