העלייה המהירה במסחר המקוון פתחה אפשרויות חדשות גם לעסקים קטנים. אם בעבר הקמת חנות באינטרנט נחשבה מורכבת ודרשה השקעה גדולה של זמן, כסף וידע - הרי שכיום קל מתמיד להקים חנות מקוונת לעסק. יותר ויותר בעלי עסקים מעבירים את מרכז הפעילות שלהם לרשת, ולעיתים אף מסתמכים עליה בלבד. ועדיין, לצד הפתרונות הטכנולוגיים הנגישים, יש לא מעט טעויות שבעלי עסקים קטנים עלולים ליפול בהן - ובכתבה זו נציג כיצד ניתן להימנע מהן.
1. קהל יעד לא ברור
אחד הדברים החשובים ביותר שצריך לעשות כשאנחנו בונים אתר עבור העסק שלנו, הוא להגדיר באופן ברור את קהל היעד שלנו. למה זה חשוב? בסופו של דבר נרצה להשקיע משאבים בפרסום המוצרים שלנו אך ורק לקהלי היעד הרלוונטיים שיכולים להפוך ללקוחות פוטנציאליים, וכך להימנע מבזבוז כסף. לדוגמה, אין טעם לפרסם חנות הלבשה תחתונה הממוקמת בדרום הארץ, לגברים בני 60 ומעלה שמתגוררים בצפון.
הפתרון הוא ניתוח ובחירה של קהל היעד שלנו בצורה מושכלת. הגדרה מדויקת של קהל היעד עבור העסק שלנו מסייעת לא רק בפרסום, אלא גם בבניית האתר עצמו - למשל עסק שמכוון לנוער יבחר שפה צעירה ודינמית, בעוד שבוטיק יוקרה יעדיף עיצוב מינימליסטי ואלגנטי.
2. פלטפורמה לא מתאימה לאתר
ניתן למצוא היום אינספור אפשרויות להקמת אתר לעסק קטן - אבל זה לא אומר שכולן מתאימות לעסק שלנו. חשוב לבחור בפלטפורמה שמתאימה לצרכי העסק, ולא פחות מכך, גם לתקציב וליכולת הטכנית. לדוגמה, אם מדובר בעסק קטן בתחילת הדרך, ייתכן שעדיף לבחור בפלטפורמה פשוטה עם תבניות מוכנות וכלי ניהול אינטואיטיביים - שיאפשרו תפעול קל ופשוט. לעומת זאת, עסק עם קטלוג גדול או דרישות ייחודיות כמו התממשקות עם מערכות קיימות של העסק, יזדקק לפתרון גמיש יותר ומותאם אישית - גם אם הוא יקר ומורכב יותר לתפעול.
3. עיצוב וחווית משתמש לקויים
אחד ההיבטים החשובים ביותר בחנות אינטרנטית הוא העיצוב וחוויית המשתמש שהיא מספקת - ואם הם לא אופטימליים, התוצאה עלולה להיות נטישת גולשים עוד לפני שביצעו רכישה. אתר מסובך לניווט, עמוס מדי או איטי עלול להאט או אפילו לפגוע במכירות, לפגוע באמון הלקוחות ולגרום להם לבחור במתחרים. כדי להימנע מכך, חשוב להקפיד על ניווט ברור ותפריטים אינטואיטיביים, עמוד מוצר שמציג את כל המידע הדרוש מבלי להציף, זמני טעינה קצרים, ותהליך רכישה פשוט שמאפשר להשלים קנייה במהירות ובקלות.
4. היעדר התאמה למובייל
רכישות מהטלפון הנייד הולכות ומשתלטות על עולם הקניות אונליין - וזה אומר שהחנות המקוונת שאנחנו בונים צריכה להיראות במיטבה גם מהטלפון הנייד. גם הרספונסיביות חשובה - כלומר, שהאתר יתאים את עצמו למסכים בגדלים ורזולוציות שונים באופן אוטומטי.
חשוב לשים לב שהתאמה למובייל לא מסתכמת רק בצמצום התוכן למסך קטן. היא כוללת למשל תצוגת טקסט ותמונות שקל לקרוא גם בלי להגדיל, כפתורי רכישה גדולים ונוחים ללחיצה, ועוד. אתר שאינו רספונסיבי ייראה לא מקצועי - והלקוחות יעברו למתחרה שכן מאפשר חוויית גלישה חלקה.
