קרדיט: depositphotos
קרדיט: depositphotos

בי ווי די (BYD), יצרנית הרכב הסינית הגדולה בעולם בתחום החשמליות, הודיעה הבוקר (ה’) כי היא מקצצת את יעד המכירות לשנת 2025 בעד 16% – לרמה של כ־4.6 מיליון כלי רכב בלבד. ההודעה מעוררת סימני שאלה לא רק לגבי כוחה של BYD, אלא גם לגבי עתידו של שוק הרכב החשמלי כולו, שנדמה היה עד לא מזמן ככוכב העולה של תעשיית הרכב.

אם יצרנית כמו BYD – שסימלה את המהפכה הסינית ברכב החשמלי – מאותתת על האטה, קשה להתעלם מהאפשרות שהביקוש לרכב חשמלי אינו מתפתח בקצב הצפוי. ייתכן שמדובר באפנה שפרצה בעוצמה אך נתקלה בחסמים לא פשוטים: תשתיות טעינה מוגבלות, עלויות גבוהות של סוללות, ירידת ערכי רכב מהירה וחוסר וודאות רגולטורי במדינות רבות.

בישראל, השאלה מקבלת ממד נוסף. בעוד שברכבי בנזין שוק היד השנייה משגשג בזכות האפשרות לייצא כלי רכב לירדן ולמדינות נוספות באזור, רכבים חשמליים נתקעים כאן. בירדן, למשל, כמעט ואין תשתית טעינה – מה שמונע כל אפשרות לייצוא רכבים משומשים מישראל. המשמעות היא שמי שקונה רכב חשמלי חדש עלול לגלות שתוך כמה שנים ערך הרכב שלו נשחק בצורה חריפה הרבה יותר בהשוואה לרכב בנזין.

אם נוסיף לכך את חוסר הוודאות בנוגע לתקנות מיסוי עתידיות ואת העובדה שהצרכנים עדיין חוששים מטווחי נסיעה מוגבלים, לא קשה להבין מדוע ההודעה של BYD עשויה להיחשב לאות אזהרה.

השאלה הגדולה שנותרה פתוחה היא האם הרכב החשמלי הוא מהפכה שעדיין בתחילת דרכה – עם חסמים זמניים שייפתרו בהמשך – או שמדובר באפנה חולפת שעלולה להותיר את בעלי הרכבים עם נכס ששוויו יורד במהירות.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש

  • 10
    היה לי אותה, ושמחתי מאוד ביום ש...

    מישהי נכנסה בה מאחורה, בזמן שחנתה. נכנסה בה די יפה (אולי הייתה עסוקה בטלפון), שהרכב הוגדר אובדן להלכה. הביטוח פינק אותי בסכום, שיכולתי לחלום עליו אם הייתי מעיף אותה בפרטי. רכב מייגע ומשעמם, אבל די חסכוני ואמין מאוד.
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    • Gargamail
    • 04/09/2025 10:55
  • 8
    אני עם קורולה 2008 יד ראשונה

    אחת הרובוטיות הראשונות שהביאו לארץ. עוד 13 שנה רכב אספנות. בית - בית ספר - ים - בית. קצת פחחות כמו חדש. 250000 קמ בעליות של חיפה לא הולך ברגל.
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    • ג'וני קאש
    • 04/09/2025 09:01
  • 7
    זאת מהפכה שתמשיך

