כמה קל להוציא הודעה חגיגית, לגרום ללקוחות להריע, ואז לקבור את האמת באותיות הקטנות. בנק לאומי הכריז אתמול בקול תרועה רמה על מהלך "מהפכני": הורדת ריבית הפריים ללקוחות. אלא שאז מגיעות ההבהרות – שורה ארוכה של הסתייגויות, התניות ותוספות בירוקרטיות, עד כדי כך שההטבה הופכת לסוג של אחיזת עיניים.
לפי נוסח ההודעה, הריבית המופחתת תיושם "כפוף לקיומו של חשבון עו"ש בבנק לאורך כל החודש", "כפוף לכך שנעברה משכורת", ותיבדק מחדש מדי חודש, אוטומטית, על פי שיקול דעת הבנק. כאילו זה לא מספיק – אם בנק ישראל יוריד את הריבית (תרחיש סביר מאוד בחודשים הקרובים), ההטבה של לאומי פשוט תיעלם עוד לפני שתספיק להיכנס לתוקף. במילים אחרות: קמפיין נוצץ להטבה שמעולם לא באמת נולדה.
אז מה קיבל הציבור? הרבה רעש וצלצולים, מעט מאוד תוכן. זה לא באמת צעד אמיתי להקל על משקי בית חנוקים מיוקר המחיה, אלא מהלך יחצני פזיז – תגובה חפוזה לצעד המתוקשר של בנק הפועלים שחילק מניות ללקוחותיו. אם הפועלים נתפסו כמי שמחלקים ערך ממשי, לאומי ניסה לזרוק פירור – ובדרך גם חשף את מידת הזלזול שלו באינטליגנציה של הציבור.
בנק לאומי אולי רצה להצטייר כמי שמוביל חדשנות ומקל על לקוחותיו. בפועל, הוא רק המחיש שוב את הפער בין הצהרות גדולות למציאות אפורה, שבה כל הטבה נבלעת בשלל כוכביות. הציבור לא צריך עוד גימיקים של יחסי ציבור – הוא זקוק להטבות אמיתיות, שקופות וישימות. עד שזה יקרה, בנק לאומי ימשיך לאבד את אמון הציבור, צעד אחר צעד, כוכבית אחר כוכבית.