5. קטלוג מוצרים מבולגן
לקוחות שנכנסים לחנות המקוונת שלנו רוצים להיות מסוגלים לנווט בה בקלות - ולמצוא במהירות בדיוק את המוצר שהם צריכים. אם קטלוג המוצרים לא מאורגן היטב, הם יהיו מתוסכלים - וינטשו בלי לקנות. מה שעלינו לעשות הוא להציג את המוצרים באופן ברור, כדי להגביר את אמון הצרכנים - וגם להעלות את שיעור המכירות. הקטלוג צריך לכלול חלוקה ברורה לקטגוריות, עם אפשרות לסינון (לפי מחיר, צבע, מידה, זמינות), ותמונות איכותיות שמציגות את המוצר מזוויות שונות. מומלץ להוסיף אפשרות לחוות דעת של לקוחות - שמגבירות את תחושת השקיפות.
6. פתרון סליקה לא אופטימלי
גם אם הצלחנו להביא לאתר שלנו בדיוק את הלקוחות המתאימים, הצגנו להם באופן ברור את המוצר שהם רוצים והשארנו אותם אצלנו עד שהגיעו לסל הקניות - זה לא אומר שהרכישה מובטחת. סליקה באינטרנט צריכה להתבצע באופן הפשוט ביותר מבחינת הלקוח, או שהוא יעבור הלאה.
זו בדיוק הסיבה לכך שבישראכרט לעסקים פיתחו את פתרון "תשלום רשת" - אותו ניתן להטמיע בחנויות מקוונות שנבנו באמצעות פלטפורמות כמו Wordpress, Shopify, Wix ועוד. פתרון התשלום המקוון של ישראכרט לעסקים מאפשר סליקת אשראי מהירה ומאובטחת, המותאמת לנייד ומספקת חווית משתמש חלקה ונעימה. כל זאת, ללא התחייבות מראש של בעל העסק, וללא דמי מינימום.
טעות נפוצה של בעלי עסקים בהקמת חנות אינטרנטית היא לחשוב שאפשר לדחות את בחירת ספק הסליקה לרגע האחרון - אחרי שהאתר כבר מוכן. בפועל, תהליך ההצטרפות כולל גם שלב אישור שלוקח לרוב יום-יומיים מול גורם הסליקה. משמעות הדבר היא שגם אם האתר מוכן ומזמין, לא תוכלו להתחיל למכור עד לקבלת האישור. עיכוב כזה עלול לגרום לאובדן מכירות ולתחושת תסכול אצל לקוחות שכבר ניסו לבצע רכישה. לכן, חשוב לטפל בנושא הסליקה במקביל לתהליך הקמת האתר, כדי לוודא שהחנות שלכם תהיה מוכנה לפעולה מהרגע הראשון.
7. ניהול מלאי מרושל
הצרכנים כיום רגילים לקבל במהירות את מה שהם רוצים - ואם מוצר כלשהו מופיע באתר שלנו אך אז מתברר שבעצם הוא חסר במלאי, אתם כבר יודעים מה תהיה התוצאה. מערכת לניהול מלאי המסונכרנת באופן קבוע עם האתר יכולה למנוע טעויות. בנוסף, כדאי להציע ללקוח אפשרות לקבל התראה אוטומטית ברגע שהמוצר חוזר למלאי - וכך לשמר את הקשר איתו.
8. הימנעות מפנייה חוזרת ללקוחות
בעלי חנויות אינטרנטיות רבים מתמקדים בעיקר בגיוס לקוחות חדשים, אך שוכחים שלקוחות קיימים או לקוחות שביצעו בעבר רכישה הם משאב יקר ערך.
כאשר לקוח מבקר בחנות האינטרנטית שלנו או מבצע רכישה, הוא משאיר אחריו מידע יקר שניתן לנצל לטובתנו. שימוש נכון במידע הזה מאפשר להחזיר לקוחות שנטשו עגלה מבלי להשלים רכישה, לעדכן לקוחות קיימים או לקוחות עבר על מוצרים חדשים או מבצעים מיוחדים, ואף להציע להם הטבות אישיות. צעדים פשוטים כאלה יכולים להפוך מבקרים חד-פעמיים ללקוחות נאמנים.
פנייה חוזרת ללקוחות היא לא רק דרך להגדיל את המכירות, אלא גם כלי לחיזוק הקשר עם הצרכנים ולעידוד נאמנות לאורך זמן. כך, כל רכישה הופכת להזדמנות לבנייה של מערכת יחסים יציבה בין העסק ללקוחותיו.
בשורה התחתונה, חנות מקוונת היא דרך מצוינת להגביר את המכירות בעסק הקטן שלנו. ואולם, חשוב להקפיד על כמה עקרונות מפתח בבניית החנות, כדי שהיא אכן תשרת אותנו - ותסייע לנו לבנות מערכת יחסים חזקה יותר עם הלקוחות.
* מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.
שירותי הסליקה בישראכרט ניתנים בכפוף לתנאי החברה והשירות