    קניתי טסלה לפני איזה שנה וחצי וזאת חוויה שונה לגמרי מכל רכב שהיה לי לפני זה. אני לא רואה את עתמי קונה רכב פרטי שלא חשמלי בעתיד. הרכב סופר אמין, חסכוני באופן דרמטי באנרגיה ויש לו מערכות אלקטרוניות שלא ראיתי ברכבים רגילים. בלי קשר, אני חושב שהדבר הכי חשוב בתחום הרכב ושעדיין לא קרה זה מהפכת הרכב האוטונומי. להבנתי, רק רכבים חשמליים מתוכננים להיות אוטונומים ורכבים אוטונומים הולכים לשנות את כל המודל וההסתכלות הכלכלית על רכבים. אנשים יפעילו את הרכבים שלהם כרובוטקסי כאשר הם לא יהיו צרכים אותם לנסיעה והרכב יהפוך למקור הכנסה. זה גם אמור להקטין את כמות הרכבים שעל הכביש כי כל רכב פשוט יסיע במהלך היום יותר נוסעים וזה כשלעצמו יחסוך המון כסף לעולם ובשל כך יהיה אינטרס למדינות לץץ הטבות כלכליות לרכבים אוטונומים.
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    • digger
    • 04/09/2025 08:47
  • 6
    |4|בתור רכב עבודה הוא חלום

    יש לי 3 חברים שהביאו את שברולט חשמלי רכב של 400 אלף .... אבל מעמ מוכר ,הם עושים 100 אלף בשנה ,סוללה של 750-800 קמ ,וחסכון בדלק הוא אדיר 6-7 אלף כל חודש חסכון .....להם רכב חשמלי מתאים כמו כפפה ליד . על איכות נסיעה ופינוקים ברכב ,מסכים זה משהו אחר ... אבל רכב חשמלי לא מתאים לכל אחד ולא מתאים לאנשים של 10-20 אלף קמ בשנה שזה רוב האנשים ....
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    • זיו מ
    • 04/09/2025 08:34
  • 4
    רכב חשמלי זה פשוט חלום

    חשמלי זה סטייל, נוחות, עוצמה, כח. אני עם איוניק 5 - טעינה מלאה בקיץ הישראלי נותנת לי מעל 500 - בפועל בערך 430 ירידת ערך לא מעניינת, הרכב הוא לא נכס אלא כלי עבודה. אני איתה כבר 3 שנים, 105,000 ק״מ - מרגישה לי עדיין כמו חדשה. מחליף בקרוב את הרכב השני שלנו גם באיוניק (כנראה 6) מבחינת פריסה - המון תחנות דלק מצוידות בעמדות טעינה. עמדת טעינה סופר מהירה (175 קוטש) מטעינה לי ב -15-10 דקות כמות שמספיקה להגיעה לבית מכמעט כל מקום בארץ (למעט הקצוות..) ואני בהחלט מסכים שלמי שאין עמדה ביתית זה פוגם מאד בחוויה..
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    • ys1981
    • 04/09/2025 08:26
  • 2
    זה לא מדינה וזה לא מתאים לכל אחד

    זה מתאים בעיקר למי שנוסע הרבה 200-300 אלף קמ ב 4 שנים .... משתלם לו מבחינת חסכון בדלק ,וגם אין חשש או פחד לירידת ערך ,כי גם רכב בנזין עם קמ כזה לא יהיה שווה הרבה ויעבור השמדת ערך .... אנשים שעושים עד 10-15 קמ בשנה מיותר להם רכב חשמלי ....בעיקר בגלל ירידת ערך... זה מתאים יותר לבתי קרקע מאשר בלוקים וכמות סוללות קטנות ,בעיקר בסיניות שמבטחים 400 קמ ובפועל בקיץ ישראלי מקבלים 250 קמ שזה בעייתי מאוד מאוד בעיקר עם מהירות טעינה. רק שיהיה סוללות אמינות של 800-1000 קמ אמיתי עם טעינה מהירה מאוד ,הנושא יקבל תפנית חדשה
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    • זיו מ
    • 04/09/2025 08:14
  • 1
    המדינה זרקה את זה מתחת לגלגלים

    גם ככה לא פשוט להתרגל לטכנולוגיה חדשה על כך הכרוך בכך (טעינה שלוקחת זמן, פריסת עמדות). השוותה את האגרה, העלתה את המס ולא פיקחה על מחירי הטעינה הציבורית. קבורת חמור לניסיון המהפכה החשמלית. וחבל, לא כיף לנשום בנזין
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    • eldanrznfld
    • 04/09/2025 08:01